China salvează Rusia cum poate. De trei luni face acest lucru

Autor: Delia Gheață
Data publicării:
China profită din plin de situație
China profită din plin de situație
Rusia şi-a menţinut poziţia de cel mai mare furnizor de petrol al Chinei pentru a doua treia consecutiv în iulie, cumpărătorii chinezi sporind importurile la preţuri mici şi reducând achiziţiile mai scumpe din ţări ca Angola şi Brazilia, transmite Reuters.

Sancţiunile occidentale impuse Rusiei în urma invadării Ucrainei au determinat mulţi importatori de petrol să taie legăturile comerciale cu Moscova, astfel încât preţurile spot pentru ţiţeiul rusesc au scăzut semnificativ. În februarie, în urma întâlnirii dintre oficialii ruşi şi chinezi, cele două ţări au anunţat că prietenia lor "nu are limite".

Datele Administraţiei Vămilor din China arată că importurile de petrol rusesc, inclusiv livrările prin conducta East Siberia Pacific Ocean (ESPO) şi cele pe mare din porturile ruseşti, au totalizat 7,15 milioane de tone luna trecută, un avans de 7,6% faţă de anul trecut.

Totuşi, livrările ruseşti în iulie, echivalentul a aproximativ 1,68 milioane de barili pe zi (bpd), sunt sub nivelul record din mai, de aproape două milioane bpd. China este cel mai mare cumpărător de petrol rusesc.

China a importat 6,56 milioane de tone de petrol din Arabia Saudită luna trecută, sau 1,54 milioane bpd, uşor sub nivelul din iulie 2021. Este cel mai redus nivel de petrol importat de China din Arabia Saudită în ultimii peste trei ani.

În primele şapte luni din 2022, importurile din Rusia au totalizat 48,45 milioane de tone, un avans anual de 4,4%, în timp ce Arabia Saudită a livrat Chinei 49,84 milioane tone, cu 1% mai puţin decât în urmă cu un an.

În iulie, importurile Chinei de ţiţei au scăzut cu 9,5% faţă de perioada similară din 2021, deoarece rafinăriile şi-au redus stocurile şi cererea internă de combustibil s-a redresat mai lent decât se estima. Importurile din Angola şi Brazilia au scăzut cu 27% şi, respectiv, cu 58%.

Citește și Prețul petrolului. OPEC respinge orice responsabilitate: Nu e vina noastră

Responsabilii politici, legiuitorii și lipsa de investiții în sectorul petrolului și gazelor naturale sunt de vină pentru creșterea prețurilor la energie, nu Opec, a declarat pentru Reuters noul secretar general al Organizației Țărilor Exportatoare de Țiței, Haitham Al Ghais.

Volumul redus al investițiilor, consecință directă a prăbușirii pieței petrolului pe durata pandemiei de COVID-19, a afectat semnificativ capacitatea de producție excedentară a OPEC și a limitat capacitatea acesteia de a reacționa rapid la alte perturbări ale aprovizionării.

Prețul țițeiului Brent s-a apropiat de un maxim istoric de 147 de dolari pe baril în martie anul curent, după ce trupele rusești au invadat în Ucraina, la 24 februarie, exacerbând îngrijorările legate de aprovizionarea pieței. Și, deși prețurile au scăzut de atunci, ele rămân la un nivel ridicat din punct de vedere istoric.

De ce există OPEC

"Nu dați vina pe OPEC, dați vina pe politicienii și legislatorii voștri, deoarece OPEC și țările producătoare au făcut întotdeauna presiuni pentru investiții în petrol (și gaze)", a declarat Haitham Al Ghais, care a preluat funcția la 1 august.

Investițiile în petrol și gaze au crescut cu 10% față de anul trecut, dar rămân mult sub nivelul din 2019, a anunțat luna trecută Agenția Internațională pentru Energie (AIE).

Secretarul general al OPEC a subliniat, de asemenea, lipsa de investiții în aval (rafinare și distribuție), adăugând că membrii cartelului au crescut capacitatea de rafinare pentru a compensa scăderile din Europa și SUA.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Banca Europeană de Investiții / Foto: BEI
Acces gratuit la apă potabilă în aeroporturile din România. Ce spune Ministerul Transporturilor - FOTO: Freepik@EyeEm
Se modifică modul de acordare a alocațiilor pentru copii
Angajați
TVA / Foto: Freepik.com
masini de lux - FOTO: Freepik@maxmamchurov
Transportul aerian de mărfuri în România, în creștere cu aproape 10% în primele 9 luni din 2025 - FOTO: Freepik@eaktopapps

Recordul absolut pentru piața românească de artă sacră

O icoană pictată de Nicolae Grigorescu în tinerețe a...

Bursa de la București

Bursa de la București urcă

Bursa de Valori Bucureşti a înregistrat săptămâna aceasta creșteri importante

Covrigi. Foto: Freepik.com

Topul patiseriilor din România. Ce arată cifrele

Luca, Petru și Matei își împart piața patiseriilor.

București
Mai mulți angajați lucrează într-un birou / Foto: Freepik

ANAF. Reguli fiscale dure pentru multinaționale în 2026

Reguli noi, controale extinse și deduceri limitate:...

Tancuri rusești
Bani. Foto: Freepik.com

O primărie a fost amendată cu 70.000 de lei

Autoritățile au confiscat primul utilaj folosit ilegal...

Toți români vor avea un cont bancar
Ministerul Finanțelor
Vouchere de vacanță
Sediul Oracle din Austin, Texas
RCA

Ce noi reguli RCA se aplică de la 13 decembrie 2025

O parte dintre modificările aduse Legii RCA prin actul...

Scoaterea banilor din firmă se complică

Adio împrumuturi între firmă și asociat: ANAF schimbă tot

Împrumuturile între firme și asociați intră sub reguli...

Mima Lonea din Petrila
Pană de curent / Foto: Freepik
Dolari și aur / Foto: Freepik
trenuri / Foto: Freepik
Lukoil
Femei la cumpărături cu ocazia sărbătorilor de iarnă / Foto: Freepik

pixel