Sărbători fără surprize neplăcute. Recomandări oficiale pentru colete sigure și livrări rapide

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Curier. Foto: pexels.com
Curier. Foto: pexels.com
Recomandările ANCOM pentru livrarea coletelor în perioada sărbătorilor.

În perioada sărbătorilor de iarnă, volumul trimiterilor poştale şi al achiziţiilor online creşte semnificativ, ceea ce poate duce la întârzieri sau deteriorări ale trimiterilor. Pentru a se asigura că surprizele ajung la timp şi în stare perfectă, ANCOM vine în sprijinul expeditorilor şi destinatarilor cu un set de recomandări privind ambalarea, etichetarea şi termenele de livrare şi reaminteşte obligaţiile legale ale furnizorilor de servicii poştale.

Ambalarea şi etichetarea coletelor

Pentru o ambalare şi etichetare corecte, este necesar ca expeditorul să consulte condiţiile generale privind furnizarea serviciilor poştale ale furnizorului de astfel de servicii. Anumiţi furnizori pun la dispoziţie ghiduri detaliate privind ambalarea bunurilor fragile sau care necesită manipulare specială (electronice, sticlă, produse cosmetice etc.). Este indicată, de exemplu, folosirea unor etichete sugestive, precum Fragil, pe care furnizorul este obligat să le recunoască şi să le respecte dacă acestea corespund normelor tehnice.

Legislaţia din domeniul serviciilor poştale permite furnizorului să verifice dacă trimiterea este ambalată corespunzător şi, în caz contrar, să refuze colectarea. În acelaşi timp, furnizorul de servicii poştale este obligat să accepte trimiterea dacă ambalajul folosit de expeditor corespunde standardelor şi normelor tehnice în vigoare.

Reguli speciale de transport pentru produsele alimentare

Produsele alimentare necesită o atenţie sporită, existând reguli speciale de transport şi depozitare stabilite, de exemplu, de norme din domeniul sanitar-veterinar. În funcţie de natura bunurilor, există chiar interdicţia de a fi transportate. De regulă, furnizorii nu acceptă livrarea unui colet care conţine produse perisabile. În cazul expedierii unui produs neacceptat la transport, aceştia nu au răspunderea legală pentru eventuale deteriorări sau distrugeri.

Dacă expeditorul alege să trimită produse alimentare, este esenţial ca acestea să nu fie perisabile şi, prin natura lor sau prin modul în care sunt ambalate, să nu producă pagube persoanelor, mediului, instalaţiilor utilizate de furnizorul de servicii poştale sau celorlalte bunuri expediate.


Termene de livrare în perioada sărbătorilor

În perioada sărbătorilor, numărul mare de trimiteri poştale şi programul de lucru adaptat al curierilor pot afecta termenul de livrare. Astfel, pentru a evita neplăcerile, este recomandată transmiterea coletelor mai devreme decât în mod obişnuit.

Obligaţiile furnizorilor de servicii poştale

ANCOM reaminteşte că furnizorii de servicii poştale au obligaţii clare stabilite de lege.

Livrarea se face numai destinatarului sau persoanei autorizate. Predarea se poate face la orice recipient (de exemplu, cutie poştală, sistem automat de livrare), la adresa indicată de expeditor sau la punctul de contact deservit de personal (după transmiterea prealabilă a unui aviz care să anunţe sosirea trimiterii poştale), în funcţie de tipul de serviciu poştal ales de expeditor.

Furnizorii de servicii poştale au obligaţia de a informa destinatarii (de regulă, prin SMS/e-mail) despre faptul că urmează să primească o trimitere poştală atunci când livrarea se realizează la un sistem automat de livrare. Totuşi, de cele mai multe ori, aceştia informează destinatarii pentru toate modalităţile de livrare.

Dacă destinatarul nu este la adresa indicată sau nu a ridicat trimiterea poştală din sistemul automat de livrare, furnizorul are obligaţia de a păstra trimiterea în vederea predării la un punct de lucru şi totodată de a aviza (a anunţa) în prealabil destinatarul despre cum va putea intra în posesia trimiterii poştale.

