Ce taxe trebuie să plătească românii în 2025

Autor: DCBusiness Team
Data actualizării:
Data publicării:
Taxe / Foto: DCBusiness
Taxe / Foto: DCBusiness
O stare de panică tinde să se instaleze la nivelul societății pe fondul discuțiilor, tot mai aprinse și mai vehemente, legate de posibile majorări de taxe și impozite în 2025. Chiar vor crește? Deocamdată nu se știe. Știm doar ce trebuie să plătească statului persoanele fizice și juridice

În același timp însă este adevărat că, la Bruxelles, Comisia Europeană a aprobat recent Planul Bugetar Structural pe Termen Mediu (PBSTM), ce prevede reducerea graduală a deficitului bugetar, pe o perioadă de şapte ani, de la 7,9% în 2024, la sub 3% în 2031. Iar anul 2025 se anunță complicat, cu o creștere economică de 2,8%. Ceea ce înseamnă că întreprinderile ar trebui să duduie, iar totul în jurul nostru să meargă strună însă, cel puțin pentru moment, nu există semne că așa va fi, cu o zonă euro care se mișcă greoi. Da, Planul Bugetar prevede reforme, inclusiv fiscală, ce presupune, printre multe altele și o actualizarea/revizuirea a regulilor de impunere, inclusiv a bazelor de impozitare și ratele de impozitare pentru principalele categorii de impozite și taxe. Ce se va întâmpla la modul concret rămâne însă de văzut. 

Deocamdată, ANAF s-a văzut nevoit să dezmintă informația potrivit căreia începând cu 1 ianuarie 2025 va percepe o taxă de 10% pe conturile contribuabililor. Este un fake news, a anunțat Fiscul, subliniind că legislația privind contribuția de asigurări sociale de sănătate nu s-a modificat. ”ANAF încurajează contribuabilii să se informeze exclusiv din surse oficiale, pentru a evita confuziile sau interpretările greșite”, a precizat instituția într-un comunicat remis presei. Deci, ce taxe și impozite se plătesc în 2025

Impozite

- Conform Legii 290/2024, ce intră în vigoare la 1 ianuarie 2025, impozitul suplimentar pe cifra de afaceri (ICAS), în cotă de 0,5%, este extins la toate firmele active în sectoarele petrol și gaze naturale, conform unei legi noi. 

- În același timp, contribuabilii care datorează impozite specifice pe cifra de afaceri (instituții de credit, persoane juridice din domeniul petrolier) sunt exceptați de la impozitul minim pe cifra de afaceri.

- La capitolul impozit pe clădirile rezidențiale deținute de persoane fizice, el se calculează prin aplicarea unei cote cuprinse între 0,08% și 0,2% asupra valorii impozabile a clădirii. Valoarea impozabilă se determină înmulțind suprafața construită desfășurată a clădirii cu valorile prevăzute în tabelul din Codul Fiscal (articolul 457). Aceste valori rămân neschimbate pentru 2025. De asemenea, la fel ca în prezent, valoarea impozabilă va fi ajustată în funcție de rangul localității și zona în care este amplasată clădirea.

- În cazul persoanelor juridice:

1. pentru clădiri rezidențiale impozitul se calculează aplicând o cotă între 0,08% și 0,2% asupra valorii impozabile a clădirii.Clădiri nerezidențiale: Impozitul se calculează aplicând o cotă între 0,2% și 1,3% asupra valorii impozabile a clădirii.

2. pentru clădiri utilizare mixtă impozitul se stabilește separat pentru fiecare destinație: 

a) Se calculează impozitul pentru partea rezidențială, aplicând cotele specifice.Se calculează impozitul pentru partea nerezidențială, folosind cotele corespunzătoare.

Impozitul total este obținut prin însumarea celor două valori. Se menține obligația întocmirii unui raport de evaluare de către un evaluator autorizat, o dată la cinci ani, pentru determinarea valorii impozabile.

- Se reintroduce cota forfetară de cheltuieli în cuantum de 20% din venitul brut, ceea ce permite proprietarilor să aplice un impozit de 10% doar asupra a 80% din veniturile obținute din chirii, reducând astfel suma totală impozabilă. De exemplu, dacă un proprietar închiriază un apartament pentru 500 de euro pe lună (aproximativ 2.500 de lei), impozitul anual datorat va fi de 2.400 de lei, față de 3.000 anterior, când impozitul s-a aplicat direct pe venitul brut.

