În ultimele luni, numeroși analiști scriu despre succesul pieței de iahturi. Săptămâna trecută, spre exemplu, agenția Bloomberg nota, citând datele Superyacht Intelligence Agency, că acest segment crește: de la începutul anului au fost vândute aproape 300 de super-iahturi, după ce, în 2017 s-au cumpărat numai 249. Cifrele sunt, desigur, îmbucurătoare. Dar o analiză mai profundă arată că situația departe de a fi atât de strălucită pe cât și-ar doi unii și alții.
În ultimul deceniu, numărul familiilor ale căror averi trec de 30 de milioane de dolari a progresat, la nivel mondial, de mai bine de 2,5 ori. În orice caz, așa reiese din studiul companiei Wealth-X. În aceeași perioadă, numărul tranzacțiilor pentru vânzarea de iahturi a sporit cu mai puțin de 10%. Iar în structura cheltuielilor oamenilor înstăriți, pondearea investițiilor în aceste active s-a redus cu aproape 65%.
De ce? Parțial, din cauza refuzului producătorilor de profil de a veni cu oferte și pentru clienții mai simpli. Mai sunt și alți factori. Piața asiatică, spre exemplu, unde numărul milionarilor crește în ritm amețitor, nu va adera prea curând la această ramură, oricum nu la amploarea europenilor sau americanilor, pentru că nu există suficientă infrastructură adecvată. În plus, tot mai mulți renunță să-și construiască iahturi, preferând să aleagă din cele deja existente sau să achiziționeze unul la mâna a doua.
Nici noua generație de miliardari nu se dă în vânt după iahturi, modele fiind mult prea complicate și sofisticate. Dacă în cazul avioanelor private proprietarii înțeleg ce obțin în schimb, în cazul iahturilor, răspunsul nu este întotdeauna evident. Pentru a obține rezultatul dorit nu este suficient să alegeți dintre modelele prezentate și să plătești constructorul. Mai este nevoie de designeri, manageri, avocați și ingineri, care trebuie angajați chiar și pe o durată de trei ani, pentru ca lucrurile să decurgă conform planurilor.
Pe de altă parte, reglementarea pe piață s-a îngreunat în special pe partea de securitate și a regulilor fiscale. Spre exemplu, dacă un proprietar vrea să închirieze iahtul pentru a acoperi o parte din cheltuielile de întreținere, el și- închiriază tot lui și tot lui își plătește fiecare dată când vrea să iasă în larg. Cumpărând un iaht de 50 de metri pentru 10 milioane de euro, noul proprietar va plăti peste 2 milioane de euro pe an pentru întreținere și cam 700.000 de euro din chirie. Când vinde barca, după aproape cinci ani, el poate cere cel mult 7 milioane euro. Sunt calcule care îi cam îndepărtează pe oameni de această piață.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Precizări privind înscrierea...
Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...
Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...
Greenpeace România a câștigat...
Economia Germaniei a crescut...
Rubla rusească se depreciază...
La Palatul Victoria, a fost...
China anunţă că este dispusă să...
Curs valutar BNR, 21 noiembrie...
Florian Lixandru, candidatul...
Mutările şi cotaţiile...
Grupaj de știri.
La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...
Activitatea RAR este blocată...
Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...
Șeful unuia dintre cele mai...
Decizia adoptată în ședința de...
Documentul a fost parafat la Budapesta de Zsolt Hernadi,...
Trenul nou a fost anulat joi...
În şedinţa de joi a...
Legile gravitației par să se...
Evenimentul va avea loc, cel mai probabil, în primele...