Potrivit legii, furnizorii trebuie să încerce livrarea trimiterii poştale cel puţin o dată, deşi, în practică, mulţi asigură şi a doua încercare de livrare.

Ce, cum şi unde reclami

- Orice nemulţumire legată de prestarea serviciului poştal trebuie reclamată, în primul rând, furnizorului de servicii poştale.
- În cazul problemelor legate de produsele comandate online (întârziere, deteriorare etc.) utilizatorii trebuie să se adreseze magazinului online.
- ANCOM poate analiza şi sancţiona conduita furnizorului de servicii poştale din perspectiva legislaţiei din acest domeniu.

InfoCentru ANCOM pune la dispoziţia utilizatorilor informaţii utile despre serviciile de comunicaţii electronice (telefonie, internet şi televiziune), serviciile poştale şi serviciile digitale, pentru a-i sprijini în alegerea şi folosirea acestor servicii. Informaţiile se referă în principal la încheierea contractelor, modalitatea de tarifare, calitatea serviciilor, deblocarea terminalelor sau serviciul de roaming. În plus, utilizatorii pot găsi aici ghiduri dedicate, pe teme precum fraudele prin telefon sau serviciile de acces la internet.

Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM) este instituţia care promovează interesele utilizatorilor de servicii de comunicaţii electronice, servicii poştale şi servicii digitale în contextul tranziţiei la societatea Gigabit, prin valorificarea optimă a mixului de instrumente de administrare şi reglementare aflate la dispoziţia Autorităţii. Pentru mai multe detalii despre activitatea ANCOM vizitaţi www.ancom.ro, infocentru.ancom.ro, www.portabilitate.ro şi www.veritel.ro. Pentru a testa şi monitoriza calitatea serviciului de internet, accesaţi www.netograf.ro. Pentru a consulta acoperirea cu semnal mobil a localităţilor, drumurilor naţionale şi judeţene din România, accesaţi www.aisemnal.ro.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Harta Europei. Foto: Freepik.com
Contor gaze / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
Salariu / Foto: pexels.com
Curier. Foto: pexels.com
Șantier / Foto: Freepik
Foto: Pexels.com
Casa de schimb valutar: Foto: Oana Pavelescu
Taxe și impozite mult mai mari pe proprietăți din anul 2026
Dumitru Chisăliță / Foto: Cristian Nistor / Agerpres
Traficul online al publicațiilor, afectat de Google
License: e131835bd28ca2c06930711faee9ceb69b

Rolul RMN-ului în monitorizarea afecțiunilor cronice

Afecțiunile pe termen lung schimbă multe lucruri în...

Centrala nucleara. Foto: Pexels.com

Polonia începe lucrările la prima sa centrală nucleară

Polonia va demara lucrările la prima sa centrală...

Leonardo Badea, prim-viceguvernator BNR
Sediul ANRE
Friedrich Merz, Keir Starmer, Volodimir Zelenski și Emmanuel Macron
Stradă din Oslo / Foto: Unsplash
Energie / Foto: Freepik
Reddit / sursa foto: Flickr.com

Reddit introduce noi măsuri pentru siguranța minorilor

Reddit a lansat global noi funcții de protecție pentru...

Incendiu de pădure în Bulgaria / Foto: Protecția Civilă a UE
Donald Trump și Jensen Huang, CEO Nvidia / Foto: Casa Albă
ANAF. Freepik.com
Bursa de Valori de la București / FOTO: Facebook
Aur. Freepik.com
Sediul Ministerului Finanțelor / Foto: Silviu Matei / Agerpres
Freepik.com
O familie se uită la o mașină expusă într-un showroom / Foto: Freepik
Schimb valutar / Foto: Freepik
Curtea Constituțională a României / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos

Reforma fiscală 2026: scenariile posibile după verdictul CCR

După verdictul Curții Constituționale privind legea din...

Banca Națională a României

Banca Naţională a României va avea un nou casier central

Banca Naţională a României (BNR) va avea un nou casier...


pixel