Se cere menţinerea circulaţiei mărfurilor pe tot teritoriul UE, pe perioada pandemiei

Autor: Matei Ion
Data actualizării:
Data publicării:
Comisia Europeană (CE) a emis luni noi prevederi practice în legătură cu modul de punere în aplicare a Orientărilor privind gestionarea frontierelor, în scopul de a menţine circulaţia mărfurilor pe tot teritoriul UE pe durata actualei pandemii, se arată într-un comunicat al Executivului comunitar.

Pentru a se asigura că lanţurile de aprovizionare din întreaga UE continuă să funcţioneze, se solicită statelor membre să desemneze neîntârziat toate punctele interne corespunzătoare de trecere a frontierei din cadrul reţelei transeuropene de transport (TEN-T) ca puncte de trecere a frontierei pentru "culoarele verzi". Punctele de trecere a frontierei pentru ''culoarele verzi" trebuie să fie deschise tuturor vehiculelor de marfă, indiferent de natura mărfurilor pe care le transportă.

Trecerea frontierei, inclusiv toate verificările şi controalele medicale, nu trebuie să dureze mai mult de 15 minute, afirmă Executivul comunitar.

Procedurile de la punctele de trecere a frontierei pentru "culoarele verzi" trebuie reduse la minimum şi simplificate, menţinându-se un nivel strict necesar. Verificările şi controalele medicale trebuie efectuate fără ca şoferii să trebuiască să iasă din vehicule, iar aceştia trebuie supuşi doar unor controale minime. Nu trebuie să li se solicite conducătorilor vehiculelor de transport de mărfuri să prezinte niciun alt document în afara documentului de identitate, a permisului de conducere şi, dacă este necesar, a unei scrisori din partea angajatorului. Trebuie acceptată prezentarea/depunerea documentelor pe cale electronică.

Niciun vehicul şi niciun conducător al vreunui vehicul de transport de mărfuri nu trebuie să fie discriminaţi, indiferent de originea şi destinaţia lor, de naţionalitatea conducătorului auto sau de ţara de înmatriculare a vehiculului.

În contextul actualei situaţii, se solicită insistent statelor membre să suspende temporar toate interdicţiile de acces rutier valabile actualmente pe teritoriul lor, cum ar fi condusul la sfârşit de săptămână, pe timp de noapte şi interdicţiile de la nivel sectorial.

Covid-19 îngheață comerțul cu aur pe cea mai activă piață

Comisia încurajează statele membre să creeze coridoare sigure de tranzit care să le permită conducătorilor auto particulari şi pasagerilor lor, cum ar fi lucrătorii din sectorul sănătăţii şi din cel al transporturilor, precum şi cetăţenilor UE care sunt repatriaţi, indiferent de naţionalitatea lor, să tranziteze ţara direct, cu prioritate, în toate direcţiile necesare de-a lungul reţelei TEN-T. Acest lucru trebuie făcut menţinându-se cu stricteţe pe ruta desemnată şi luându-şi pauzele necesare minime. Statele membre ar trebui să se asigure că dispun de cel puţin un aeroport funcţional pentru zboruri în scopuri de repatriere şi în scopuri umanitare şi de ajutorare.

În urma videoconferinţei din 18 martie dintre miniştrii transporturilor din UE, Comisia a înfiinţat o reţea de puncte naţionale de contact şi o platformă prin care să furnizeze informaţii privind măsurile naţionale în domeniul transporturilor luate de statele membre ca răspuns la coronavirus. Punctele naţionale de contact ar trebui să sprijine funcţionarea eficace a punctelor de trecere a frontierei pentru "culoarele verzi". Ţările terţe învecinate sunt invitate să coopereze îndeaproape cu această reţea pentru a asigura fluxul de mărfuri în toate direcţiile.

Pentru a menţine fluxul transporturilor, Comisia recomandă ca statele membre să ia măsuri pentru a asigura libera circulaţie a tuturor lucrătorilor implicaţi în transportul internaţional, indiferent de modul de transport. În special, ar trebui să se renunţe la norme precum restricţiile de călătorie şi carantina obligatorie a lucrătorilor din sectorul transporturilor care nu prezintă simptome. De exemplu, statele membre nu ar trebui să solicite ca lucrătorii din sectorul transporturilor să deţină un certificat medical care să dovedească faptul că sunt în stare bună de sănătate. Pentru a se garanta siguranţa lucrătorilor din sectorul transporturilor, este necesar un nivel ridicat în ceea ce priveşte igiena şi măsurile operaţionale în aeroporturi, porturi, gări şi alte noduri de transport terestru.

Ar trebui să se considere că certificatele de competenţă profesională recunoscute la nivel internaţional dovedesc într-o măsură suficientă că lucrătorul îşi desfăşoară activitatea în domeniul transporturilor internaţionale. În lipsa acestor certificate (nu toţi conducătorii auto internaţionali deţin un astfel de document) ar trebui acceptată o scrisoare semnată de angajator.

Toate aceste principii ar trebui să se aplice şi resortisanţilor ţărilor terţe dacă aceştia sunt esenţiali pentru a asigura circulaţia liberă a mărfurilor în interiorul UE şi cu destinaţia UE.

"Reţeaua UE de transport conectează întreaga UE. Documentul nostru de orientare are drept scop să contribuie la protejarea lanţurilor de aprovizionare ale UE în aceste condiţii dificile şi să asigure că mărfurile şi lucrătorii din sectorul transporturilor pot continua să circule peste tot unde este necesar, şi asta fără întârziere. Acum este importantă mai mult decât oricând o abordare colectivă şi coordonată în privinţa transportului transfrontalier. Culoarele verzi sunt de asemenea concepute special pentru a-i proteja pe lucrătorii din sectorul transporturilor aflaţi în prima linie a acestei crize. Acest set de recomandări le va facilita misiunea deja stresantă şi va conferi muncii lor mai multă siguranţă şi previzibilitate", a declarat comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Tanczos Barna, Ilie Bolojan și Cseke Attila
Agenția Fitch Ratings
Trafic intens pe autostradă / Foto: Freepik
Bani / Foto: DCBusiness
Fermierii vor fi mai protejați / Foto: Freepik
Curtea Constituțională
Muncitor
Ciprian Șerban, ministrul Transporturilor
Muncitori în fața unui panou de comandă / Foto: Freepik
Casă de schimb valutar
Bursa de Valori București
Fermieri / Foto: Freepik
Antifraudă
Urmările unei furtuni violente
Judecătorie / Foto: Freepik
TVA / Grafică: DCBusiness
Dragoș Pâslaru
Contor pentru energie electrică
Chris Țurlică, fondatorul MaintainX
Ilie Bolojan în Parlament / Foto: George Călin / Inquam Photos

Moţiunea de cenzură, respinsă de Parlament

Prima moţiune de cenzură cu care s-a confruntat Guvernul...

ANRE
Curs valutar BNR
Nicușor Dan

Nicușor Dan: Fără creșterea TVA, o afirmație corectă!

Creșterea Taxei pe Valoare Adăugată (TVA) are...

La benzinărie / FOTO: Freepik
ROBOR scade, o veste bună
Guvenul vrea mai mulți bani

Se taie scutirile! Guvernul bagă la plată copiii și bolnavii

Guvernul pregătește eliminarea unor scutiri și deduceri...

Criză de apă în Marea Britanie / Foto: Freepik
Banca Națională a României

pixel