Pensionare. Costuri mai mici pentru documentele privind stagiile de cotizare
Autor: Andreea Craciun
Data actualizării:
Data publicării:
Este o propunere care așteaptă ca parlamentarii să revină din vacanță
Este o propunere care așteaptă ca parlamentarii să revină din vacanță
Printr-o propunere de reglementare venită din partea unui fost ministru al muncii, actual deputat, s-ar putea rezolva una dintre marile probleme ale persoanelor care vor să-și reconstituie vechimea la pensionare. 

Propunerea legislativă pentru modificarea și completarea Legii Arhivelor Naționale nr. 16/1996 și a legii nr. 53/2003 - Codul muncii, prezentată în august 2021 de fostul ministrul al Muncii, Violeta Alexandru, actual deputat, a fost adoptată tacit de către Senat, în calitate de Primă cameră. La deputați, propunerea a primit însă modificări, unele dintre aspectele avansate de inițiatoarea sa inițial fiind eliminate.

Cert este că propunerea are un raport de adoptare, ceea ce înseamnă că, după ce parlamentarii vor reveni, în septembrie, la treabă, după vacanța de vară, va putea fi adoptată și, cu puțin noroc, ar putea deveni lege chiar în cursul acestui an, anul acesta, astfel încât să se aplice din 2023, așa cum se prevede în document.

Acesta prevede, printre altele, o limitare a tarifelor percepute de firmele autorizate să presteze servicii de arhivare. Fără a stabili propriu-zis niște limite, deputații stabilesc că aceste tarife maximale vor fi indicate, anual, de Casa Națională de Pensii Publice (CNPP). Inițial, s-a propus ca respectivele tarife să fie scutite de TVA, însă deputații au respins ideea.

Nu de multe ori, actualii și foștii salariați reclamă costurile uriașe ale serviciilor de arhivare private și faptul că, pentru a-și reconstitui vechimea pentru stabilirea cât mai corectă a pensiei, sunt nevoiți să scoată chiar și mii de lei din buzunar. 

Tocmai în acest sens, propunerea prevedea, inițial că, o singură dată pe an, casele de pensii vor deconta cetățenilor cheltuielile făcute cu aceste servicii arhivistice. Iar asta în cel mult 15 zile de la depunerea unei cereri. Nici cu această chestiune nu au fost de acord însă deputații, eliminând prevederile respective din text - pe scurt, motivul ar fi reprezentat de costurile ridicate și de lipsa de personal.

Deputații au eliminat și prevederea care ar fi pus în sarcina Arhivelor Naționale costurile implicate de predarea documentelor în baza cărora se eliberează copii, certificate și extrase privind stagiile de cotizare la pensiile publice.

Citește și Pensionare. Reconstituirea vechimii. Cât costă

Potrivit Legii Arhivelor Naționale nr. 16/1996, în cazul falimentului unei societăți, „documentele cu valoare practică, în baza cărora se eliberează copii, certificate și extrase privind drepturile referitoare la stagiile de cotizare la asigurările sociale ale cetățenilor, se predau, pe bază de contract, operatorilor economici autorizați în prestarea de servicii arhivistice”. Aceeași lege prevede că documentele cu valoare practică, „în baza cărora se eliberează copii, certificate și extrase privind drepturile cetățenilor referitoare la stagiile de cotizare în sistemul unitar de pensii publice, aflate la casele teritoriale de pensii, se predau cu prioritate, pe bază de contract, operatorilor economici autorizați în prestarea de servicii arhivistice, la cererea acestora”, precizează Avocatnet.

Prin propunerea legislativă despre care vorbim se dorește obligarea celor care predau aceste documente spre arhivare să menționeze toate denumirile pe care le-au avut în toată perioada de la înființare și până la desființare sau radierea din registrul comerțului.

De asemenea, mai prevede documentul, cei care dețin documentele (creatorii sau deținătorii lor, inclusiv succesorii în drepturi ai acestora) vor fi obligați să elibereze, la cererea celor interesați, certificate, adeverințe, copii ori extrase de pe acele documente, în cel mult 60 de zile calendaristice - acum, legea nu prevede un termen maxim. 

Aceeași propunere legislativă mai prevede și modificarea în Codul muncii a unei prevederi care a fost introdusă chiar anul trecut, prin care firmele vor fi obligate, în cazul falimentului sau lichidării să emită în cel mult 60 de zile calendaristice adeverințele de activitate salariaților și să facă închiderea carnetelor de muncă, riscând altfel o amendă între 300 și 1.000 de lei. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Obligații noi pentru bănci față de clienții cu credite

Într-o mișcare care ar putea aduce un val de alinare...

Start-Up Nation. Condiții noi pentru cei care vor să aplice

Ministerul Economiei și Antreprenoriatului propune o...

Tesla propune o nouă mașină-minune. Cât mai repede posibil

Și ce dacă rezultatele financiare pe primul trimestru al...

Boeing va plăti în avans pentru a-și menține producția

Producătorul american de avioane Boeing va plăti un...

ANOFM: Încep 139 de programe de formare profesională

139 programe de formare profesională vor începe în luna...

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?

pixel