Statele Unite declanșează un nou război comercial cu China

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
SUA vs China / sursa foto: Freepik.com
SUA vs China / sursa foto: Freepik.com
Din 27 septembrie, taxele vamale decise de administrația Biden pentru vehicule electrice, baterii, panouri solare de proveniență chineză și vândute în Statele Unite vor crește de la 25% la 100%, în funcție de sector.

După prima ofensivă a lui Donald Trump, a început al doilea război comercial chino-american, este de părere cotidianul economic Les Echos. Creștereae taxelor vamale americane anunțate de administrația Biden la mijlocul lunii mai la importurile din China vor intra în vigoare pe 27 septembrie pentru vehiculele electrice și pe 1 ianuarie pentru semiconductori. Este vorba de 18 miliarde de dolari pe care Casa Albă speră să le obțină de pe urma acestor măsuri. 

Printre produsele afectate figurează oțelul, aluminiul, macarale portuare, anumite dispozitive medicale, panouri solare, semiconductori, baterii și vehicule electrice produse în China. Taxele pot fi de 25% la metale, de 50% la cipuri și chiar 100% la vehiculele electrice.

Motive politice și economice

Motivele acestei agresivități reînnoite din partea administrației democrate sunt clare: „Practicile comerciale neloiale ale Chinei în ceea ce privește transferul de tehnologie, proprietatea intelectuală și inovarea amenință afacerile și lucrătorii americani. China inundă, de asemenea, piețele globale cu exporturile sale ieftine”, a explicat Casei Albe în primăvară.

Evident, nici aspectul politic intern al acestei decizii nu poate fi ignorat. Democrații vor să atragă votul clasei muncitoare în statele americane care ar putea vota pentru Donald Trump la alegerile prezidențiale din 5 noiembrie. Candidatul republican intenționează să meargă mult mai departe decât democrații prin impozitarea importurilor din China cu până la 60% dacă revine la putere. Oricum, consensul la Washington este că puterea chineză să devină și mai puternică. Statele Unite sunt, de asemenea, înaintea Indiei, țara care a luat cel mai mare număr de măsuri comerciale pentru a bloca drumul produselor chinezești. Scopul lor este de a-și proteja producătorii, de a construi o industrie puternică, în special în tehnologiile verzi, la adăpost de concurența chineză.

China nu s-a scufundat

Regatul de Mijloc va fi afectat de această nouă rundă de taxe vamale, dar nu se va scufunda. Comerțul cu bunuri vizate de sancțiunile SUA este redus.Doar 4% din importurile Chinei sunt vizate. Deci prejudiciul economic va fi mic. Importurile americane de vehicule electrice din China sunt aproape inexistente și, prin urmare, creșterea taxelor vamale va interzice doar producătorilor din Regatul Mijlociu să aibă, în viitor, o prezență în America. Pentru baterii, consecința este mai gravă pe termen scurt. Aproape 70% dintre bateriile litiu-ion folosite în Statele Unite provin din China.

„Regula generală este că o creștere cu 1 punct procentual a taxelor vamale duce la o scădere a comerțului cu 2%. Cu tarifele care cresc de la 7,5% la 25%, acest lucru sugerează că vânzările companiilor chineze de baterii către Statele Unite ar putea scădea cu aproximativ o treime, sau 5 miliarde de dolari”, a explicat revistei americane „Foreign Policy”, analistul Agathe Demarais, de la Consiliul European pentru Relații Internaționale.

Tensiuni comerciale în creștere

Ce se va întâmpla acum? China continuă să investească mai mult în industriile de înaltă tehnologie, „noile forțe productive”, în terminologia președintelui Xi Jinping și să reducă de la occidentali. Partidul Comunist nu pare că dorește o creștere a ponderii consumului în PIB, reducând-o pe cea a investițiilor. Vânzările cu amănuntul au crescut cu doar 3,7% în China în prima jumătate a anului, un ritm mai lent decât creșterea PIB-ului, în timp ce investițiile industriale au crescut cu 9,5% în primele șase luni ale anului. Beijingul continuă să-și bazeze creșterea pe cererea externă și încearcă să-și exporte deflația.

Prin urmare, tensiunile comerciale nu pot decât să crească în viitor. „O consecință a rolului dominant al Chinei în producție este că aceasta duce la supracapacitate care crește tensiunile comerciale cu Occidentul și cu piețele emergente. Aceasta înseamnă că investiția Chinei în producția de înaltă tehnologie nu poate continua la nesfârșit, având în vedere cererea internă slabă și mediul extern mai puțin favorabil", concluzionează Economiștii Barclays într-un studiu.

Cine va apăsa primul pe buton

„Rolul Uniunii Europene (UE) ca punct de desfacere pentru producătorii chinezi ar putea deveni mai central. În cazul în care țările terțe își închid și mai mult piețele pentru produsele chinezești, China și-ar putea dubla eforturile de a exporta către UE”, se tem economiștii de la Banca Centrală Europeană (BCE), într-un studiu publicat la sfârșitul lunii iulie.

Ceea ce ar duce la „o pierdere a competitivității în sectorul de producție avansată și la o scădere a producției prelucrătoare, dar și a exporturilor europene”, potrivit acestora. Bruxelles-ul a început deja să răspundă prin creșterea taxelor vamale la vehiculele electrice din China, chiar dacă Germania și Spania sunt reticente. Întrebarea acum nu mai este dacă va avea loc o nouă rundă de majorări tarifare, ci mai degrabă cine va apăsa primul pe buton. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Ministrul Adrian Câciu / FOTO: Gov.ro
Banca Naţională a României
Centrala Iernut a Romgaz / Foto: Romgaz
Marcel Ciolacu

Guvernul prelungește plafonarea prețului la energie

Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...

Copil
Lucrător din industria petrolieră / FOTO: Freepik

Grupul MOL a semnat o înţelegere cu Kazmunaygas

Documentul a fost parafat la Budapesta de Zsolt Hernadi,...

Trenul nou a rămas în gară
Industrie. Foto: Pexels.com
Nvidia / FOTO: Freepik
LM 400 / FOTO: Flichr

Lockheed Martin lansează un nou vehicul spațial

Evenimentul va avea loc, cel mai probabil, în primele...

Marcel Boloș / Foto: Inquam Photos / George Călin
Dolari / sursa foto: Freepik.com
Dumitru Nancu
Dumitru Nancu
Tineri / Foto: Freepik

CCIR a organizat Forumul de Afaceri România – Polonia

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a...

foto: pexels
Tichete / Foto: DCBusiness

Tichetele scapă de impozitare și contribuții sociale

O nouă inițiativă legislativă promite să revoluționeze...

Dacia Bigster / sursa foto: Dacia.ro

Vânzările Dacia în Europa au scăzut

Scădere uşoară a vânzărilor de autoturisme Dacia în...

Exploatare minieră
Experții au analizat toate aspectele / FOTO: Freepik
Industrie / Sursa: Freepik.com
Daniel Apostol, Franck Neel și Raluca Covrig / Foto: DCBusiness

pixel