Protestul contabililor. Luminița Chihai: Comunicatul Finanțelor ”nu reflectă deloc realitatea”

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Luminița Chihai, antreprenor / FOTO: Facebook
Luminița Chihai, antreprenor / FOTO: Facebook
EXCLUSIV
Luminița Chihai, General manager la Societatea de expertiză contabilă Lust Expert SRL, vicepreședintele Patronatului IMM Suceava a vorbit, într-un interviu acordat în exclusivitate pentru DCBusiness, despre ce nu s-a spus în legătură cu discuțiile purtate luni, la Palatul Victoria și Ministerul Finanțelor, de reprezentanții contabililor ieșiți în stradă.

”Pentru prima dată după 1990, breasla contabililor s-a revoltat zilele precedente și, ca un răspuns la toate E-urile și toate modificările legislative din ultima perioadă, a fost un amplu protest, minimizat, din păcate, de televiziuni și soldat cu o întâlnire atât cu primul ministru, cât și cu ministrul Finanțelor”, a regretat Luminița Chihai. 

Multe alte E-uri care ne așteaptă 

Din păcate, a continuat ea, ”ceea ce a apărut în presă și comunicatul dat de Ministerul de Finanțe nu reflectă deloc realitatea. Chiar dacă nu am participat direct la acest protest, materialele postate de colegii noștri pe grupurile de lucru arată că tot ceea ce s-a cerut a rămas în analiză. Ministerul Finanțelor nu renunță la e-Factură, e-TVA, e-Transport și multe alte E-uri care ne așteaptă, chiar dacă se dublează, se triplează unele raportări fiscale, chiar dacă predictibilitatea sistemului fiscal în România este în prăbușire cruntă, gravă. 

Nimic concret

Este adevărat că sistemul fiscal nu a fost niciodată, la noi, foarte predictibil, dar acum sunt modificări din două în două zile, de la săptămână la săptămână. În afară de modificări de termene de aplicare nu s-a obținut, deocamdată, nimic concret, dar colegii mei, organizatorii speră să strângă cât mai multă lume în jurul lor și aceste proteste vor continua în mod evident”.

Numărul firmelor închise va crește 

Iar dacă ne uităm pe partea cealaltă, a antreprenoriatului, și-a continuat ideea vicepreședinta Patronatului IMM Suceava, ”apare un număr de firme dizolvate, radiate fără precedent. Este istoricul ultimilor 12 ani. În primele patru luni au fost 32.626 de firme radiate, peste 16.000 de firme dizolvate, peste 7.000 de firme suspendate, iar peste 2.500 de firme au intrat în insolvență. Sunt date de la Registrul Comerțului. 

Majoritatea firmelor închise au fost puternic afectate, este un lucru clar, de inflație, de costuri, de consumuri și așa mai departe. Ceea ce ne face să credem că trendul va fi în continuare în creștere și ne așteptăm ca, până la sfârșitul anului, să se dubleze, cel puțin, numărul firmelor închise

Amândoi suntem amendați 

S-a introdus sistemul Ro e-Factura, Ro e-Transport. După cum se știe, de la 1 ianuarie sunt absolut obligatorii și doar ca document justificativ e-Factura. Cu niște amenzi drastice. Dacă furnizorul meu nu încarca factura în cele cinci zile calendaristice, plătesc și eu 15% amendă, dar și furnizorul plătește 15% amendă. Ce posibilitate are un cumpărător de bună credință să impună furnizorului său să încarce în termen legal această factură? 

Lumea nu înțelege cum se face 

Pentru că multă lume nu știe, în continuare, să folosească sistemul și povara administrativă și de logistică pică din nou pe noi, pe profesioniștii contabili. Lumea nu înțelege că trebuie să-și arhiveze aceste facturi în formatul în care sunt, că trebuie să urmărească să le dețină pe toate, să nu fie în plus de la alți furnizori. Mulți au făcut facturi de mână până în acest moment. Ei nu au softuri care să genereze aceste facturi”, a precizat Luminița Chihai. 

În ceea ce privește e-Transportul, și aici este un haos la fel de mare. ”Pentru că a devenit obligatoriu pentru toate livrările, achizițiile intracomunitare de import-export, ca o dublă raportare sau chiar triplă, pentru că marfa trece prin vamă, deci se presupune că se știe ce intră și ce iese. De ce mai trebuie e-Transport? Serverele ANAF nu funcționează, Codul UIT nu se generează în timp util, nu se știu cantitățile nete, nu știe cine raportează - transportatorul, cumpărătorul. Deci este un haos din punctul meu de vedere. 

Efectele vor fi total inverse

Și, din păcate, totul se va reflecta în bugetul țării, cred eu. Efectele vor fi total inverse. Nemulțumirea vine și pe fondul unor zvonuri care nu sunt doar zvonuri, de creșteri de taxe începând cu 1 ianuarie. Dar marea nemulțumire vine din faptul că nu se întâmplă nimic în restructurarea sistemului bugetar. Cheltuielile bugetare au explodat, angajările la stat au explodat. La privați a crescut salariul minim, dar a crescut și salariul la bugetari, pentru că știm foarte bine că se raportează la salariul minim. Aceste inechități între cele două sisteme - privat și public - sunt din ce în ce mai adânci. Și, din păcate, pentru economia țării este un dezastru”, a subliniat interlocutoarea DCBusiness. 

Ce au cerut contabilii la întâlnirea cu Boloș?

