România, cea mai mare creștere a vânzărilor cu amănuntul, conform Eurostat

Autor: DCBusiness Team
Data actualizării:
Data publicării:
Cumparaturi / sursa: Freepik.com
Cumparaturi / sursa: Freepik.com
Volumul comerțului cu amănuntul a crescut cu 0,1% în Uniunea Europeană și a scăzut cu 0,3% în zona euro în luna iunie, comparativ cu aceeași perioadă din 2023, conform datelor publicate marți de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat). România a înregistrat cel mai semnificativ avans în rândul statelor membre UE.

Creșteri și scăderi în statele membre UE

În rândul statelor membre UE pentru care sunt disponibile date, cea mai mare creștere a volumului comerțului cu amănuntul în iunie 2024, comparativ cu perioada similară din 2023, s-a înregistrat în România (10,2%), urmată de Luxemburg (7,9%) și Croația (5,4%). În contrast, cele mai semnificative scăderi au fost în Belgia (minus 7,3%), Estonia (minus 4,1%) și Austria (minus 3,9%).

Vânzările pe categorii de produse în UE

În UE, vânzările de alimente, băuturi și tutun au scăzut cu 0,5%, în timp ce vânzările de produse non-alimentare au crescut cu 0,7%, iar cele de combustibili auto cu 0,5%. Aceste date reflectă tendințe variate în comportamentul de consum al cetățenilor europeni.

Evoluția lunară a comerțului cu amănuntul

Volumul comerțului cu amănuntul a scăzut cu 0,3% în zona euro și cu 0,1% în Uniunea Europeană în luna iunie, comparativ cu luna precedentă, când s-a înregistrat un avans de 0,1% atât în UE cât și în zona euro. România a înregistrat cea mai mare creștere a volumului comerțului cu amănuntul în iunie, comparativ cu luna precedentă (1,8%), urmată de Bulgaria (1,4%) și Danemarca (1%).

Variații lunare în vânzările de produse

În UE, vânzările de alimente, băuturi și tutun au scăzut cu 1%, vânzările de produse non-alimentare au rămas stabile, în timp ce vânzările de combustibili auto au crescut cu 0,6%. Aceste schimbări lunare indică fluctuații în cererea pentru diferite categorii de produse.

Creșteri semnificative în România

Conform datelor Institutului Național de Statistică, în România, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie brută, a crescut, pe ansamblu, cu 0,9% în iunie 2024, comparativ cu luna anterioară. Aceasta se datorează avansului înregistrat la comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+5,7%) și la vânzările de produse nealimentare (+0,3%), în timp ce vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun au scăzut cu 0,8%.

Creșteri ajustate sezonier în România

Ca serie ajustată, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul în România s-a majorat, pe ansamblu, cu 1,9%, datorită creșterii înregistrate la comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+4,4%), vânzările de produse nealimentare (+1,9%) și la vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (+0,1%).

Evoluția anuală a cifrei de afaceri

Volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul (cu excepția comerțului cu autovehicule și motociclete), serie brută, în luna iunie 2024, comparativ cu luna iunie 2023, a înregistrat o apreciere, pe ansamblu, de 9,4%. Aceasta se datorează creșterii consemnate la vânzările de produse nealimentare (+11,9%), comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+9,7%) și la vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (+6,2%).

Creșteri ajustate anual în România

Ca serie ajustată în funcție de numărul de zile lucrătoare și de sezonalitate, volumul cifrei de afaceri din comerțul cu amănuntul în România a înregistrat o creștere, pe ansamblu, cu 10%, datorită creșterii înregistrate la vânzările de produse nealimentare (+13,3%), comerțul cu amănuntul al carburanților pentru autovehicule în magazine specializate (+10,2%) și la vânzările de produse alimentare, băuturi și tutun (+5,7%).

Așadar, aceste date reflectă o performanță solidă a comerțului cu amănuntul în România, în contextul unor evoluții mixte în alte state membre UE. Creșterea semnificativă a vânzărilor de produse nealimentare și carburanți pentru autovehicule subliniază dinamismul pieței românești, în timp ce scăderile în anumite categorii de produse alimentare sugerează ajustări ale comportamentului de consum al populației. În ansamblu, România a demonstrat o reziliență economică remarcabilă în sectorul comerțului cu amănuntul, reflectând tendințele pozitive de creștere și adaptare la cerințele pieței.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

CCR a decis / Foto: Freepik
ANAF / Foto: DCBusiness
Contor electric

Se dau bani pentru energie! Tot ce trebuie să știți

Românii aflați în situație de sărăcie energetică pot...

Jean Ivan, noul director interimar al Romsilva

Romsilva are un nou director intermediar

Jean Vişan, noul director general interimar al Romsilva....

Casa de schimb / Foto: Arhivă
Neodimium pur
Datorii la stat / Foto: Freepik
Analistul economic Adrian Negrescu / FOTO: Facebook
Fabrica de reciclare / Foto: Freepik
BVB
Om de afaceri vorbeste la telefon / Foto: Freepik
Eoliene / Foto: Freepik
Microbuz / Foto: oglindadeazi.ro
foto: pexels.com
SpaceX
Cristian Popa, BNR
Ilie Boloja și Sorin Grindeanu / Foto: George Călin / Mălina Norocea / Inquam Photos
Bani / Foto: DCBusiness
Butoaie cu petrol / Foto: Freepik
Uzina Dacia Mioveni
Judecător / Foto: Freepik
O femeie alimentează mașina la o benzinărie / Foto: Freepik
Carduri sociale
Casa de schimb valutar / Foto: Oana Pavelescu
Energie verde / Foto: Freepik
MIPE schimbă și simplifică obținerea banilor / Foto: Freepik
Abonament la internet
Temu / Foto: DCBusiness

pixel