COP29: Ce prevede acordul lăudat de unii, criticat de alții, încheiat la Baku
La capătul unor dezbateri...
Negocierile au fost mediate de Turcia, după un imbold din partea Națiunilor Unite, potrivit surselor care au vorbit cu Reuters sub rezerva anonimatului, din cauza caracterului sensibil al unor astfel de discuții.
În martie s-a ajuns la un acord "pentru a asigura siguranța navigației comerciale în Marea Neagră" și, deși Ucraina nu a dorit să îl semneze oficial, Kievul și-a dat acordul pentru ca președintele turc Tayyip Erdogan să îl anunțe pe 30 martie, cu o zi înainte de alegerile regionale critice, au precizat sursele.
"În ultimul moment, Ucraina s-a retras brusc și acordul s-a prăbușit", a declarat una dintre surse.
Alte trei persoane au confirmat această versiune a evenimentelor. Rusia, Ucraina și Turcia au refuzat să comenteze.
Nu a fost imediat clar de ce s-a retras Ucraina. Persoanele care au vorbit cu Reuters au declarat că nu știu ce a determinat decizia Kievului.
Președintele ucrainean, Volodymyr Zelenskiy, a declarat în februarie că, fără un nou ajutor militar american, Ucraina nu va putea apăra un coridor de navigație în Marea Neagră care se întinde pe coasta vestică a Mării Negre, în apropiere de România și Bulgaria.
Discuțiile privind acordul de transport maritim, care nu au fost raportate până acum, oferă o imagine a diplomației discrete care se desfășoară în spatele ușilor închise cu privire la modalitățile de a aduce cele două părți beligerante la negocieri, chiar dacă, la început, doar despre transportul maritim comercial.
Solicitat să comenteze reportajul Reuters, purtătorul de cuvânt al Națiunilor Unite, Stephane Dujarric, a declarat: "Sperăm în continuare că libertatea de navigație în Marea Neagră va prevala".
Turcia și secretarul general al ONU, Antonio Guterres, au încercat luni de zile să obțină ca navele comerciale să navigheze mai liber prin Marea Neagră, care, în unele zone, s-a transformat într-o zonă de război naval de când Rusia a invadat Ucraina în 2022.
Citește și: Portul Constanța a înregistrat cele mai mari exporturi de cereale în 2023
Marea Neagră este o rută cheie atât pentru Rusia, cât și pentru Ucraina, pentru ca produsele în vrac, cum ar fi cerealele, îngrășămintele și petrolul, să ajungă pe piețele mondiale, deși volumele de transport maritim au scăzut semnificativ de la război.
Discuții Rusia-Ucraina
În textul acordului, document ce a fost consultat de Reuters, se arată că Turcia, "ca parte a eforturilor sale de mediere", a ajuns la acorduri cu Ucraina și Rusia "privind asigurarea navigației libere și sigure a navelor comerciale în Marea Neagră", în conformitate cu Convenția de la Montreux privind regimul strâmtorilor.
Acest acord din 1936 oferă Turciei controlul asupra strântorilor Bosfor și Dardanele și puterea de a reglementa tranzitul navelor de război.
De asemenea, garantează libera trecere a navelor civile în timp de pace și restricționează trecerea navelor care nu aparțin țărilor din Marea Neagră.
Conform acordului aproape anunțat la 30 martie, atât Moscova, cât și Kievul ar fi oferit garanții de securitate navelor comerciale din Marea Neagră, angajându-se să nu le lovească, să nu le captureze sau să le percheziționeze atâta timp cât acestea erau fie goale, fie declaraseră o încărcătură nemilitară.
"Aceste garanții nu se aplică navelor de război, navelor civile care transportă bunuri militare (cu excepția transportului maritim convenit de părți în cadrul misiunilor internaționale)", se arată în proiectul de acord.
"Republica Turcia îl informează pe Secretarul General al ONU că s-a ajuns la un acord și că acesta este pus în aplicare prin medierea Republicii Turcia", se mai arată în proiect. "Acordul intră în vigoare la momentul anunțului".
Turcia și Națiunile Unite au ajutat la medierea Inițiativei pentru cereale din Marea Neagră, un acord încheiat în iulie 2022 care a permis exportul în siguranță în Marea Neagră a aproape 33 de milioane de tone de cereale din Ucraina.
Rusia s-a retras din acord în iulie 2023, plângându-se că propriile sale exporturi de alimente și îngrășăminte se confruntă cu obstacole serioase.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
La capătul unor dezbateri...
Anunțul a fost făcut de Bernd...
Este o manevră care face parte din planurile de...
Amazon continuă să-și...
Moneda euro a continuat să piardă teren în fața...
Suedia este pregătită să...
Bitcoin, cea mai mare...
Bentley Motors Ltd., unul dintre cei mai exclusiviști...
Performanța negativă a fost...
”Am construit acest proiect cu...
Ministrul Sebastian Burduja a...
Aceasta ar putea reprezenta...
Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...
Agenția Națională de...
Precizări privind înscrierea...
Beko, Ford, Audi și Auchan sunt...
O strategie menită să asigure un echilibru între...
Companiile chineze își păstrează dolarii,...
Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...
Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...