Salini Impregilo SpA are de plătit la CNAIR 90.718.740 lei şi 152.025 $

Autor: DCBusiness Team
Data actualizării:
Data publicării:
CNAIR
CNAIR
Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere a transmis luni antreprenorului Salini Impregilo SpA notificarea pentru plata sumelor de 90.718.740 lei şi 152.025 dolari în termen de 5 zile, actualizate cu dobânda legală de la data pronunţării, conform unui comunicat remis AGERPRES.

"Reamintim că Tribunalul Arbitral a emis Hotărârea Arbitrală Finală în octombrie 2019 în litigiul dintre Salini Impregilo SpA, în calitate de 'Reclamantă', şi Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere SA, în calitate de 'Pârâtă' în procesul pentru contractul de proiectare şi execuţie a Autostrăzii Orăştie-Sibiu, Lot 3. Tribunalul a admis cererea reconvenţională a CNAIR pentru plata de către Salini ImpregiloSpA a sumei de 90.718.740 lei, reprezentând penalităţi de întârziere, astfel cum sunt prevăzute de dispoziţiile Sub-Clauzei 8.7 [Penalităţi de Întârziere] din contractul semnat între părţi", se menţionează în comunicat.

De asemenea, conform sursei citate, decizia obligă Salini Impregilo SpA să ramburseze CNAIR suma de 152.025 dolari, cu titlu de costuri arbitrale, cu dobânda legală de la data Hotărârii Arbitrale Finale până la plata efectivă de către Reclamantă.

În data de 3 septembrie 2015, CNADNR anunţa închiderea circulaţiei rutiere pe Autostrada A1, Orăştie - Sibiu, între Nod rutier Sălişte (km 270+020) - Nod rutier Cunţa (km 292+455), în vederea remedierii unor degradări constatate la km 275+650 al autostrăzii.

Potrivit companiei, lucrările de remediere urmau să fie realizate de constructor pe propriul risc şi pe cheltuiala acestuia în condiţiile în care aceste defecţiuni au fost determinate de execuţia necorespunzătoare a lucrărilor de către antreprenor şi nu de alunecările de teren.

''În cadrul programului de remediere înaintat de către Antreprenor se regăsesc toate defectele din şantier. Defectul de la km 60+600, conform programului elaborat de către Antreprenor, necesită perioada cea mai îndelungată pentru realizarea tuturor lucrărilor de remediere. În acest interval de timp sunt programate a se remedia şi toate celelalte defecte din şantier. În ceea ce priveşte zona km 59+800 atât Antreprenorul cât şi Beneficiarul realizează expertizarea acesteia. Din analiza zonei rezultă că defecţiunea este cauzată de execuţia necorespunzătoare şi nu de alunecări de teren. Ceea ce este vizibil în şantier reprezintă o tasare structurală a structurii rutiere.
În ceea ce priveşte zona km 61+400, din activitatea de monitorizare întreprinsă de către Antreprenor nu s-au înregistrat noi alunecări de teren. În ceea ce priveşte zona km 64+200, defectul se referă la un ebulment în banda de urgenţă pentru care Antreprenorul a notificat realizarea unei expertize tehnice şi remediere conform programului de lucrări înaintat de către acesta'', se preciza într-un comunicat al CNADNR (actuala CNAIR).

Problemele în construcţia acestei autostrăzi au apărut încă din 2011, când a fost realizat studiul de fezabilitate, s-a stabilit traseul autostrăzii şi au început lucrările de construcţie.

Lucrările suplimentare executate pe Autostrada Orăştie - Sibiu, lot 3, vor fi plătite până la limita contractuală de 10% din valoarea de contract acceptată, respectiv 60,479 milioane de lei, iar pentru valoarea care depăşeşte pragul contractual de 10% beneficiarul poate încheia un act adiţional până la pragul de 20%, a informat Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR).

''Deciziile CAD (Comisia de Adjudecare a Disputelor - n.r.) emise în cadrul Contractului presupun: Lucrările suplimentare executate recepţionate conform legii vor fi plătite până la limita contractuală de 10% din valoarea de contract acceptată (ceea ce reprezintă suma de 60.479.160,00 lei). Pentru valoarea care depăşeşte pragul contractual de 10%, CAD a recomandat Beneficiarului încheierea unui act adiţional până la pragul de 20% dacă se respectă condiţiile impuse de art. 122 lit i) din OUG 34/2006 modificat prin Legea 279/2011'', se arăta într-un comunicat al CNADNR remis AGERPRES.

Compania de Drumuri trebuia să finalizeze construcţia autostrăzii Orăştie - Sibiu până la sfârşitul anului 2016, constructorul Autostrăzii Orăştie - Sibiu Lot 3 fiind firma italiană Salini Impregilo.

