ANCOM: Nu vă grăbiți să solicitați încheierea contractelor! Trebuie să știți acest lucru

Autor: Mara Ivan
Data publicării:
Sfaturi utile pentru orice utilizator
Sfaturi utile pentru orice utilizator
Utilizatorii sunt sfătuiţi să verifice condiţiile dintr-un contract încheiat cu un furnizor de servicii de telefonie, înainte de a solicita încetarea acestuia, atrage atenţia Autoritatea Naţională pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM).

Potrivit sursei citate, atunci când doresc încetarea contractului de servicii de telefonie, utilizatorii sunt sfătuiţi să verifice, printre altele, dacă a expirat perioada contractuală iniţială, caz în care nu sunt percepute penalităţi pentru reziliere. De asemenea, trebuie să verifice penalităţile care se aplică dacă solicită încetarea contractului înainte de expirarea perioadei iniţiale.

Ce mai trebuie verificat

În plus, conform ANCOM, utilizatorii trebuie să mai verifice termenul şi modalităţile în care pot depune o cerere de încetare a contractului, precum şi termenul în care este operată efectiv încetarea acestuia (de exemplu, 30 de zile de la data depunerii cererii de către utilizator). Toate aceste informaţii trebuie să se găsească în contract, menţionează autoritatea.

"Unii furnizori oferă posibilitatea ca solicitarea de încetare a contractului să fie adresată şi telefonic. Cu toate acestea, este mai sigur dacă cererea este adresată în scris şi este transmisă prin poştă, cu confirmare de primire, e-mail sau este depusă la un punct de lucru/magazin al furnizorului, în acest ultim caz utilizatorii fiind sfătuiţi să solicite un număr de înregistrare", afirmă ANCOM.

Rămâne la latitudinea furnizorilor

Reprezentanţii autorităţii susţin că atunci când utilizatorii solicită trecerea de la abonament la cartelă preplătită, la acelaşi furnizor de telefonie, trebuie să aibă în vedere că acest aspect ţine de politica comercială a fiecărui furnizor. Prin urmare, este la latitudinea furnizorilor dacă şi în ce condiţii acceptă astfel de solicitări din partea utilizatorilor, această situaţie nefiind reglementată de legislaţia din domeniul comunicaţiilor electronice.

Citește și Putem renunța la contractul de telefonie fără a plăti despăgubiri. În ce condiții

Citește și ANCOM: Utilizatorii de telefonie mobilă pot fi ținta tentativelor de fraudă! Află CUM

Astfel, dacă furnizorul refuză o astfel de cerere, iar utilizatorii nu sunt interesaţi în mod special de serviciile acestuia, ci doar să-şi păstreze numărul de telefon şi, totodată, să beneficieze de servicii preplătite, aceştia au posibilitatea să-şi porteze numărul de telefon. În acest caz, utilizatorii trebuie să aibă în vedere că cererea de portare reprezintă, în acelaşi timp, o cerere de încetare a contractului pe care aceştia îl au cu furnizorul din reţeaua căruia pleacă şi nu vor fi scutiţi de plata eventualelor taxe de reziliere anticipată.

Obligații ale furnizorilor 

În plus faţă de informaţiile prevăzute în contractele încheiate cu utilizatorii, furnizorii de servicii de telefonie din România sunt obligaţi să publice pe site-urile proprii informaţii legate de încetarea contractelor încheiate cu utilizatorii, respectând, astfel, Decizia ANCOM nr. 158/2015 privind obligaţiile de informare a utilizatorilor finali. Totodată, trebuie să publice informaţii privind demersurile pe care utilizatorii trebuie să le facă pentru a obţine încetarea contractului, precum şi adresa de e-mail, adresa poştală şi numărul de telefon/fax, la care utilizatorii pot transmite cererea de încetare a contractului.

De asemenea, furnizorii de servicii de telefonie din România sunt obligaţi să publice formulare/cereri-tip, dacă se solicită completarea acestora, precum şi informaţii legate de modalităţile prin care utilizatorii pot intra în posesia lor, dacă este cazul, dar şi informaţii legate de penalităţile ce pot fi aplicate în cazul încetării anticipate a contractului, dacă astfel de penalităţi sunt percepute.

În ce caz nu poate interveni ANCOM

Potrivit Deciziei ANCOM nr. 158/2015, toate informaţiile destinate utilizatorilor trebuie să se regăsească pe site-urile furnizorilor într-un loc uşor accesibil, prezentate într-un mod vizibil şi bine structurat. ANCOM poate lua măsuri dacă furnizorul nu a prevăzut în contract sau pe pagina sa de internet informaţii legate de încetarea contractelor.

"Dacă un furnizor refuză să dea curs unei cereri de trecere de la abonament la cartelă preplătită, în reţeaua sa, ANCOM nu poate interveni deoarece în acest caz nu s-a produs o încălcare a legislaţiei din domeniul comunicaţiilor electronice. Dacă, însă, prin contract este reglementată o astfel de situaţie şi furnizorul nu respectă această prevedere contractuală sau în cazul în care furnizorul nu dă curs unei cereri de încetare a contractului, utilizatorii care au calitatea de consumatori (persoane fizice) se pot adresa Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor", se mai precizează în comunicat.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Documente ANAF. Foto: Freepik.com
Centrala nucleara. Foto: Pexels.com
Foto: Pexels.com

Tot mai multe firme pun lacătul pe uşă

Numărul firmelor radiate a crescut în primele 11 luni...

Biroul unui judecător / Foto: Freepik
Foto: Reuters
Euro

Cum îți poți crește veniturile fără să muncești mai mult

Ideea de a câștiga mai mult fără să muncești mai mult...

Mină de cărbune / sursa foto: Freepik.com
Kim Jong Un / FOTO: KCNA
maioreanu
Jeffrey Epstein / Fotografie publicată de DoJ

Tendinţe în turism 2026. Unde vor călători românii

Anul 2025 a confirmat o orientare a românilor  către...

Sticlă de plastic / sursa foto: Freepik.com
Pensionari în parc / Foto: Freepik
Calcule. Foto: Freepik.com
Bucuresti / Foto: Oana Pavelescu

Analiză ING: Perspectivele economiei României în 2026

ING: Perspectivele economiei României se îmbunătățesc,...

Jeffrey Epstein în anii 70 când era profesor de matematică
Grecia, Santorii / FOTO: Unsplash

Grecia mizează pe 55 de milioane de turişti până în 2040

Banca Centrală a Greciei se aşteaptă ca numărul...

Masa de Crăciun. Foto: Freepik.com

Cât îi costă pe români masa tradiţională de Crăciun

Costul total al Crăciunului în 2025 poate atinge uşor...

TAROM

Costin Iordache se retrage de la conducerea TAROM

Directorul general al companiei TAROM, Costin Iordache,...

Wall Street. Foto: Freepik.com
Bani / Foto: Freepik
Centrală pe cărbune / sursa foto: Freepik.com
Foto: Facebook Apele Romane

pixel