Taxe

Înainte de toate, trebuie menționat că PFA-urile pot fi impozitate fie în sistem real, fie la normă de venit, diferența dintre cele două forme fiind reprezentată de baza de calcul la care se aplică impozitul și contribuțiile la sănătate:

- Pentru PFA în sistem real, impozitul (10%) și contribuțiile la sănătate (10%) se aplică la venitul net.

- Pentru PFA la normă de venit, impozitul (10%) și contribuțiile la sănătate (10%) se aplică la norma anunțată de ANAF pentru fiecare județ în parte.

Prin urmare, PFA-urile în timp real plătesc în 2025:

1. Contribuția la sănătate (CASS) se calculează ca 10% din venitul net (încasări minus cheltuieli deductibile). Există două excepții:

a. PFA-urile cu venituri anuale mai mari de 243.000 de lei (60 de salarii minime), plătesc sănătatea plafonată la acest prag, respectiv 24.300 de lei. 

b. PFA-urile cu venituri mai mici de 24.300 de lei (6 salarii minime), plătesc o contribuție minimă de 2.430 de lei.

2. Contribuția la pensie (CAS), calculată ca 25% din plafoanele de 12 și 24 de salarii astfel:

- Dacă venitul net este mai mic de 48.600 de lei, contribuția la pensie nu este obligatorie

- Dacă venitul net trece de 48.600 de lei, dar este mai mic de 97.200 de lei, contribuția la pensie este 12.150 de lei

- Dacă venitul net depășește 97.200 de lei, contribuția la pensie este de 24.300 de lei. 

3. Impozitul se calculează ca 10% din suma obținută după ce din încasările totale se scad cheltuielile deductibile, contribuția la pensie și contribuția la sănătate. Persoanele cu handicap de grad 1 și 2 sunt scutite de plata impozitului.

PFA la normă de venit:

1. Contribuție la sănătate (CASS): 10% din norma de venit
 
2. Contribuție la pensie (CAS): 25% din plafon dacă norma depășește unul din cele două plafoane: 48.600 de lei și 97.200 de lei

3. Impozit: 10% din normă.

Ce taxe plătește un SRL

Ca și în cazul PFA-urilor există două forme de impozitare a SRL-urilor:

- SRL cu impozit pe profit 

- Microîntreprindere (care plătește impozit pe venit)

Sunt trei tipuri de taxe:

1. Impozit: 16% din venitul net, din care se scad cheltuielile deductibile

2. Impozit pe dividende: 8% din profitul net. 

3. Contribuție la sănătate (CASS): doar dacă dividendele distribuite depășesc anumite plafoane: 24.300 lei, 48.600 lei sau 97.200 lei. Iată cum se calculează:
 
a. Sub 24.300 lei: nu se plătește contribuția la sănătate.

b. Între 24.300 și 48.600 lei: 10% din 24.300 lei, adică 2.430 lei.

c. Între 48.600 și 97.200 lei: 10% din 48.600 lei, adică 4.860 lei.

d. Peste 97.200 lei: 10% din 97.200 lei, adică 9.720 lei.

Pentru contribuția la sănătate se iau în considerare, pe lângă dividende, și veniturile din dobânzi, chirii, câștiguri din bursă sau criptomonede, drepturi de autor, etc. Aceasta se plătește prin depunerea declarației unice, până pe 25 mai 2026.

Taxe Microîntreprindere 

1. Impozit pe venit: în funcție de încasări și activitate există două cote de impozitare:

- 3% pentru microîntreprinderile cu venituri mai mari de 300.000 de lei sau au activitate din HORECA, IT, activități juridice sau activități medicale.

- 1% pentru microîntreprinderile care au venituri mai mici de 300.000 de lei.
  
2. Taxe Salariale: Taxele lunare reprezintă peste 40% din salariul minim brut, care este de 4.050 de lei în 2025.

3. Impozit pe dividende: 8% din profit. 

4. Contribuție la sănătate (CASS): doar dacă dividendele distribuite depășesc plafoanele mai sus menționate. 

Merită precizat că aceste taxe și impozite se pot modifica pe parcursul anului viitor, având în vedere că noul Guvern al României va trebui să pună în aplicare reformele prevăzute în Planul Bugetar. Iată câteva cele care vizează acest subiect.