”În primul rând au cerut predictibilitate. În al doilea rând, au cerut eliminarea acelui e-TVA sau e-Decont, cum a fost denumit el, care schimba sistemul de raportare și pentru care, din nou, contabilii trebuiau să facă munca Fiscului. 

În câteva cuvinte am să explic ceea ce s-a propus inițial în prevederile legale, ulterior s-au schimbat termenele, dar în esență problema a rămas aceeași. ANAF-ul prin derogare de la niște termene de raportare care ar fi trebuit să fie pe 25 ale lunii și pe 30 ale lunii, a mutat niște declarații fiscale informative pe data de 15 a lunii următoare, urmând ca până pe data de 20 a lunii să emită un decont precompletat. 

Unde este combaterea evaziunii fiscale?

Între data de 20 și 25, contabila are obligația de a verifica de unde sunt acele diferențe față de decontul real, care rezultă din documentele contabile ale societății și să facă o notă justificativă. De ce ar trebui noi să justificăm faptul că munca noastră este cea bună și că ceea ce are Fiscul în decontul precompletat nu este bun? De ce să schimbăm o treabă care merge bine, unde este combaterea evaziunii fiscale în acest procedeu? Este o muncă birocratică suplimentară pentru profesioniștii contabili. 

Nu s-a obținut decât derogarea termenelor, care s-au mutat de pe 20 până pe data de 5 a lunii următoare depunerii decontului. Deci o simplă derogare de termene, dar procedura a rămas, în esența ei, aceeași. 

Fiscul nu poate strânge toate datele

Ceea ce este o aberație, pentru că Fiscul nu poate strânge deocamdată din declarații toate datele cu privire la TVA. Sunt deductibilități limitate în cadrul firmelor, sunt cheltuieli nedeductibile, sunt firme care utilizează TVA la încasare și Fiscul nu are de unde să știe când încasez eu factura. Ceea ce vreau să spun este că tot timpul vor fi neconcordanțe între un decont precompletat și documentele reale. GAP-ul de TVA și neîncasarea TVA-ului nu vine de la cei care raportează sumele de plată sau de recuperat din decontul de TVA”, a explicat Luminița Chihai. 

Niciodată

Potrivit asigurărilor sale, ”nici un profesionist contabil adevărat și bine pregătit nu va raporta altceva decât ceea ce găsește în documentele clientului său. Niciodată. Pentru că își riscă și semnătura, și prestigiul și cariera. Iar dacă privim înainte, vedem că e-Factura se aplică, la nivel european, doar în trei țări. e-Transport, din câte îmi aduc aminte Ungaria a avut o procedura de infringement în 2017 de la Uniunea Europeană pe o procedură similară de e-Transport. Deci e-Transportul contravine oricum principiilor și directivelor Uniunii Europene. Iar e-Decont nu știu dacă există pe undeva prin Europa. De ce să forțăm sistemul? Sunt țări mult mai dezvoltate logistic decât noi și care au lăsat o perioadă de patru-cinci ani pentru aceste proceduri. Dar la noi totul este pe repede înainte. 

Birocratizarea a crescut foarte mult

Am un client care vine constant la mine și mă întreabă: ”Mă poate obliga statul să-mi cumpăr laptop? Nu, nu te obligă, dar tu oricum trebuie să faci e-Factura”. Și asta este o problemă. Ca să nu mai spunem că mulți nu au pus mâna pe calculator, nu știu să utilizeze nici un buton. 

Din ceea ce se spune pe toate posturile de televiziune că aceste sisteme simplifică viața contabililor, viața antreprenorilor, mulți dintre clienții noștri, ai tuturor profesioniștilor din domeniul nostru, că dacă dai un click toate acele facturi urcate în Spațiul Privat Virtual se descarcă singure, ajung singure în balanță și singure în raportări. Dar birocratizarea a crescut atât de mult, că noi ar trebui să mai angajăm încă o mulțime de oameni, în condițiile în care clienții se așteaptă la diminuări de tarife, pe când la noi numărul de ore lucrate per client a crescut.   

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Sebastian Burduja
La birou / FOTO: Freepik

UE vs SUA: Ce nu au reușit europenii în ultimii 50 de ani

În raportul său despre competitivitatea europeană,...

Lingouri de aur / FOTO: Unsplash
Inginer / FOTO: Freepik
Casa Albă / Foto: Freepik

SUA pregătesc o nouă lovitură pentru China

Statele Unite urmează să implementeze noi reglementări...

La fermă / FOTO: Freepik

Vești bune de la APIA pentru mai mult de 400.000 de fermieri

Suma totală autorizată depășește 172,86 milioane de...

Se caută firmă / FOTO: Freepik
Petrol / sursa: Freepik.com
Bancnote / Foto: Oana Pavelescu
Tendințele noi în moda office
Recoltarea strugurilor dintr-o podgorie
Ceasuri / Foto: Emran Kassim / Flickr

Exporturile de ceasuri elvețiene s-au prăbușit în septembrie

Exporturile de ceasuri elvețiene înregistrează cea mai...

Tineri / Foto: Freepik
Platformă
Urmează unele modificări fiscale / Foto: Freepik
Bancă / Foto: Freepik
Știrile dimineții / Foto: Freepik
Gabriel Biriș / sursa: Facebook
Foto: pexels.com
Eximbank
Cosmin Marinescu
Instalație de gaze
Wizz Air

Avion Wizz Air, aterizare de urgenţă pe aeroportul Otopeni

O aeronavă Wizz Air cu 228 de pasageri la bord a...

Foto: Pexels.com

pixel