Restricție radicală privind transportul lemnului în România
Autor: Oana Pavelescu
Data publicării:
Tanczos, despre defrişările ilegale: Muncim ca să oprim acest fenomen / Foto: Unsplash
Tanczos, despre defrişările ilegale: Muncim ca să oprim acest fenomen / Foto: Unsplash
Ministrul Mediului, Tanczos Barna, a luat o decizie prin care se dorește reducerea traficului cu lemn, decizie care a fost oficializată priuntr-o hotărâre de Guvern care a fost adoptată azi.

Ministrul spune că pentru a marca Ziua națională a pădurilor cu încă un pas împotriva tăierilor ilegale a interzis expedierea lemnului din pădure pe timp de noapte. 

Prin Hotărârea de Guvern adoptată, astăzi, se interzice emiterea de avize de însoțire a materialelor lemnoase de la locul de recoltare:

- în intervalul orar 20:00-07:00, pentru lunile octombrie-martie
- în intervalul orar 22:00-06:00, pentru lunile aprilie-septembrie.

”Am dezvoltat sistemul de trasabilitate a lemnului SUMAL 2.0 astfel încât să nu se mai permită emiterea avizelor de însoțire în aceste intervale orare, iar autoritățile de control vor avea acces extins la datele din aplicație pentru a combate mai eficient activitățile ilegale din domeniul silvic”, spune ministrul Mediului într-o postare pe Facebook.

Nemulțumirile organizațiilor de mediu

Organizaţiile de mediu Agent Green, Declic şi Greenpeace susţineau anul trecut că aplicaţia şi portalul Inspectorul Pădurii asociate noului SUMAL 2.0 erau private de informaţii publice, elementele cheie fiind secretizate, ceea ce face imposibilă realizarea unor anchete independente.

Cele trei organizaţii solicitau tragerea la răspundere a funcţionarilor din Ministerul Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP) "care au girat această secretizare abuzivă".

"Au dispărut complet straturile cu ariile protejate şi toate pădurile virgine şi potenţial virgine. Nu se mai poate vedea informaţia privind specia de arbori transportată, informaţie care a fost înlocuită cu grupe generale, precum răşinoase sau foioase. Nu apar nici măcar promisele hărţi de înaltă rezoluţie", a explicat Antoniu Bumb, coordonator campanii păduri în cadrul Declic.

La rândul său, Gabriel Păun, preşedintele Agent Green, reclamă faptul că "publicul nu mai are acces la transporturile de lemn mai vechi de 3 zile, deşi sistemul stochează toate transporturile din 2008 încoace".

"Este o amputare mult mai gravă decât făcuse conducerea din anii 2017-2019 şi pe care, printr-o luptă consecventă alături de celelalte ONG-uri, o corectasem în anul 2020. Transparenţa şi trasabilitatea sunt elemente cheie în combaterea tăierilor ilegale. Atâta timp cât autorităţile au fost capabile în ultimii ani să depisteze doar 1% din tăierile ilegale, credem că implicarea publicului la îmbunătăţirea situaţiei nu este doar o mână de ajutor, ci este esenţială pentru stoparea dezastrului din pădurea României", susţine Păun. CItește mai mult AICI

În noua Hotărâre de Guvern se enumeră cine are dreptul la informațiile din aplicație. Pe lângă proprietarii de fond forestier și autorități mai pot avea acces: ”Universitățile, facultățile și liceele și celelalte unități de învățământ în domeniul silvicultură, operatorii de programe de formare profesională în domeniul silviculturii, precum și organizațiile profesionale din domeniul silvic, pot solicita acces în SUMAL 2.0; accesul va fi asigurat pe un alt mediu decât cel de producție, denumit mediu de preproducție”. Așadar nici acum ONG-urile nu vor putea accesa informațiile din aplicație.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Care sunt autovehiculele pentru care nu se datorează impozit

În anumite situații legea prevede că nu proprietarii...

Motorina continuă să fie mult mai ieftină decât benzina

Până acum câțiva ani, motorina era mai ieftină decât...

De ce americanii vor să interzică TikTok

TikTok și proprietarul rețelei de socializare,...

Porturile belgiene, invadate de mașini electrice chinezești

Consecință a volumului impresionant de producție al...

Bijuterii: Richemont achiziționează grupul italian Vhernier

Gigantul elvețian Richemont, proprietar printre altele...

Rusia intenționează să reia exporturile de benzină

Rusia intenționează să ridice interdicția privind...


pixel