R1. Reforma fiscală – Implementarea jalonului 207 din PNRR precum și elaborarea unui Raport asupra sistemului fiscal de către Banca Mondială prin care se vor stabili două scenarii cu măsuri specifice cu impact bugetar estimat la cel puțin 1,1% din PIB pentru anul 2025 net de impactul majorării plafonului neimpozabil pentru veniturile din pensii care vor avea în vedere:

a) actualizarea regulilor de impunere/ bazei de impozitare/ a sistemului de facilități fiscale pentru impozitul pe profit;

b) în domeniul impozitului pe veniturile obținute de persoanele fizice și contribuțiile sociale obligatorii, va fi avută în vedere:

b.1) revizuirea/ajustarea sistemului deducerilor personale specifice impozitului pe venit;

b.2) revizuirea/actualizarea sistemului de impunere a veniturilor realizate de persoanele fizice, precum și revizuirea facilităților fiscale acordate la plata impozitului pe venit;

b.3) revizuirea/reevaluarea reglementărilor privind contribuțiile sociale obligatorii datorate de persoanele fizice, precum și revizuirea facilităților fiscale/excepțiilor/regulilor specifice în cazul contribuțiilor sociale obligatorii;â

c) revizuirea/actualizarea prevederilor legale din domeniul taxei pe valoarea adăugată;

d) revizuirea/actualizarea prevederilor privind sistemul de accizare pentru a asigura punerea acestuia în acord cu obiectivele stabilite potrivit jalonului 207 din PNRR; 

e) revizuirea mecanismului de impozitare pentru clădiri și terenuri, operaționalizarea în cadrul MF a structurii de specialitate privind implementarea modelului de evaluare specific pentru impozitarea proprietăților imobiliare, precum și dezvoltarea și operaționalizarea Sistemului informatic pentru evaluarea proprietăților care fac obiectul impozitării proprietății.

R2. Reforma impozitării microîntreprinderilor – Implementarea jalonului 206 din PNRR:

Intrarea în vigoare a modificărilor aduse Codului fiscal care reduc treptat domeniul de aplicare al regimului fiscal special aplicabil
microîntreprinderilor. Dacă este cazul implementarea de măsuri pentru ducerea la îndeplinire a comentariilor CE referitoare la jalonul 206. Reducerea progresivă a pragului de impozitare al microîntreprinderilor va fi decisă în Coaliția de Guvernare/Guvernul României până în Q1 2025; 

R3. Reforma administrării sistemului de impozite și taxe: digitalizarea, reducerea gapului de impozite și taxe, îmbunătățirea colectării impozitelor și taxelor și actualizarea cadrului legal specific insolvenței, operaționalizarea structurii de specialitate din cadrul ANAF pentru modelarea statistică și econometrică a datelor, cuantificarea gap ului de impozite și taxe, calcule statistice, etc. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Taxe / Foto: DCBusiness

Ce taxe trebuie să plătească românii în 2025

O stare de panică tinde să se instaleze la nivelul...

Gazprom

Slovacia vrea în continuare gaze rusești

Încearcă să negocieze un acord ce vizează 15 miliarde de...

Conducte de gaze / Foto: Freepik
Satelit / FOTO: Freepik
Energie regenerabilă / sursa foto: Freepik.com
Parlamentul Germaniei / FOTO: Wikipedia
Energie / FOTO: Freepik
Bună dimineața! / FOTO: Freepik
Banca Europeană de Investiții

Premieră: BEI acordă împrumuturi pentru apărare

Banca Europeană de Investiții (BEI) aprobă finanțări de...

Senatulș Statelor Unite ale Amerciii
MVM

Compania preferată a lui Viktor Orban cumpără E.On România

Grupul MVM (Magyar Villamos Művek), a doua cea mai mare...

Transelectrica / FOTO: Facebook

Moody's reconfirmă ratingul Transelectrica la "Baa3"

Agenţia de evaluare financiară Moody's Investors Service...

Bursa de Valori București
Wall Street
Procter & Gamble
Petrolier scufundat în apropierea strâmtorii Kerci / Foto: Captură video
Donald Trump / Foto: Casa Albă
Kim Jong Un și Vladimir Putin / Foto: kremlin.ru
Inquam Photos / Octav Ganea
BVB/ FOTO: Facebook

Bursa de Valori Bucureşti a deschis pe roşu şedinţa de luni

Bursa de la Bucureşti a deschis cu scăderi pe...

Terminal petrolier / Foto: Freepik
Sateliți / FOTO: Freepik
Inteligența Artificială / sursa foto: Freepik.com
Christine Lagarde / Foto: ECB / Flickr
Operator chinez / FOTO: Freepik

pixel