3 miliarde de euro pentru noul avion de luptă european

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
SCAF, deocamdată în fază de machetă
SCAF, deocamdată în fază de machetă
Proiectul SCAF (Sistemul de luptă aeriană al viitorului) a intrat în faza 1B, cu participarea Franței, Germaniei și Spaniei.

Cu o durată de 36 de luni și o finanțare de 3 miliarde de euro (repartizate în mod egal între cele trei țări), proiectul ar trebui să deschidă calea pentru dezvoltarea unui avion de luptă de nouă generație [NGF, New Generation Fighter] sub conducerea companiei Dassault Aviation în faza a 2-a.

„Am avansat proiectul SCAF cu Franța și Spania, iar acum vom dezvolta rapid proiectul de tancuri franco-germane MGCS”, declara, recent, cancelarul german Olaf Scholz, dezmințind, astfel, zvonurile care au circulat prin presa occidentală legate de o retragere iminentă a Berlinului din aceste afaceri. 

Lucrările din cazul fazei 1B a SCAF presupun, printre altele, identificare caracteristicilor pe care se va baza acest „sistem de sisteme”. „Este vorba de a înțelege ce așteptăm de la avioanele de luptă, inclusiv în cadrul armatelor noastre, unde abordările pot fi diferite.  După faza de demonstrație tehnologică, va trebui să facem alegeri înainte de a ne lansa în dezvoltare și producție: vor avea loc discuții cu partenerul nostru german. Aceste alegeri se vor referi în special la greutatea aeronavei, care determină performanța acesteia”, a explicat Sébastien Lecornu, ministrul Forțelor Armate.

Nu va ajuta la pilotarea avionului 

Venind în completare, generalul Jean-Luc Moritz a precizat că pentru SCAF sunt luate în considerare patru modele diferite de avioane de luptă. Două dintre ele vor fi analizate până în iunie 2024, decizia finală privind varianta aleasă va fi luată în martie 2025. În plus, a spus el, bordul avioanelor va fi completat cu elemente de inteligență artificială. pentru a ajuta echipajul să ia cele mai bune dicizii ”operaționale și tactice”, nu să ajute la pilotarea avionului.

În ceea ce privește capacitățile cheie pe care trebuie să le posede, cele trei țări au căzut de acord cu privire la „stealth, manevrabilitate, capacitatea de a satura inamicul. Se are în vedere și un ”cloud de luptă”, un punct crucial, în special în ceea ce privește interoperabilitatea, fără de care operațiunile aeriene desfășurate în echipă vor deveni aproape imposibile. 

Arhitectura de cloud

Arhitectura cloud de luptă trebuie astfel dezvoltată încât să fie interoperabilă cu aeronave din alte țări NATO”, a insistat generalul Moritz. Spre exemplu, cu aparatele americane F-35, care au propria „bulă de interoperabilitate”, dar și cu NGAD-ul american și GCAP/Tempest dezvoltat de Regatul Unit, Italia și Japonia.

În plus, generalul Moritz a declarat că s-a ajuns la un acord cu privire la faptul că NGF trebuie să poată opera de pe un portavion, inclusiv cu efectori conectați, a cărui dezvoltare a fost încredințată Airbus și MBDA. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Inflație / Grafică: DCBusiness
Freepik.com
Alexandru Petrescu, șeful ASF
Consiliul Concurenței / Foto: DCBusiness
Muncitor în fabrică / FOTO: Freepik
O precizare extrem de importantă pentru toți pensionarii
Avion / FOTO: Freepik
Chatgpt. Freepik.com
Freepik.com
Uniunea Europeana
Bursa de la București / FOTO: Facebook
freepik.com
Donald Trump la summitul G7 din 2028
Freepik.com
Foto: Freepik
Foto: Pexels.com

Importurile europene țin pe linia de plutire gigantul Maersk

Maersk ridică prognoza de profit pe fondul rezilienței...

Freepik.com
Freepik.com
Vladimir Putin și Donald Trump / Foto: kremlin.ru
Plată online / Foto: Freepik

pixel