Analiză Reuters: Atacurile houthi din Marea Roșie, efecte asupra Europei aflată deja în pragul unei recesiuni

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Petrolier
Petrolier
Săptămâni de atacuri ale militanților houthi susținuți de Iran asupra navelor din Marea Roșie au perturbat traficul în Canalul Suez, cea mai rapidă rută maritimă între Asia și Europa, care transportă 12% din traficul global de containere.

Pentru economia europeană, deja în pragul unei recesiuni ușoare în încercarea de a se desprinde de inflația ridicată, perturbarea prelungită ar constitui un nou pericol pentru perspectivele sale și ar putea sabota planurile băncilor centrale de a începe să reducă ratele dobânzilor în acest an. Iată câteva factori pe care factorii de decizie îi iau în considerare în timp ce evaluează situația și implicațiile sale.

 

CARE A FOST IMPACTUL ASUPRA ECONOMIEI EUROPENE PÂNĂ ACUM?

 

În termeni macroeconomici, impactul a fost redus până la neglijabil. În timp ce Ministerul Economiei din Germania a subliniat că monitorizează situația, a declarat că singurul impact sesizabil asupra producției până acum a fost câteva cazuri de întârzieri în livrări.

Șeful Băncii Angliei, Andrew Bailey, a fost de acord, spunând în fața unei audieri parlamentare că "nu a avut efectul pe care mă temeam că l-ar putea avea", recunoscând totuși că incertitudinile rămân reale.

Nu s-a observat încă niciun impact al atacurilor în indicatorii economici principali ai Europei - inclusiv cifrele de inflație din decembrie, care au crescut ușor în regiune datorită unor efecte statistice în mare parte așteptate, unor evenimente izolate și unei presiuni asupra prețurilor serviciilor.

 

DAR DE CE NU SE REFLECTĂ ÎNCĂ ÎN ECONOMIE?

 

Motivul principal este probabil că economia globală în ansamblu încă performează sub potențial, ceea ce înseamnă că există destul spațiu în sistem.

Luați prețurile petrolului, cel mai evident canal prin care problemele din Orientul Mijlociu ar putea afecta economiile din Europa și dincolo.

Ele nu au crescut încă pentru că, așa cum a declarat directorul executiv al Agenției Internaționale a Energiei, Fatih Birol, săptămâna aceasta pentru Reuters, ofertele sunt solide și creșterea cererii încetinește.

"Nu mă aștept la o schimbare majoră în prețul petrolului pentru că avem o cantitate destul de mare de petrol care intră pe piață", a spus el.

Gigantul german de logistică DHL a declarat că încă mai are capacitate disponibilă de transport aerian - nu o opțiune pentru toată lumea - pentru că economia globală "nu se dezvoltă cu adevărat încă".

Această imagine economică temperată face și mai dificilă pentru companii să transfere consumatorilor eventuale creșteri de costuri pe care le întâmpină, de exemplu, prin a trebui să-și reorienteze traseul în jurul Africii. Mulți dintre ei și-au reconstruit marjele în ultimul an și acceptă că ar putea pur și simplu să absoarbă această problemă.

"Prognoza noastră cea mai bună în acest moment este că suntem capabili să absorbim costul incremental pe care îl estimăm că va apărea și totuși să obținem îmbunătățiri ale marjei brute", a declarat pentru Reuters președintele executiv al Pepco Group, proprietarul Poundland, Andy Bond.

Retailerul de mobilă IKEA a spus chiar că va menține reducerile de preț planificate și are stocuri pentru a absorbi orice șocuri în lanțul de aprovizionare. Atâta timp cât acest lucru rămâne valabil pentru suficiente companii, perturbarea nu va afecta inflația prețurilor de consum.

 

DECI, POT FACTORII DE DECIZIE EUROPEANI SĂ TREACĂ CU VEDERE ACEASTA SITUAȚIE?

 

Nu - pentru că, cu cât perturbarea durează mai mult, cu atât este mai probabil să aibă un impact asupra imaginii economice generale, chiar dacă gradual.

Folosind o estimare a FMI privind impactul creșterilor costurilor de transport, Oxford Economics a estimat într-o notă din 4 ianuarie că creșterile în prețurile de transport ale containerelor ar adăuga 0,6 puncte procentuale la inflație într-un an. BCE se așteaptă ca inflația zonei euro să scadă de la 5,4% în 2023 la 2,7% în acest an.

"În timp ce acest lucru sugerează că o închidere susținută a Mării Roșii nu ar împiedica inflația să scadă, ar încetini viteza cu care revine la normal", a concluzionat Oxford Economics.

Atacurile Houthi și problemele mai largi din Orientul Mijlociu reprezintă unul dintre "riscurile geopolitice" menționate în minutele discuțiilor politicii monetare ale bancherilor. Temerea este de escaladare  pot influența deciziile viitoare.

În cele din urmă - și s-ar putea să mai fie ceva timp până când acest lucru se va întâmpla - există posibilitatea ca situația să încurajeze companiile să avanseze planurile elaborate după ce pandemia de COVID-19 a perturbat comerțul pentru rute alternative, mai previzibile.

Acest lucru ar putea implica căi de comerț mai lungi, dar mai sigure și "near-shoring" sau "re-shoring" pentru a aduce producția mai aproape de piețele cheie. Dar oricare ar fi opțiunile explorate, probabilitatea este că toate au ceva în comun - costuri mai mari.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Transportul aerian de mărfuri în România, în creștere cu aproape 10% în primele 9 luni din 2025 - FOTO: Freepik@eaktopapps

Recordul absolut pentru piața românească de artă sacră

O icoană pictată de Nicolae Grigorescu în tinerețe a...

Bursa de la București

Bursa de la București urcă

Bursa de Valori Bucureşti a înregistrat săptămâna aceasta creșteri importante

Covrigi. Foto: Freepik.com

Topul patiseriilor din România. Ce arată cifrele

Luca, Petru și Matei își împart piața patiseriilor.

București
Mai mulți angajați lucrează într-un birou / Foto: Freepik

ANAF. Reguli fiscale dure pentru multinaționale în 2026

Reguli noi, controale extinse și deduceri limitate:...

Tancuri rusești
Bani. Foto: Freepik.com

O primărie a fost amendată cu 70.000 de lei

Autoritățile au confiscat primul utilaj folosit ilegal...

Toți români vor avea un cont bancar
Ministerul Finanțelor
Vouchere de vacanță
Sediul Oracle din Austin, Texas
RCA

Ce noi reguli RCA se aplică de la 13 decembrie 2025

O parte dintre modificările aduse Legii RCA prin actul...

Scoaterea banilor din firmă se complică

Adio împrumuturi între firmă și asociat: ANAF schimbă tot

Împrumuturile între firme și asociați intră sub reguli...

Mima Lonea din Petrila
Pană de curent / Foto: Freepik
Dolari și aur / Foto: Freepik
trenuri / Foto: Freepik
Lukoil
Femei la cumpărături cu ocazia sărbătorilor de iarnă / Foto: Freepik
Stradă aglomerată / Foto: John Mitchell / Flickr
Netflix și Warner Bros.
Ghișeu / Foto: Arhivă
Ridesharing

Controale în ride-sharing: 12.358 de autoturisme suspendate

Amenzi de peste 3 milioane de lei și mii de mașini...

Bani
Gabriel Biriș
Adrian Nica, șeful ANAF
Daniel Dăianu
Camion alimentează la o benzinărie / Foto: Freepik

pixel