Prețul la motorină. Radu Soviani: Ungaria a aplicat un mecanism ingenios
Autor: DCBusiness Team
Data actualizării:
Data publicării:
Care sunt explicațiile analistului
Care sunt explicațiile analistului
EXCLUSIV
În România, prețul la motorină a trecut de mult de 8 lei pentru un litru. Dacă există mari șanse să mai urce, șansă de scădere nu se întrevăd. Analistul Radu Soviani a explicat la DCNews, la emsiunea lui Răzan Dumitrescu, modul în care au reușit ungurii să țină prețurile la caburanți în frâu. 

De ce în Ungaria litrul de motorină este sub 1,5 euro?, a întrebat Răzvan Dumitrescu. 

”Ba chiar sub 1,3 euro, adică sub 7,5 lei, spre deosebire de 8,13 lei cât am văzut azi la Petrom, comparativ cu 8,09 cât a fost ieri. Trăim din nou perioada asta când se scumpește de la zi la zi carburantul în România. 

Ca orice jurnalist, m-am dus la fața locului să mă documentez și am plecat în Ungaria, unde prețul este același la toate benzinăriile din țară, fie că e MOL, OMV sau Shell. Iar asta pentru că este plafonat de Guvern. Ceea ce înseamnă că nimeni nu vinde mai sus de 1,3 euro pentru un litru de motorină în Ungaria, în condițiile în care la noi este deja 1,64 euro. 

Joc de glezne

Am lansat în dezbatere publică o întrebare: Cum fac ungurii au reușit să facă astfel, în condițiile în care în România am văzut jocul de gleznă al lui Ciolacu și al celorlalți cu reducem acciza cu 50%, adică exact schema de la energie electrică și gaze, respectiv să lase profituri excepționale companiilor producătoare și distrubuitorilor și gaura să se ducă la bugetul de stat, în condițiile în care ne împrumutăm la 6,8-6,9% pe termen lung, pe termen de 10 ani. 

Acolo nu se vinde doar benzină

Uite că ungurii pot să facă acest lucru și nu există companii care dau faliment. Cum au reușit? Au reglementat încă din noiembrie anul trecut, când s-a plafonat prețul la motorină undeva între 1,20 și 1,26 de euro pentru un litru. Un mecanism care mi se pare ingenios și care spune așa: ”Nu vă mai puneți voi, benzinăriilor, adaosul, pe care oricum l-am limitat, care vine de la producător”. Este adevărat că benzinăriile trăiesc din diferența dintre prețul la care cumpără și prețul la care vând. Pe de altă parte, în benzinării sunt și alte produse, acolo există cele mai mari lanțuri de cafenele și multe altele din care se poate câștiga”, a spus analistul. 

Radu Soviani a precizat, totodată, că, dacă pentru autoturismele personale sau alte vehicule există acel plafon de 100 de litri, această normă nu este valabilă pentru transportatorii rutieri, care pot umple rezervorul până la refuz. Chiar și un particular, dacă vrea mai mult de 100 de litri, se duce la altă benzinărie, de unde mai poate lua alți 100 de litri. 

Citește și Coşea: Statul a câştigat PE ASCUNS din disperarea oamenilor care s-au înghesuit la benzinării

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Care sunt autovehiculele pentru care nu se datorează impozit

În anumite situații legea prevede că nu proprietarii...

Motorina continuă să fie mult mai ieftină decât benzina

Până acum câțiva ani, motorina era mai ieftină decât...

De ce americanii vor să interzică TikTok

TikTok și proprietarul rețelei de socializare,...

Porturile belgiene, invadate de mașini electrice chinezești

Consecință a volumului impresionant de producție al...

Bijuterii: Richemont achiziționează grupul italian Vhernier

Gigantul elvețian Richemont, proprietar printre altele...

Rusia intenționează să reia exporturile de benzină

Rusia intenționează să ridice interdicția privind...


pixel