Povestea nebună a sucului 7Up. De la băutură cu litiu, la brand global

Autor: Matei Ion
Data actualizării:
Data publicării:
Reclamă 7Up / Foto: Dave Fey / Flickr
Reclamă 7Up / Foto: Dave Fey / Flickr
Puțini știu că 7Up, una dintre cele mai populare băuturi carbogazoase din lume, s-a născut în 1929 sub un nume mult mai lung și cu un ingredient surprinzător: Bib-Label Lithiated Lemon-Lime Soda.

De la medicament la suc răcoritor

Rețeta originală conținea citrat de litiu, o substanță folosită și astăzi în medicamentele pentru tratarea depresiei și a tulburărilor bipolare.

Inventatorul băuturii, Charles Leiper Grigg, era un antreprenor pasionat de chimie și marketing, care își propusese să creeze un tonic modern pentru sănătatea mentală – o băutură care „să te facă să te simți bine și să-ți limpezească mintea”. În perioada interbelică, litiul era perceput ca un remediu miraculos pentru nervi și stres, fiind prezent în numeroase suplimente farmaceutice și chiar în unele ape minerale terapeutice.

„It takes the ouch out of the grouch”

Publicitatea vremii a transformat 7Up într-un produs revoluționar. Reclamele din anii ’30 promiteau o stare de calm și optimism, în plină Mare Criză Economică, când americanii aveau nevoie de orice formă de alinare.

Unul dintre sloganele celebre spunea: „It takes the ouch out of the grouch” – „Îți ia supărarea cu mâna.”

În broșurile publicitare, băutura era prezentată drept „aliatul bunăstării zilnice”, iar litiul era descris ca „elementul care aduce zâmbetul înapoi”. Pe lângă efectele relaxante, sucul avea un gust proaspăt, cu note de lămâie și lime, care l-au făcut rapid popular în Statele Unite.

Când litiul a devenit interzis

Totuși, entuziasmul avea să fie de scurtă durată. În anii ’40, cercetările medicale au început să arate că litiul nu este lipsit de riscuri, mai ales în doze necontrolate: putea afecta rinichii și sistemul nervos, iar utilizarea sa în produse alimentare a fost pusă sub semnul întrebării.

În 1948, Administrația americană pentru Alimente și Medicamente (FDA) a decis interzicerea litiului în băuturile răcoritoare, obligând producătorii să reformuleze rețetele.

Citește și: Cum a reușit Pepsi să ajungă pe piața Sovietică

Compania lui Grigg a eliminat ingredientul controversat și, profitând de ocazie, a simplificat și denumirea. „Bib-Label Lithiated Lemon-Lime Soda” a devenit pur și simplu 7Up – un nume scurt, ușor de reținut și cu rezonanță modernă.

Patentul 7Up

Originea numelui rămâne un mister

De ce „7Up”? Nici astăzi nu există un răspuns oficial, iar misterul face parte din farmecul brandului.
Printre teoriile vehiculate:

  • numele ar proveni de la cele șapte ingrediente originale din rețetă;

  • cifra 7 ar face trimitere la pH-ul alcalin al băuturii, considerat „echilibrant” pentru organism;

  • cea mai fascinantă ipoteză este însă că „7” vine de la masa atomică a litiului (7), iar „Up” simbolizează efectul energizant și euforic pe care băutura îl promitea.

Indiferent de originea exactă, numele a rezistat timpului și a devenit unul dintre cele mai recunoscute din industria băuturilor.

Din tonicul pentru nervi, un brand global

După reformularea din 1948, 7Up a pierdut ingredientul „miracol”, dar a câștigat o identitate nouă: o băutură carbogazoasă ușoară, cu gust de citrice, fără cafeină și fără efecte medicale.

În anii ’50 și ’60, compania a investit masiv în marketing, repoziționând produsul ca alternativă „curată” la Coca-Cola și Pepsi. Reclamele au renunțat la promisiunile medicale și au pus accent pe prospețime, optimism și libertate.

Sloganurile din acea perioadă – „Fresh up with 7Up” sau „The Uncola” – au transformat băutura într-un simbol al culturii pop americane.

Astăzi, 7Up se vinde în peste 100 de țări, iar imaginea sa este asociată cu energia, bucuria și relaxarea. Puțini își mai amintesc însă că, la începuturile sale, era un tonic cu litiu, creat pentru a trata dispozițiile proaste – un exemplu perfect al modului în care medicina, chimia și marketingul s-au intersectat la începutul secolului XX.

O lecție de istorie industrială

Povestea 7Up arată cât de strânsă era, la acea vreme, legătura dintre știință și publicitate. Într-o epocă în care limitele între medicament și aliment erau difuze, producătorii se foloseau de terminologia medicală pentru a-și vinde produsele.

În cazul 7Up, ingredientul „miracol” a fost eliminat, dar spiritul de inovație și ingeniozitatea de marketing au rămas, transformând un tonic de farmacie într-un gigant global al industriei băuturilor răcoritoare.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Foto: Freepik.com
TVA / Foto: DCBusiness
Documente ANAF. Foto: AI - Freepik.com
Apple. Foto: Freepik.com
Lukoil
Portul Novorosiisk, bombardat de forțele armate ucrainene
Bărbat pe o trotinetă electrică / Foto: Freepik
Bani tocați / Foto: Freepik
Bogdan Chirițoiu, șeful Consiliului Concurenței
Grecia. Foto: Freepik.com
Rafinărie / Foto: Freepik

Probleme cu salariile pentru o parte dintre angajaţii Lukoil

Problemele se ţin lanţ de compania Lukoil după...

Gripa aviara. Foto: Freepik.com
Foto: pexels.com
ANAF
Curs valutar. Sursa: Freepik.com
Benzinărie / Foto: Freepik
Donald Trump
Casă de pensii
Centrala de la Cernavodă

Nuclearelectrica raportează o creştere cu 27% a profitului

Nuclearelectrica a obţinut un profit net de 1,63...

Grafică: Oana Pavelescu
foto: pexels.com
Florin Jianu
Alexandru Nazare la consiliul ECOFIN
Ilie Bolojan / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
Agenţia Naţională de Administrare Fiscală (ANAF)

ANAF intensifică acțiunile de control. Ce firme sunt vizate

ANAF anunţă controale de amploare în perioada următoare.

Fiscalitate / Foto: Freepik

pixel