Nouă rame Coradia vor ajunge până la sfârșitul anului
România va primi până la sfârșitul acestui an încă nouă trenuri Coradia produse de compania franceză Alstom, urmând ca restul să fie livrate până în mai 2026, a declarat președintele Autorității pentru Reformă Feroviară (ARF), Mihai Barbu, în cadrul evenimentului „Zilele Feroviare” de la București. Termenul final presupune o întârziere de aproximativ un an și jumătate față de calendarul inițial.
„Până în 2026, toate ramele Alstom vor fi în România. Am fost la fabrica din Bautzen, în Germania, și am văzut că se lucrează intens. Mi s-a confirmat că până în luna mai toate cele 37 de rame contractate vor fi livrate. Se lucrează pentru Germania, Irak și România, iar cele mai multe sunt destinate României”, a explicat Mihai Barbu.
Până acum au fost livrate cinci rame Coradia, urmând ca alte nouă să ajungă până la finalul acestui an, iar restul de 23 de rame să fie livrate în prima jumătate a anului viitor.
Penalitățile pentru întârzieri, verificate de Curtea de Conturi
În privința penalităților prevăzute în contractul de achiziție, președintele ARF a precizat că nu au fost aplicate noi sancțiuni, în așteptarea unui control al Curții de Conturi care verifică întregul contract, inclusiv actele adiționale.
„Știm valoarea penalităților până la un moment dat, însă, neavând un grafic clar de livrare, nu putem calcula penalități suplimentare. În final, Alstom va trebui să plătească penalitățile stabilite. Totuși, nu vreau ca aceste discuții să întârzie livrarea trenurilor — scopul principal este ca garniturile să ajungă în țară și să circule”, a declarat Barbu.
El a subliniat că ARF are contract cu Alstom nu doar pentru livrarea trenurilor, ci și pentru mentenanță pe 15 ani, ceea ce permite o negociere ulterioară privind cuantumul și plata penalităților.
Finanțarea, asigurată în pofida tranziției între programe
În ceea ce privește finanțarea proiectului, președintele ARF a dat asigurări că nu există riscuri de blocaj în plățile către Alstom, deși o parte dintre proiectele feroviare trec în această perioadă de la finanțarea prin PNRR la alte surse europene.
Citește și: Primul tren nou al României în două decenii: de la inaugurare direct în service
„Ne-am luat toate măsurile de precauție pentru ca tranziția între programele de finanțare să nu afecteze plățile. Din PNRR vor pleca locomotivele, dar nu și trenurile Coradia, care rămân finanțate prin alte surse. Important este ca livrările să continue și să nu apară întârzieri la plată”, a explicat Mihai Barbu.
România, în plină campanie de modernizare feroviară
Președintele ARF a amintit că instituția gestionează contracte pentru 144 de rame și locomotive, care ar trebui să ajungă în România până la sfârșitul anului 2026. Din acestea, 62 de rame regionale sunt produse de PESA, 37 de rame interregionale de Alstom, 29 de rame interregionale din alte contracte, precum și 16 locomotive electrice.
„Primul tren PESA a ajuns deja în România și a fost testat în Gara de Nord și la Făurei. Zece unități vor fi livrate până la sfârșitul anului viitor, apoi câte patru în fiecare lună, începând cu ianuarie 2026, ceea ce înseamnă că se respectă graficul de livrare”, a precizat Barbu.
Tot Alstom este și furnizorul celor 16 locomotive electrice comandate prin PNRR, dintre care una a sosit deja în țară, restul urmând să fie livrate până la jumătatea anului viitor.
Trenurile, prioritatea absolută a autorităților
Mihai Barbu a subliniat că pentru Autoritatea pentru Reformă Feroviară prioritatea o reprezintă livrarea trenurilor, nu litigiile comerciale.
„Pe oameni nu-i interesează de ce apar întârzieri, ci să aibă trenuri moderne care circulă. Nu vreau să ajungem la situații ca la metrou, unde trenurile stau în depou din cauza disputelor contractuale. Pe primul loc este livrarea garniturilor, iar discuțiile privind penalitățile vor fi purtate ulterior”, a spus el.
Contextul evenimentului
Declarațiile au fost făcute în cadrul celei de-a XX-a ediții a conferinței Zilele Feroviare, desfășurate la București în 14–15 octombrie 2025, un eveniment care reunește anual principalele autorități, companii și experți din domeniul transportului pe șină.
Potrivit organizatorilor, „Zilele Feroviare” reprezintă cel mai important summit feroviar din România, un forum în care se definesc direcțiile strategice pentru dezvoltarea infrastructurii și modernizarea transportului feroviar.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Industria aromatizării spațiilor – o nișă puțin...
În data de 16 octombrie 2025...
Curtea Constituțională a...
Contribuabilii trebuie să fie...
Curtea de Conturi a descoperit...
Garda de Mediu lansează prima acțiune cu drone împotriva...
Comisia de buget de la Camera...
Radu Burnete afirmă că în...
Italia refuză să-și vândă...
Legea contractelor de vânzare...
Suprasaturație pe piața...
Inflația din România a rămas la...
FMI a revizuit în scădere estimările privind evoluția...
Leul s-a menținut stabil marți, 14 octombrie, în fața...
România, printre țările cu cele...
Romgaz a reziliat contractul cu...
Mulți antreprenori sunt interesați de afaceri în care...
ASF lansează „Proiectul...
Energia care alimentează Apple: România devine parte din lanțul verde al...
Firmele care operează prin...