Scăderi aproape identice, pierderi uriașe
Statistica arată dureros de clar magnitudinea declinului:
Audi a raportat o scădere a profitului net de 33%, ajungând la 4,2 miliarde de euro. În paralel, compania va concedia 7.500 de angajați, o măsură menită să reducă presiunea financiară.
Porsche a înregistrat un declin de 30,3%, cu un rezultat de aproximativ 3,6 miliarde de euro, comparativ cu anul precedent.
Volkswagen a raportat o scădere a profitului de 31%, cifrele finale arătând un câștig de 12,4 miliarde de euro pentru 2024.
BMW a avut o scădere și mai abruptă, de 37%, ajungând la un profit de 7,7 miliarde de euro.
Cauze multiple, dar o tendință comună
Experții susțin că această prăbușire aproape uniformă nu este rezultatul unei conspirații sau al unui factor unic, ci mai degrabă produsul unei serii de circumstanțe care au afectat întreg sectorul auto german.
Beatrix Keim, directorul Center Automotive Research (CAR), a explicat pentru BILD că asistăm la „un cumul de factori care au influențat negativ marjele de profit: costuri ridicate, investiții necesare pentru viitor și o competiție dură pe plan global”. Ea adaugă că subvențiile masive acordate de guvernul chinez pentru producătorii locali au generat o competiție acerbă pe piața vehiculelor electrice, unde producătorii germani nu mai pot concura pe preț.
Impactul pieței chineze și problemele interne
În 2024, performanțele producătorilor germani pe piața din China au fost dezamăgitoare: BMW a raportat o scădere de 13%, Volkswagen de 10%, iar Mercedes de 7%, potrivit datelor oferite de Daniel Schwarz, analist la Stifel Europe Bank AG. Această contracție semnificativă pe una dintre cele mai importante piețe de export pentru industria auto germană a amplificat problemele financiare.
În plus, fiecare companie s-a confruntat cu provocări interne. BMW a fost nevoită să recheme aproximativ 1,5 milioane de vehicule, din cauza unor probleme la sistemele de frânare, defect cauzat de furnizorul Continental. În același timp, Volkswagen s-a angajat într-un program costisitor de investiții, alocând deja peste 1 miliard de dolari pentru parteneriatul cu Rivian, rivalul Tesla, investiție estimată la 5,8 miliarde de dolari până în 2027.
La Audi, închiderea fabricii de la Bruxelles a dus la pierderi suplimentare, în timp ce procesele colective de negociere și programele de compensare pentru concedieri au crescut semnificativ costurile pentru Volkswagen.
Tăierile de personal: soluție temporară sau capcana viitorului?
Pentru a limita pierderile, Audi a anunțat concedierea a 7.500 de angajați. Beatrix Keim consideră că „în Germania, costurile non-salariale sunt extrem de mari, între 20% și 30%, ceea ce înseamnă că reducerea personalului poate oferi un efect rapid asupra stabilizării financiare”. Totuși, ea avertizează că, pe termen lung, companiile trebuie să investească în digitalizare și automatizare pentru a-și crește eficiența, altfel riscă să piardă competitivitatea pe piața globală.
Politicile guvernamentale, un factor crucial
Experții din industrie atrag atenția că și autoritățile de la Berlin au un rol important în redresarea sectorului. „Costurile cu energia trebuie reduse, iar nivelul taxelor și al birocrației administrative trebuie revizuit”, spune Keim. Ea sugerează că un nou bonus de mediu, oferit pe termen limitat, ar putea stimula vânzările de automobile electrice și hibride pe piața internă.
Un viitor incert, dar cu speranțe de redresare
În ciuda scăderilor drastice, producătorii auto germani rămân un pilon al economiei europene și mondiale. În acest moment, companiile se află într-un proces de adaptare la noile cerințe ale pieței globale, marcate de tranziția către mobilitatea electrică, concurența agresivă din China și noile reglementări de mediu.
Investițiile în tehnologii verzi, digitalizare și parteneriate strategice ar putea reda industriei auto germane poziția dominantă de altădată. Însă acest lucru va necesita nu doar capital și inovație, ci și sprijin din partea guvernului și o regândire a relațiilor comerciale globale.
Scăderile aproape simultane de peste 30% ale profiturilor celor patru mari constructori auto germani nu sunt doar o coincidență, ci reflectă o criză mai largă, generată de factori economici, politici și tehnologici. Următorii ani vor fi decisivi pentru viitorul acestor companii și pentru întreaga industrie auto europeană.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Laurențiu Urluescu,...
Daniela Dărăban, Director...
George Mădălin Borș avertizează...
Utilizatorii vor putea solicita...
FBI creează un grup de lucru pentru a investiga...
Bitcoin a crescut ieri în...
Această mișcare vine după ce...
Invitat la Energy Forum Ediția a XIII-a: 2025-Anul...
Indicatorul de Încredere...
Războiul comercial care apasă...
DC Media Group, trust media din...
APIA, anunţ important pentru...
Președintele american Donald...
Tesla pierde teren în Europa...
Startup-ul chinez de...
Deținerea unei mașini de lux nu...
Contextul politic, cu toate...
Preşedintele interimar Ilie Bolojan a declarat, luni, cu...
În această ediție, vorbim despre lipsa de...
Bogații Americii, atât cei din...
După ani în care a dominat...