România, lider în UE la creșterea facturilor la utilități
Autor: Delia Gheață
Data publicării:
Românii trebuie să consume mai puțin cu 5% în orele de vârf. Ce presupun noile măsuri adoptate la Bruxelles
Românii trebuie să consume mai puțin cu 5% în orele de vârf. Ce presupun noile măsuri adoptate la Bruxelles
Facturile românilor la utilităţi au crescut de la 77% în 2010 până la 124% în 2021, această creştere fiind cea mai ridicată din Uniunea Europeană, potrivit unui infografic Monitorul Social, un proiect al Friedrich-Ebert-Stiftung România.

Monitorul Social a publicat un infografic cu privire la creşterea preţurilor la facturile casnice pentru utilităţi în ultimii ani în România faţă de media europeană.

"Cu termenul de referinţă a preţurilor la utilităţi din 2015, facturile românilor la utilităţi au crescut de la 77% în 2010 până la 124% în 2021. Această creştere este de departe cea mai ridicată din Uniunea Europeană. Media UE-27 pentru creşterea preţurilor la utilităţi a fost de la 89% din preţul de referinţă în 2010 până la 110% din preţul de referinţă în 2021. Creşterea cumulată a preţurilor la facturile electrocasnice din 2010 până în 2021 este de 61%, de departe cea mai ridicată din Uniunea Europeană", arată infograficul.

Conform sursei citate, pe lângă creşterea totală de preţuri cea mai ridicată, România a înregistrat constant şi printre cele mai mari creşteri anuale ale facturilor. În fiecare dintre anii 2011, 2013, 2018 şi 2021 facturile au crescut cu măcar 8%, cea mai mare rată de creştere a preţurilor din Uniunea Europeană.

Spre deosebire, inflaţia raportată la indicele preţurilor de consum (IPC) între 2010 şi 2021 a fost semnificativ mai mică. Dinamica acestuia a fost de la 88% din preţul de referinţă în 2010 până la 115% din preţul de referinţă în 2021. Şi la acest capitol România a avut printre cele mai mari creşteri de preţuri, după Ungaria.

"Creşterea preţurilor la utilităţi în România a depăşit cu mult rata inflaţiei generale, ceea ce înseamnă că românii plătesc mai mult pentru toate cheltuielile curente, însă creşterea de preţuri cea mai mare a fost înregistrată la facturile pentru utilităţile casnice", mai arată infograficul.

Citește și Facturile la energie. Elena Cristian: Lucrurile trebuie să înceteze, pentru că legile sunt foarte clare

Elena Cristian, analist DCBusiness, a declarat că este anormal ce se întâmplă cu facturile de infarc primite de mii de români în ultima perioadă de timp, mai ales că legislația este extrem de clară, iar dacă ar fi fost respectată nu ar fi existat asemenea cazuri. 

”Lucrurile trebuie să înceteze, pentru că legile sunt clare din acest punct de vedere și, prin urmare, ele trebuie respectate. Iar legea spune că, cel puțin acum, în acest moment, regularizarea trebuie făcută la 3 luni, nu la doi ani, nu la cinci sau șapte ani, ci la 3 luni. Compania, distribuitorul de energie sau gaz trebuie să vină o dată la trei luni să citească datele de pe contor”, a spus Elena Cristian într-o intervenție la România TV.

Hârtiuța la poartă

Jurnalista a precizat că, ”până la intrarea în vigoare a acestor ordonanțe, termenul era de șase luni, prin urmare îmi este greu să înțeleg cum vin aceste regularizări pe doi ani. Pentru că, dacă nu te găsește acasă pentru citirea contorului, îți lasă o hârtiuță pe ușă, la poartă, iar dacă nu suni și nu-l primești pe omul care vine să citească acel contor, în decurs de două săptămâni ești deconectat de la rețea”. 

Citește și Factura la curent CONTESTATĂ. Ce obligații de plată există. Explicații de la ANRE

Vicepreședintele Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), Zoltan Nagy Bege, a oferit explicații detaliate legate sistemul de plafonare a prețurilor la energie, dar și de facturile contestate.

Într-un interviu acordat jurnalistului Cosmin Prelipceanu, de la Digi24, oficialul ANRE a spus de ce este necesar să fie trimis indexul în fiecare lună. ”Un lucru este foarte clar. Încadrarea într-o tranșă de consum care beneficiază, sau nu beneficiază de schema de plafonare se face în funcție de istoricul de consum din 2021. Sunt practic 3 categorii de consumatori casnici. Sunt cei care în 2021 au avut un consum mediu sub 100 de kW/oră pe lună, cei care au fost între 100 și 300, și, respectiv, cei care au avut peste 300. Primele două categorii beneficiază de plafonare, de 68 de bani pe kW/oră cu TVA și toate tarifele incluse pentru prima categorie între 0 și 100, și 80 de bani pentru cei între 100 și 300. Citește mai departe AICI

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Cumpărături în weekend. Important este ce spune românul

Ce scandal, câteva discuții, dezbateri, câtă zarvă și...

Țările de Jos au deschis prima linie de testare Hyperloop

O nouă eră a călătoriilor începe în Europa odată cu...

Smart Band 8 Pro, un ceas conectat foarte lăudat

Smart Band 8 Pro este unul dintre cele mai competitive...

China, campioană a energiilor regenerabile

Anul 2023 a stabilit un nou record în privința...

Valoarea Bitcoin revine la pragul de peste 70.000 dolari

Această veste vine după ce, la începutul acestei luni,...

Modificări privind plata suplimentelor pentru energie

Un nou proiect de lege înregistrat recent la Senat aduce...

S-a aprobat prelungirea plafonării tarifelor RCA

Guvernul a aprobat actul normativ prin care se...

Creştere a ratei şomajului la nivel naţional

Rata şomajului înregistrată în evidenţele ANOFM în luna...

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?

pixel