Obligații RO e-Transport 2025: ce contribuabili trebuie să obțină codul UIT

Autor: Matei Ion
Data publicării:
Șofer de camion / Foto: Freepik
Șofer de camion / Foto: Freepik
Sistemul RO e-Transport a devenit obligatoriu pentru tot mai multe categorii de contribuabili, iar necunoașterea sau ignorarea obligațiilor poate atrage sancțiuni severe. Gândit ca un mecanism pentru monitorizarea transporturilor rutiere de bunuri cu risc fiscal ridicat, acest sistem presupune o raportare prealabilă și detaliată către autorități, prin obținerea unui cod unic pentru fiecare transport – cunoscut drept cod UIT.

Dar cine, mai exact, este obligat să folosească sistemul și ce riscă cei care nu se conformează?

Cine intră sub incidența RO e-Transport

Conform ghidului oficial emis de ANAF și Ministerul Finanțelor, obligația de utilizare a sistemului RO e-Transport revine mai multor categorii de persoane juridice și fizice. Acestea sunt:

  • Destinatarul și expeditorul bunurilor, în cazul transporturilor naționale de bunuri cu risc fiscal ridicat;

  • Importatorul sau exportatorul, în cazul transporturilor internaționale care implică bunuri cu risc fiscal ridicat;

  • Deținătorul contractual al bunurilor, în cazul achizițiilor sau livrărilor intracomunitare;

  • Prestatorul de servicii de transport, în situația în care bunurile sunt livrate de o firmă străină, iar responsabilitatea transportului este preluată de un terț român.

Astfel, obligația nu revine doar firmelor de transport rutier, ci și tuturor entităților care participă, sub orice formă, la livrarea sau recepționarea bunurilor monitorizate. Această abordare largă a responsabilității extinde semnificativ sfera contribuabililor care trebuie să fie pregătiți cu infrastructura informatică necesară și cu personal instruit pentru raportare.

Transporturile vizate: naționale, internaționale, intracomunitare

Sistemul se aplică atât transporturilor interne, cât și tranzacțiilor intracomunitare și internaționale, dar în anumite condiții. Dacă o firmă românească comandă un transport de bunuri cu risc fiscal ridicat de la un partener din Germania, iar transportul este efectuat de o firmă logistică din România, această firmă va fi obligată să declare transportul în sistemul RO e-Transport și să obțină codul UIT.

În cazul transporturilor intracomunitare de bunuri nepericuloase, sistemul nu se aplică. Totuși, granița între bunuri cu risc fiscal și bunuri obișnuite este una fină și, uneori, interpretabilă. De aceea, experții fiscali recomandă o verificare atentă a clasificării produselor transportate, în funcție de codurile NC (nomenclatura combinată) publicate de ANAF.

Ce se întâmplă dacă sunt mai multe entități implicate

Situațiile în care transportul este gestionat de o firmă, iar livrarea o face alta – un scenariu frecvent în retail sau logistică – complică atribuirea responsabilității. Legea prevede că fiecare entitate trebuie să verifice dacă are obligația de declarare, în funcție de rolul său concret în operațiune.

Exemplu: dacă o companie românească importă băuturi alcoolice din Italia, transportate cu o firmă de logistică locală, responsabilitatea pentru obținerea codului UIT revine importatorului. Dar dacă marfa este vândută imediat unui alt distribuitor, iar transportul intern este efectuat cu alt autovehicul, și această nouă rută trebuie înregistrată separat.

Riscuri pentru micii contribuabili

Pentru firmele mari, cu infrastructură IT și consultanți fiscali, implementarea sistemului este un efort logistic. Însă pentru întreprinderile mici și mijlocii (IMM-uri), RO e-Transport poate deveni rapid o capcană birocratică. Obligativitatea raportării în sistem presupune:

  • Acces la un cont Spațiul Privat Virtual (SPV);

  • Înțelegerea codurilor tarifare și a produselor vizate;

  • Raportarea în termene stricte – înainte de începerea transportului.

Orice eroare – fie că este omisiunea declarării, fie transmiterea de date greșite – poate atrage amenzi între 5.000 și 100.000 de lei, iar autoritățile pot dispune confiscarea bunurilor nedeclarate.

RO e-Transport este o măsură de digitalizare cu scopul declarat de reducere a evaziunii, însă extinderea responsabilităților către un număr mare de entități implicate în lanțul de aprovizionare ridică probleme reale de implementare. Contribuabilii trebuie să evalueze cu atenție dacă intră sub incidența obligației, să identifice clar rolul lor în fiecare transport și să se asigure că au proceduri interne clare de raportare. Altfel, riscurile financiare pot fi semnificative.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Grafică: Oana Pavelescu
Bursa de Valori București
Șofer de camion / Foto: Freepik
Andrei Badalov
Sterică Fudulea
Dan Sucu. Foto: Agerpres
Fondul Proprietatea
Titluri de stat Fidelis
Foto: Reuters
Showroom auto / Foto: Freepik
ROBOR
Ilustrație: Oana Pavelescu

ANAF, informare despre depunerea Formularului 100

Informaţii importante de la ANAF pentru contribuabili.

Stâlpi de înaltă tensiune / Foto: Freepik
Freepik.com
Robor

ROBOR a coborât sub nivelul de 7%

Indicele ROBOR la trei luni a scăzut, vineri, la 6,99%.

Freepik.com
Cu lista la cumpărături

TVA 11% sau 21%? Ghid complet al noilor cote de la 1 august

Cota redusă de TVA este păstrată doar pentru anumite...

Foto: Freepik.com
Colaj foto
Ilie Bolojan
Alexandru Nazare, ministrul Finanțelor
Salina Praid
Grevă / sursa foto: Freepik.com / EyeEm
David Popovici și Daniel Dines, CEO UiPath

pixel