Transportatorii cer restituirea parțială a accizei la carburant

Autor: Georgel Simionică
Data publicării:
Camioane / Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Camioane / Foto: Inquam Photos / Octav Ganea
Guvernul României trebuie să reactiveze schema de restituire parţială a accizei pentru a menţine competitivitatea industriei de transport rutier într-o piaţă europeană cu volume în scădere, susţine, într-un comunicat de presă, Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR).

UNTRR menţionează că a solicitat prim - ministrului Marcel Ciolacu şi ministrului Transporturilor şi Infrastructurii Sorin Grindeanu iniţierea procedurii de restituire a accizei la carburant, pentru menţinerea competitivităţii sectorului transporturilor rutiere. Această solicitare a industriei transporturilor rutiere vine în contextul majorărilor succesive ale nivelului accizelor la motorină, stabilite pentru anul 2024 conform Legii 296/2023.

Conform organizaţiei, începând cu 1 ianuarie 2024, acciza la motorină s-a majorat la 1.850,95 lei/1000 litri, urmând a doua majorare la 2.183,85 lei/1000 litri începând cu 1 iulie 2024.

"După aceste majorări importante, acciza la motorină va trece de pragul de 400 euro la 1000 litri şi, istoric vorbind, atunci când acciza a ajuns la acest prag, în ultimii zece ani s-a activat sistemul de rambursare parţială a accizei către operatorii de transport rutier", a explicat secretarul general UNTRR, Radu Dinescu.

Transportatorii rutieri solicită instituirea urgentă a schemei de rambursare a accizei la carburant pentru a putea rămâne competitivi. Potrivit acestora, la creşterea costurilor fără TVA pentru motorină în România, poate să apară imediat migrarea volumelor de alimentare din România în Ungaria/Bulgaria cu până la 20%, aşa cum s-a mai întâmplat, mai ales ţinând cont că Ungaria este una dintre ţările care restituie parţial acciza, iar restituirea TVA din Ungaria către transportatorii din România funcţionează extrem de predictibil. Dacă preţul cu TVA al carburantului va fi mai mic în Ungaria/Bulgaria, şi alţi consumatori privaţi, nu doar utilizatorii profesionişti, vor migra.

În conformitate cu articolul 342, alineatele 9 şi 10 din Codul Fiscal, UNTRR solicită autorităţilor introducerea unei scheme de reducere a nivelului accizelor pentru firmele de transport rutier, prin restituirea sumelor reprezentând diferenţa dintre nivelul standard al accizelor şi nivelul redus al accizelor către operatorii economici licenţiaţi în Uniunea Europeană, care nu poate fi mai mic decât nivelul minim de 330 euro/1000 litri prevăzut în Directiva 2003/96/CE privind restructurarea cadrului comunitar de impozitare a produselor energetice. Organizaţia susţine că, dacă acciza este 400 euro/1000 litri, se pot restitui maximum 70 euro/1000 litri, conform legislaţiei naţionale şi europene în vigoare.

UNTRR reaminteşte că legislaţia europeană prevede posibilitatea restituirii parţiale a accizei suplimentare către utilizatori profesionişti, iar 6 state membre UE aplică aceste prevederi în mod constant, în timp ce România a aplicat ocazional, doar când valoarea accizei la carburant a înregistrat valori peste minimumul prevăzut în legislaţia europeană. În ultimii zece ani, schema de restituire a accizei la carburant a mai fost activată de trei ori în România.

"Industria transporturilor rutiere contribuie cu 46% din exportul de servicii al României şi de aceea este cu atât mai importantă menţinerea competitivităţii transportatorilor rutieri români. Sectorul transporturilor rutiere de mărfuri este coloana vertebrală în logistica mărfurilor din România. Conform Analizei UNTRR - Piaţa Transporturilor rutiere 2018-2030, în anul 2022 şi preliminar în 2023, transportul rutier de mărfuri a constituit 71% din totalul mărfurilor transportate (inclusiv maritim) din parcursul total al mărfurilor măsurat în milioane tone - km", se precizează în comunicat.

La acest început de an, firmele de transport rutier se confruntă cu numeroase provocări precum majorarea accizelor, costurile cu asigurarea RCA şi timpii mari de aşteptare la frontiere, povara administrativă suplimentară generată de noile prevederi RO e-Transport şi costurile legate de respectarea Pachetului Mobilitate 1, precum retro-echiparea obligatorie cu tahograf inteligent 2 şi amenzile abuzive.

În aceste condiţii, UNTRR estimează o creştere generală a costurilor de operare ale transportatorilor rutieri de până la 15% în 2024, în timp ce marja de profit va scădea, în lipsa implementării costului de referinţă în transporturile rutier, pentru că tarifele de transport nu vor absorbi integral creşterea costurilor, ceea ce va afecta serios competitivitatea tuturor companiilor de transport şi funcţionarea şi, chiar, supravieţuirea unora dintre acestea care deja se confruntă cu dificultăţi serioase.

Uniunea Naţională a Transportatorilor Rutieri din România (UNTRR) este o organizaţie profesională şi patronală, neguvernamentală, care a înregistrat, de la înfiinţare până în prezent, peste 16.000 de firme înscrise - operatori care efectuează transporturi interne şi internaţionale de marfă şi persoane. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Bani
Friedrich Merz / FOTO: Wikipedia

Germania: Conservatorii în frunte. AfD, scor istoric

Conform sondajelor la ieșirea de la urne, CDU/CSU au...

Muncitori montează panouri solare pe acoperișul unei case / Freepik
Sebastian Burduja / FOTO: Gov.ro
Germania / FOTO: Unsplash
Trebuie să pună mâna pe carte / FOTO: Freepik
Meta
Consultând evoluția bursei / FOTO: Freepik
Foto: Pexels.com

BCE ar putea reduce dobânda la 2% până în vară

Oficial BCE: „Am putea ajunge la acest nivel în câteva...

Santorini / FOTO: Freepik

La Santorini pământul s-a mai calmat. Ce spun specialiștii

Autoritățile din Grecia monitorizează situația seismică

Dispreț total
comertul online - FOTO: Freepik@narawit_sukkasemsakorn
Volodimir Zelenski Ursula von der Leyen / Foto: president.gov.ua

Cum vor europenii să-l ajute pe Zelenski în fața lui Trump

Ursula von der Leyen merge luni la Kiev, iar Emmanuel...

Volodimir Zelenski / Foto: Președinția Ucrainei
BMW electric
munca la gri - FOTO: Freepik@creativeart
Javier Milei
starlink - FOTO: Freepik@alicephoto

Țara care plătește abonamentul Starlink pentru Ucraina

Care este țara europeană care plătește abonamentul...

Contor electric
Bună dimineața! O zi liniștită! / FOTO: Unsplash

Știrile dimineții. Cinci informații pentru începutul zilei

Despre ultimele decizii ale președintelui Trump, despre...

Este o veste bună pentru cele doua banci
Ședință de Guvern / Foto: gov.ro
Warren Buffett supranumit și Oracolul din Omaha
Tanczos Barna / FOTO: gov.ro
Alegeri în Germania / FOTO: Freepik
Bani / Foto: Freepik
Taxe
reciclarea textilelor - FOTO: Freepik
Criptomonede / FOTO: Unsplash
Avion de luptă Rafale / FOTO: https://www.facebook.com/thalesgroup

pixel