Alertă în aer: Aviația, îngrijorată de piratarea semnalelor GPS
Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
În cabina piloților / FOTO: Freepik
În cabina piloților / FOTO: Freepik
Pe lângă blocarea, de acum, tradițională a semnalului GPS în jurul zonelor de conflict, a apărut o nouă amenințare la adresa aviației.

În ciuda eforturilor constante de a consolida siguranța zborului, aviația are zone slabe care uneori pot fi surprinzătoare. De câteva luni, GPS-ul este preocuparea producătorilor de avioane și a companiilor aeriene. Semnalul satelitului care permite aeronavelor și tuturor celorlalți să se geolocalizeze permanent, se dovedește tot mai puțin fiabil.

La blocarea de acum clasică a semnalului GPS în jurul zonelor de conflict, a fost adăugată recent o nouă amenințare: înșelăciune GPS sau „spoofing”. Mai insidios decât bruiajul, ea constă în trimiterea unui semnal GPS fals, cu date de poziție incorecte. Instrumentele de bord ale unui avion victimă a „falsificării” vor localiza brusc aeronava la câteva zeci, sau chiar câteva sute de kilometri, de poziția reală.

O abatere de 392 km 

„Din februarie 2022, am observat o creștere bruscă a cazurilor de „bruiaj” și „falsificare”, acte devenite mai severe și mai sofisticate”, subliniază Agenția Europeană pentru Siguranța Aviației (EASA) într-o notificare din noiembrie 2023. „ Această problemă afectează în special zonele geografice din jurul zonelor de conflict, dar există în sudul și estul Mediteranei, în Marea Baltică și în zona arctică”, adaugă EASA.

În septembrie anul trecut, aproximativ douăzeci de aeronave care urmau o rută aeriană în Irak, de-a lungul graniței cu Iranul, s-au trezit fără o poziționare GPS sigură. Unii s-au abătut de la traseul lor cu câțiva kilometri, cu teama de a ajunge pe partea greșită a graniței. În octombrie, un avion privat care se apropie de aeroportul din Amman s-a trezit brusc localizat după GPS-ul de la bord deasupra Tel Avivului, la 392 km de poziția lui reală. Un incident similar s-a întâmplat și cu un Boeing 777, localizat de GPS-ul său într-un zbor circular în jurul Tel Avivului, în timp ce aeronava se afla de fapt la 250 km distanță, în zona Cairo.

Din nordul Finlandei până în Turcia

Harta zonelor afectate de „jamming” și „spoofing”, ținută la zi pe site-ul web „gpsjam.org”, arată ce amploare a dobândit această problemă. În Europa, ea începe undeva în nordul Finlandei până în Turcia, trecând prin țările baltice, Polonia, România, Bulgaria și Cipru. Israel, Liban, Siria și Egipt sunt de asemenea foarte afectate. Dar regiunile mai îndepărtate, precum Kashmir sau Birmania, au aceeași problemă.

„Spoofing-ul este mai rar decât bruiajul, dar în total, pierderea GPS-ului afectează 5% până la 6% din zboruri”, estimează Vincent Gilles, membru al biroului sindicatului piloților SNPL. An ajuns în situația în care, în unele deconectam preventiv GPS-ul și ne descurcăm cu celelalte sisteme de navigație, IRS și VOR/DME, [navigația inerțială IRS și radio DME, n.r.], suficient de precise la croazieră.

Siguranța zborului asigurată 

În cele mai multe cazuri, semnalul GPS este restabilit după părăsirea zonei cu probleme. Dar nu întotdeauna. Uneori, echipajul trebuie să parcurgă întregul zbor fără GPS, până la aterizare. „Pierderea semnalului GPS în timpul croazierei nu reprezintă un risc pentru siguranța zborului”, crede un alt pilot Air France. Avioanele moderne sunt toate echipate cu sisteme capabile să detecteze date GPS inconsistente și să treacă automat la alte instrumente de navigație. Pe de altă parte, dacă nu recuperăm semnalul, este o problemă să aterizezi pe anumite aeroporturi.”

Absența unui semnal GPS la apropierea de o regiune muntoasă poate declanșa detectorul de proximitate a solului, care trebuie apoi oprit. Mai mult, îi poate forța chiar pe piloți să aterizeze în altă parte dacă sistemul de ghidare al aeroportului este prea dependent de GPS.

„Unele aeroporturi, inclusiv din Europa, au vrut să facă economii prin reducerea numărului de echipamente terestre de tip ILS, preferând poziționarea prin satelit”, explică un inginer Thales, specializat în sisteme de control al zborului. Dar astăzi, în fața înmulțirii interferențelor, toate aeroporturile se revin la acele dispozitive”.

„Problema este că semnalul GNSS, fie că este vorba de GPS-ul american sau de sistemul european Galileo, nu este foarte puternic și este ușor de blocat”, continuă el. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Spania se confruntă cu o rată a șomajului în creștere

Contractelor temporare, precum și productivitatea...

Informaţia zilei de la Ministerul Muncii

Vestea zilei pentru seniori.

China a creat Vidu, capabil să concureze cu OpenAI

China intenționează să se poziționeze în fruntea...

Salariile din agricultură au explodat în România

Salariile din agricultură încep să concureze cu cele din...

Noi reglementări pentru taxi și transportul alternativ

În contextul reglementării transportului alternativ s-a...

Aurul se repliază pe o piață cuprinsă de dezamăgire

Aurul scade pe măsură ce speranțele legate de o reducere...

Întreprinderile europene, vedete la răscumpărare de acțiuni

Valoarea totală a răscumpărărilor de acțiuni a scăzut cu...

Tona de cupru, metalul strategic, a depășit 10.000 de dolari

Prețul metalului roșu, element strategic al traziției...

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?

pixel