Cel mai mare eșec din istoria constructorului auto Ford

Autor: Dana Mihai
Data actualizării:
Data publicării:
Ford Edsel - Sursa: Wikipedia
Ford Edsel - Sursa: Wikipedia
Modelul Edsel al companiei  Ford este considerat Titanicul industriei auto, un proiect măreț care s-a terminat cu un dezastru. A fost lansat în 1957 și retras din producție după numai 2 ani, cu un bilanț sumbru: vânzări de doar 84.000 de unități (mai puțin de jumătate din numărul necesar pentru a se atinge punctul de break-even) și pierderi totale de 350 de milioane $, echivalentul a 2,7 miliarde $ în banii de astăzi. 

În anii ’50, compania Ford avea un singur model în clasa medium-price, anume Mercury, în timp ce principalii competitori General Motors si Chrysler, aveau câte trei: Pontiac, Oldsmobile, Buick, respectiv Dodge, DeSoto, Chrysler. Așa că Ford și-a propus să echilibreze situația și să iasă pe piață cu un model nou, care să concureze direct cu mărcile acestor competitori.

Apple tună și fulgeră împotriva Comisiei Europene. Ce-i reproșează


Banii nu erau o problemă deoarece compania venea după un succes frumos cu Ford Thunderbird, care îi umpluse conturile, așa că situația părea foarte favorabilă pentru lansarea lui Edsel, un model “revoluționar”, după cum spuneau oficialii firmei. Doar că planurile optimiste, cu vânzări previzionate de 200.000 de bucăți în primele 6 luni, s-au dovedit complet nerealiste. Publicul american n-a validat Edsel-ul, vânzările au fost submediocre și întregul proiect a fost stopat fără prea mari regrete în 1959.

Ce n-a mers? Unii spun că principalul motiv a fost chiar numele mașinii, ales după prenumele singurului fiu al fondatorului companiei, Henry Ford. Cu siguranță, Edsel nu era un nume extraordinar pentru un automobil, dar nici concurența nu stătea mai bine la acest capitol, cu Oldsmobile (mașina pentru bătrâni) sau Pontiac (numele unui șef de trib indian). Motivele eșecului au fost de fapt altele.

În primul rând, înainte de lansare s-au creat așteptări exagerate legate de acest model. Se vorbea despre o mașină care va marca o piatră de hotar în industria auto, dar nu se dădeau amănunte, strategia era ca totul să fie învăluit în mister.

Așadar, campania publicitară agresivă începută în primăvara lui 1957, sub sloganul “The Edsel is coming”, nu înfățișa mașina în sine, ci doar câte un detaliu al caroseriei. Iar dealerilor le era strict interzis să dezvăluie vreo informație despre mașină, sub amenințarea încetării colaborării. În schimb, era promovată intens ziua de 4 septembrie 1957, așa-numita “E-Day”, când modelul urma să fie prezentat publicului. Dar când această zi a venit, în sfârșit, publicul n-a găsit ceea ce aștepta. Ultra-lăudatul Edsel era o mașină oarecum banală, care suferea din mai multe puncte de vedere.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Contor gaze / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
Alexandru Nazare
Panou fotovoltaic
Parc de baterii
S&P Global

S&P retrogradează Franța la A+ pe fondul riscurilor fiscale

S&P Global Ratings a tăiat, printr-o acțiune...

Blocul unde are loc incendiul
Militari / Foto: Ministerul Apărării din Germania
Semnare contract. Foto: Pexels.com
Gaze cu efect de seră / Foto: Freepik
Blocul din Rahova unde a avut explozia din cauza unei acumulări de gaze / Foto: Tudor Pană / Inquam Photos
Licitație ANAF pentru lucruri confiscate
Rafael Mariano Grossi, directorul general AIEA, la centrala nucleară de la Zaporojie / Foto: AIEA

AIEA: Reparații în desfășurare la centrala ocupată Zaporojie

Lucrările de reparație pentru reluarea alimentării cu...

ArcelorMittal
Banca Naționala a României
Electrovalvă montată pe o țeavă de gaze / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
Companii din energie, amendate. Foto: Ron Lach - Pexels
Blocul din cartierul bucureștean Rahova, distru de o explozie provocată de o acumulare de gaze / Foto: Tudor Pană / Inquam Photos
Bani și aur
Rezultate pozitive pentru Euroins România
Adrian Nica, șeful ANAF
Contabili / Foto: Freepik

Aurul urcă, încrederea scade – explicația lui Mircea Coșea

Când piețele încep să nu mai aibă încredere în monede,...

Rovinietă
Vot în Parlamentul European
Freepik.com
Cseke Attila
Foto arhiva: Reuters
Flacără la aragaz / Foto: Freepik

Producţia de gaze a României scade, importurile explodează

Producția internă de gaze naturale a scăzut, iar...

ANAF / Foto: DCBusiness

Un nou trend ANAF: decizii de impunere cu sume estimate

Contribuabilii, în multe cazuri, întârzie cu depunerea...


pixel