Cererea chinezilor pentru maşini de lux străine scade, deoarece clienţii optează pentru modele chinezeşti mai accesibile, adesea vândute la reduceri mari, ceea ce este o veste proastă pentru producătorii auto europeni precum Porsche, Aston Martin, Mercedes-Benz şi BMW, care au dominat mult timp segmentul superior al celei mai mari pieţe auto din lume, transmite AP.
O criză prelungită a pieţei imobiliare din China a lăsat mulţi consumatori cu un apetit redus pentru achiziţii mari. În paralel, cei înstăriţi devin din ce în ce mai timizi în a-şi etala public averea, spune Paul Gong, şeful departamentului de cercetare pentru piaţa auto din China de la UBS. Mulţi cumpărători de maşini au fost influenţaţi de o subvenţie de 20.000 de yuani (2.830 dolari) oferită de guvernul chinez la achiziţionarea de vehicule electrice şi hibride plug-in. Oamenii au tendinţa de a cumpăra maşini mai ieftine, pentru care subvenţia va conta mai mult şi acele maşini sunt în mare parte fabricate în China, a spus Gong, potrivit Agerpres.
"Încetinirea creşterii economice este un factor cheie din spatele cererii mai slabe de maşini premium", susţine Claire Yuan, analist la S&P Global Ratings, referindu-se la un segment care include de obicei mărci auto precum Mercedes-Benz şi BMW.
Cota de piaţă a maşinilor premium în China, vândute de obicei la preţuri de peste 300.000 de yuani (42.400 dolari), s-a dublat între 2017 şi 2023, ajungând la aproximativ 15% din vânzările totale, estimează S&P. Acum, această tendinţă se inversează. Cota vânzărilor de maşini premium a scăzut la 14% în 2024 şi la 13% în primele nouă luni ale anului 2025, potrivit S&P.
În timp ce vânzările de maşini de lux au încetinit, producătorii chinezi, inclusiv producătorul de vehicule electrice BYD, au devenit mai agresivi decât multe mărci occidentale în ceea ce priveşte inovaţia tehnologică, lansând frecvent noi vehicule electrice şi hibride la preţuri mai mici, inclusiv vehicule premium, subliniază analiştii.
"Produsele lor (ale producătorilor auto chinezi) sunt mai competitive şi mai accesibile chiar şi în segmentul premium. De aceea, aceste mărci străine pierd treptat teren", a spus Claire Yuan.
Cota mărcilor chineze din vânzările de autoturisme a crescut la aproape 70% în primele 11 luni , potrivit Asociaţiei Producătorilor de Automobile din China. Aceasta a raportat joi că mărcile germane deţineau o cotă de 12%, mărcile japoneze în jur de 10%, iar mărcile americane aproape 6%.
BYD a detronat deja Volkswagen din poziţia de cel mai mare vânzător de maşini din China în ultimii ani. BYD este cea mai vândută marcă de maşini în acest an în China pentru "vehicule cu energie nouă", care includ vehicule electrice şi hibride, potrivit Asociaţiei producătorilor chinezi. BYD a redus preţurile modelelor sale electrice şi hibride plug-in cu până la 34%, punând presiune pe rivalii principali precum Geely şi Leapmotor.
În schimb, vânzările Mercedes-Benz în China au scăzut cu 27% în ritm anual în trimestrul iulie-septembrie, conform celui mai recent raport al producătorului german. Numărul de BMW-uri şi Mini vândute în China a scăzut cu 11,2% faţă de anul precedent în primele nouă luni ale anului 2025. Porsche şi Aston Martin au raportat, de asemenea, presiunea din partea cererii mai slabe din China.
Producătorul italian de maşini de lux Ferrari a raportat o scădere de 13% a livrărilor de maşini către China continentală, Hong Kong şi Taiwan în perioada ianuarie-septembrie. A fost singura regiune în care vânzările constructorului italian au scăzut în această perioadă.
Scăderea interesului pentru vehiculele de lux îi afectează puternic pe dealeri.
Li Yi, agent de vânzări responsabil de maşinile second-hand la un centru Porsche din Beijing, a declarat că un Panamera 2.9T din 2024, cu aproximativ 20.000 de kilometri la bord, avea un preţ de 950.000 de yuani (134.300 de dolari). Fostul proprietar l-a cumpărat pentru aproximativ 1,4 milioane de yuani (198.454 de dolari).
"Acest lucru este în primul rând o consecinţă a situaţiei economice anemice. Nu este vorba doar de Porsche. Benz, BMW, Bentley şi Rolls-Royce se confruntă cu aceeaşi situaţie", a a spus Li Yi.
La o piaţă de maşini second-hand din Beijing, alţi patru reprezentanţi ai dealerilor auto care au vorbit cu Associated Press au descris o situaţie la fel de sumbră, maşinile premium vânzându-se la preţuri semnificativ mai mici în ultimul an.
"Cine mai are bani în ziua de azi? Oamenii au buzunare mai curate decât feţele lor", a glumit o vânzătoare de maşini second-hand care s-a identificat drept Hao. Preţurile au scăzut de doi ani, iar ea oferă reduceri mai mari, a spus vânzătoarea, care nu şi-a dat numele complet, deoarece nu este autorizată să vorbească cu presa.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Ministerul Finanțelor...
Alocațiile pentru copii rămân...
Persoanele asigurate în baza...
Campioană de un deceniu la...
O icoană pictată de Nicolae Grigorescu în tinerețe a...
Bursa de Valori Bucureşti a înregistrat săptămâna aceasta creșteri importante
Luca, Petru și Matei își împart piața patiseriilor.
Piața imobiliară din România...
Reguli noi, controale extinse și deduceri limitate:...
Autoritățile au confiscat primul utilaj folosit ilegal...
Primăriile pot lua împrumuturi...
Analiza publicată de DCBusiness...
Guvernul clarifică acordarea...
Acțiunile Oracle au scăzut cu...
O parte dintre modificările aduse Legii RCA prin actul...
Împrumuturile între firme și asociați intră sub reguli...
Sistemul energetic românesc...
Leul a avut o evoluție relativ...
Electrificarea liniei ferate...
Dumitru Chisăliță: „Sancțiunile...
Generația Z cumpără cel mai...