Piloții români, mai tari decât americanii. O dovedește statistica. FOTO

Autor: Costin Spoială
Data actualizării:
Data publicării:
Avion IAR-80 folosit de aviația română în război
Avion IAR-80 folosit de aviația română în război
Piloți români decorați cu Ordinul Mihai Viteazul: Constantin Cantacuzino, Ioan Dicezare, Ștefan Grecceanu, Alexandru Șerbănescu, Ioan Milu
Piloți români decorați cu Ordinul Mihai Viteazul: Constantin Cantacuzino, Ioan Dicezare, Ștefan Grecceanu, Alexandru Șerbănescu, Ioan Milu
  • Avion IAR-80 folosit de aviația română în război
  • Piloți români decorați cu Ordinul Mihai Viteazul: Constantin Cantacuzino, Ioan Dicezare, Ștefan Grecceanu, Alexandru Șerbănescu, Ioan Milu
Piloții români din aviația militară au performanțe uluitoare care le depășesc pe cele ale unor mari puteri militare din istorie, precum Statele Unite, URSS sau Marea Britanie. În clasamentul stabilit în funcție de numărul de avioane inamice doborâte, piloții români din al doilea război mondial îi depășesc categoric pe cei americani sau britanici. În pofida bilanțului general al armatei române din război, aviația a fost un corp de elită în care așii aviației din România au avut performanțe uluitoare.

Sistemul de cuantificare a avioanelor doborâte în război arată că unii piloți români și-au surclasat adversarii. Astfel, cel mai bun pilot român a fost Constantin Cantacuzino, poreclit ”Bâzu”. Acesta a doborât nu mai puțin de 68 de avioane, în timp ce cel mai bun pilot sovietic, Ivan Kojedub, a avut doar 66 de avioane inamice distruse. Cei mai buni piloți ai americanilor și britanicilor sunt cu mult în spate. Richard Bong (SUA) nu a avut decât 40 de victime, iar britanicul James Johnson doar 38. Performanțe mai bune decât ei au avut mai mulți români: Alexandru Șerbănescu-47, Ion Milu-45, Daniel Vizanti-43 și Tudor Greceanu-42. Aceștia au luptat nu doar pe avioanele furnizate de Germania, celebrele Messerschmitt, ci și IAR-80, avioane de vânătoare produse la Brașov. 

Curajul și măiestria lui Cantacuzino arătate pe Frontul de Est i-a făcut pe aliații germani să creadă că este nebun de legat. După război, a fugit din țară pentru a nu fi arestat de comuniști, iar românii din Spania au făcut chetă să-i cumpere un avion cu care să facă acrobații la show-urile aviatice astfel încât să-și câștige existența. Alexandru Șerbănescu a devenit celebru printre aviatori după un atac cu tancurile al sovieticilor asupra unui aeroport românesc. Surprinse la sol, avioanele românești au folosit, la ordinul lui Șerbănescu, tunurile de pe aripi pentru a respinge atacul. Este singura dată în acest război când avioanele și tancurile s-au înfruntat la sol. Șerbănescu a murit în luptă în 1944.

Citește și: Stăpânește volanul. Este cel mai de succes pilot de Formula 1

Clasamentul general al așilor celui de-Al Doilea Război Mondial este dominat categoric de germani, Erich Hartmann, alintat ”Bubi” de nemți, dar poreclit ”Diavolul Negru” de ruși, doborând nu mai puțin de 352 de avioane. Primul non-german care intră în clasament o face abia de pe locul 120, finlandezul Ilmari Juutilainen, cu 96 de victorii aeriene. Pe lângă Germania și Finlanda, piloți mai buni decât românii au avut doar japonezii, ca de listă fiind Tetsuzo Iwamoto, cu 80 de victorii.

Explicațiile istoricilor pentru dominația clară a germanilor și aliaților lor este, pe lângă antrenament sau calitatea aeronavelor pilotate, și faptul că resursa umană limitată a pus piloții în situația să lupte fără oprire. Cu totul altfel a stat situația în cazul americanilor sau britanicilor care își trimiteau piloții în luptă prin rotație, cu pauze lungi după îndeplinirea unui număr de misiuni de luptă. Aliații au câștigat însă războiul pentru că produceau mai multe avioane decât puteau distruge aliații lor.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Bursa de pe Wall Street / FOTO: Freepik
Declaratia 100
Foto:Freepik.com
Strângere de mână / FOTO: Freepik
Foto: Pexels.com
Notificare telefon

Eset, avertizare pentru cei care au cont pe Spotify

Conturile Spotify reprezintă active digitale valoroase...

Încărcare mașină electrică / sursa foto: Freepik.com
Papa Francisc

Papa Francisc a murit

A încetat din viaţă Papa Francisc.

Foto: Freepik.com
Kristalina Georgieva / Foto: FMI / Flickr

Scădere uşoară a numărului de firme dizolvate

Numărul firmelor dizolvate, în scădere cu 8,73% în...

Foto: Freepik.com
Sondă / FOTO: Freepik

Producţia de ţiţei a României scade, importurile cresc

Producţia de ţiţei a României a scăzut cu 7, 6% în...

Bursa de Valori de la București / FOTO: Facebook
Sol

Ucraina rămâne fără gaze. Rezervele sunt pe sfârşite

Ucraina ar putea avea nevoie să importe până la 6,3...

Razboiul comercial SUA-China / Foto: Freepik
Nissan / FOTO: Unsplash
Foto: Freepik.com
Boeing 737 Max / FOTO: Unsplash
Protest masiv în New York împotriva lui Donald Trump și Elon Musk
Vânzător stradal într-o localitate din California / Foto: Dave Parker / Flickr
Foto: Freepik.com
Foto: Freepik.com
Gândim alte planuri / FOTO: Freepik

Bancherii, obligați să-și pună mintea la contribuție

În noile condiții generate de războiul tarifelor,...

Bursa de la Tokyo / Foto: Dick Thomas Johnson / Flickr

Cine mai are încredere în dolar?

Indicele dolarului scade sub pragul de 100, în timp ce aliați tradiționali...

Mină de cupru

10 mega-mine care țin planeta în priză: cine dă cupru lumii?

Cererea globală de cupru explodează: investiții de peste...

Foto: Freepik.com

pixel