UE sare să-i salveze pe constructorii auto europeni. La ce s-a gândit

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Asamblare auto / sursa foto: Freepik.com
Asamblare auto / sursa foto: Freepik.com
Bruxelles analizează modalități de a-i proteja pe constructorii auto europeni amenințați cu amenzi în cazul nerespectării plafoanelor pentru emisiile de CO2 din 2025, potrivit unui document publicat miercuri, cu o zi înainte de o consultare cu reprezentanții din domeniu.

"Vom identifica soluții imediate pentru a proteja capacitatea industriei de a investi, analizând flexibilitățile posibile pentru a asigura că industria noastră rămâne competitivă, fără a reduce ambiția generală a obiectivelor pentru 2025", afirmă Comisia Europeană în foaia de parcurs a executivului pentru următorii cinci ani.

Această frază a fost adăugată în respectivul text sub presiunea comisarului european Stéphane Séjourné, care s-a declarat împotriva măsurilor punitive aplicate industriașilor. 

Ar fi nedrept

"În legătură cu amenzile legate de cotele de vehicule ecologice vândute în 2025, personal mi s-ar părea ciudat să penalizăm actori pe care încercăm în același timp să-i ajutăm", având în vedere că unii dintre concurenții noștri, "în special cei chinezi, nu sunt supuși acelorași constrângeri", a declarat francezul pentru Le Figaro.

"Este una dintre primele decizii ce trebuie luate rapid pentru sectorul auto", a insistat Stéphane Séjourné, responsabil de strategia industrială la Bruxelles. Președinta Ursula von der Leyen a susținu ea însăți că este "necesar" să se manifeste "flexibilitate și pragmatism" în aplicarea regulilor.

Comisia Europeană deschide joi o consultare cu sectorul auto, aflat în dificultate în fața concurenței chineze. UE trebuie să găsească un echilibru între obiectivele sale de mediu și apelurile de ajutor ale sectorului.

Clauză de revizuire

Constructorii europeni se opun amenzilor care ar putea fi aplicate în cazul nerespectării obiectivelor de reducere a emisiilor de CO2 în 2025. Mai multe țări, precum Franța și Italia, au susținut acest punct de vedere, stârnind îngrijorarea organizațiilor neguvernamentale de mediu.

Comisia a amânat până acum decizia pe acest subiect, așteptând cifrele din 2025 și emisiile reale ale industriașilor. Mandatul precedent al Ursulei von der Leyen a fost marcat de măsurile ambițioase ale Pactului Verde și de emblema acestuia: interdicția vânzării de vehicule termice noi în 2035.

"În ceea ce privește obiectivele pe termen mediu, ar fi groaznic să schimbăm direcția acum, în timp ce miliarde de euro sunt investite de constructori pentru a-și adapta modul de producție", consideră Stéphane Séjourné.

Totuși, "este prevăzută o clauză de 'revizuire' în 2026 privind obiectivul de 100% electric în 2035. Le-am propus constructorilor să înceapă să lucreze la acest subiect încă din 2025 pentru a putea lua decizii în 2026, dacă va fi necesar", spune comisarul european.

În timp ce vehiculele electrice stagnează în Europa, China continuă să câștige cote de piață. Uniunea Europeană a inițiat un conflict comercial cu Beijingul, acuzându-l că și-a stimulat artificial industria electrică prin subvenții publice.

În ciuda opoziției Germaniei, Bruxelles a decis la sfârșitul lunii octombrie să adauge o suprataxă de până la 35% pe lângă cele 10% taxe deja existente pentru mașinile electrice fabricate în China.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Taxa pe stâlp / Foto: Freepik
Goană după aur / FOTO: Freepik

Cursul BNR. Aurul sare la un nou maxim, leul s-a depreciat

Creșterea prețului aurului reflectă un interes constant...

Sediul Băncii Centrale Europene / Foto: BCE / Flickr

BCE reduce rata dobânzii de referință la 2,75%

Oficialii instituției estimează că inflația va reveni la...

Nisip / FOTO: Freepik

O resursă esențială care ne scapă printre degete

China și India sunt cei mai mari producători 

Magazin H&M
Platforma de foraj Transocean Barents / Foto: OMV Petrom
Ședință de Guvern / Foto: gov.ro
Dumitru Chisăliță / Foto: Agerpres
Squid Game

Când începe sezonul trei şi ultimul al serialului Squid Game

„Squid Game” revine pe Netflix cu sezonul final,...

Bărbat concediat / Foto: Freepik
ANAF

Ultima zi pentru depunerea formularului 398 la ANAF

Contribuabilii care utilizează regimurile speciale de...

OpenAI

OpenAI va beneficia de o nouă investiție uriașă

Potrivit publicației Financial Times, este vorba de o...

Inovație / FOTO: Freepik
 Buget 2025

Cifrele momentului. Cum arată bugetul ”cumpătat” pe 2025

Proiectul de buget pentru 2025 va fi finalizat joi, iar...

Avionul Rafale / FOTO: https://www.facebook.com/thalesgroup
Deutsche Bank
Topitorie de cupru

Pentru cupru, 2025 a început într-o notă interesantă

La început de an, piețele miniere sunt invadate de...

Baterie pentru panouri solare / Sursa foto: Freepik.com

A fost lansată o nouă baterie de mare putere

Noul sistem oferă o durată de viață excepțională.

Sateliți
Angela Merkel / Foto: Bundestag.de
Elicopter / FOTO: Captură ecran
Salvatori caută supraviețuitori în apele înghețate ale rîului Potpmac
Donald Trump / Foto: Casa Albă
O zi plină de informații / FOTO: Freepik

Rezerva Federală ezită, BCE stă la pândă

Astăzi va fi, probabil cea mai animată zi din ultima...

Northrop Grumman / FOTO: Wikipedia
Suleiman Kerimov, primul din stânga, la o întâlnire la Kremlin cu Vladimir Putin
Bună dimineața!
Bani / FOTO: Freepik
Tesla / Foto: Oana Pavelescu

pixel