ANAF. Reguli noi pentru închirierea locuințelor. Proceduri noi pentru contracte

Autor: Matei Ion
Data actualizării:
Data publicării:
Agent imobiliar
Agent imobiliar
Agenția Națională de Administrare Fiscală (ANAF) a anunțat modificarea procedurii de înregistrare a contractelor de închiriere prin Ordinul nr. 161/2025, publicat în Monitorul Oficial nr. 109/2025. Noile prevederi stabilesc obligații clare pentru contribuabilii care obțin venituri din cedarea folosinței bunurilor, altele decât arendarea sau închirierea în scop turistic.

Potrivit noilor reguli, proprietarii care închiriază apartamente, case sau alte bunuri imobile trebuie să înregistreze contractul de închiriere la ANAF în termen de 30 de zile de la semnare. De asemenea, orice modificare a contractului trebuie raportată la fisc în aceeași perioadă.

Dacă bunul închiriat este deținut în comun, obligația înregistrării revine proprietarului, uzufructuarului sau altui deținător legal desemnat prin contractul de închiriere.

Contractele de închiriere aflate în derulare la 1 ianuarie 2025 nu sunt afectate de prevederea privind desemnarea unui responsabil pentru înregistrare.

Cum se completează și depune cererea de înregistrare?

Cererea de înregistrare trebuie depusă de:

  • Proprietarii care închiriază bunuri și au obligația fiscală de a înregistra contractul.

  • Deținătorii legali desemnați (în cazul bunurilor deținute în comun).

Locatorii care solicită înregistrarea contractului pentru a constitui titlu executoriu în vederea plății chiriei.

Cererea se depune astfel:

  • La registratura ANAF – personal sau prin împuternicit.

  • Prin poștă – cu scrisoare recomandată.

  • Online – prin mijloace electronice de transmitere la distanță.

Cererea trebuie completată în două exemplare, iar una dintre copii trebuie păstrată de contribuabil.

Citește și: Închiriezi un apartament? ANAF impune noi reguli

Ce ANAF gestionează înregistrarea contractului?

În funcție de statutul proprietarului și de locația imobilului, contractele de închiriere trebuie înregistrate la:

  • ANAF de care aparține domiciliul fiscal al locatorului (pentru persoane fizice rezidente).

  • ANAF de care aparține imobilul închiriat (pentru nerezidenți).

  • ANAF unde este înregistrat locatorul ca plătitor de taxe (pentru persoane juridice).

Ce înseamnă aceste schimbări pentru proprietari?

Prin aceste modificări, ANAF vizează o mai bună fiscalizare a veniturilor obținute din închirieri, reducerea evaziunii fiscale și simplificarea procesului administrativ pentru contribuabili.

Proprietarii trebuie să fie atenți la termenul de 30 de zile pentru înregistrarea contractului, pentru a evita eventuale sancțiuni din partea ANAF.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

ANAF
Energie verde / Foto: Freepik
Ilie Bolojan, în Parlamentul României / Foto: George Călin / Inquam Photos

România, în topul celor mai mari prețuri la energie

Prețurile la energie electrică continuă să varieze...

Intrarea în salina Praid / Foto: Alex Nicodim / Inquam Photos
Caniculă
Camioanele care au fost depistate de Poliția de Frontieră
OPEC
Trafic oprit pe Podul Prieteniei
Freepik.com
Freepik.com
Donald Trump / Foto: Casa Albă
Pompieri
Grafică: Oana Pavelescu
Bursa de Valori București
Șofer de camion / Foto: Freepik
Andrei Badalov
Sterică Fudulea
Dan Sucu. Foto: Agerpres
Fondul Proprietatea
Titluri de stat Fidelis
Foto: Reuters
Showroom auto / Foto: Freepik
ROBOR
Ilustrație: Oana Pavelescu

ANAF, informare despre depunerea Formularului 100

Informaţii importante de la ANAF pentru contribuabili.


pixel