Ulterior, Direcţia de Calitate din cadrul Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a constatat abateri grave în ceea ce priveşte respectarea proiectului de execuţie aprobat pentru Autostrada Orăştie - Sibiu şi a dispus demolarea şi refacerea secţiunii km 60 + 600 al Lotului 3 pe cheltuiala constructorului.

De asemenea, specialiştii CNADNR au confirmat calitatea necorespunzătoare a pământului de fundare.

"În urma măsurătorilor de capacitate portantă realizate de către CESTRIN în data de 23.09.2015 cu echipamentul PRIMA 100, au rezultat valori de 16MPa (megapascal - n. r.), 25MPa, 56MPa, sub valoarea optimă de 80MPa, ceea ce conduce la lipsa capacităţii portante, deci terenul de fundare nu este corespunzător", se menţiona într-un raport al Direcţiei, obţinut de AGERPRES.

În document se atrăgea atenţia asupra faptului că măsurătorile au fost realizate în zona în care în data de 22 septembrie 2015 s-a realizat extraescavaţia şi unde s-a observat prezenţa unui strat de peste 6 metri de argilă contractilă.

Conform sursei citate, constructorul avea obligaţia pregătirii corespunzătoare a terenului de fundare, prin procedee de stabilizare cu lianţi hidraulici, acest lucru neregăsindu-se în straturile decopertate.

Concluziile documentului au relevat abateri grave în ceea ce priveşte respectarea proiectului de execuţie aprobat, lipsa saltelei din piatră spartă sort 40 - 63 milimetri şi neevidenţierea stratului de argilă în documentele privind recepţia terenului de fundare. În acest context, specialiştii CNADNR au solicitat extinderea investigaţiilor din corpul autostrăzii pe o lungime corespunzătoare, în stânga şi în dreapta zonei de la km 60+600 până la eliminarea din fundaţie a argilei contractile şi realizarea corpului autostrăzii pe o fundaţie sănătoasă.

Ulterior, CNADNR a impus constructorului autostrăzii Orăştie - Sibiu, Salini Impregilo, să refacă porţiunea de 200 - 300 de metri din corpul de autostradă unde au apărut degradările, prin demolare şi reconstrucţie în conformitate cu proiectul tehnic aprobat.

"Decizia demolării a fost luată pentru a identifica exact cauza apariţiei fisurii, mai ales având în vedere că antreprenorul (Salini Impregilo - n. r.) a avut şi calitatea de proiectant în cadrul contractului de lucrări. Lucrarea este încă în garanţie şi, astfel, valoarea de remediere a defectelor va fi suportată în totalitate de către antreprenor. În ultima vreme, acest proiect atât de discutat a generat apariţia în spaţiul public a numeroase idei, observaţii, comentarii şi chiar acuze, toate îndreptăţite în mare parte, pentru că este vorba despre un proiect important, este vorba despre siguranţa cetăţeanului. Este un proiect început încă din 2011 - 2012", a declarat directorul general de atunci al CNADNR, Narcis Neaga.

Totodată, la începutul lunii noiembrie 2015, Neaga a anunţat că a depus plângere penală împotriva constructorului autostrăzii Orăştie - Sibiu, din cauza faptului că o parte a autostrăzii trebuie refăcută din cauza unor greşeli de execuţie.

Astfel, conform unui comunicat, CNADNR a formulat plângere penală la Parchetul de pe lângă Tribunalul Sibiu împotriva constructorului autostrăzii Orăştie-Sibiu, pentru săvârşirea mai multor infracţiuni printre care înşelăciune şi efectuarea de lucrări neautorizate, anunţat un comunicat.

''Având în vedere faptul că potrivit dispoziţiilor legale şi contractuale, antreprenorul Salini - Impregilo SpA este singura entitate responsabilă cu proiectarea şi executarea lucrărilor aferente construcţiei autostrăzii Orăştie - Sibiu, lot 3, conform cerinţelor stabilite prin contractul de lucrări şi legislaţia în vigoare, CNADNR a formulat plângere penală la Parchetul de pe lângă Tribunalul Sibiu'', se menţiona într-un comunicat.

În acest sens, CNADNR SA solicită organelor abilitate să efectueze cercetările necesare faţă de antreprenor pentru săvârşirea unor infracţiuni, precum cele prevăzute de articolul 35 din legea 10/1995 privind calitatea în construcţii, republicată, infracţiunea de înşelăciune prevăzută de articolul 244 din Codul penal şi infracţiunea de efectuarea de lucrări neautorizate ori cu încălcarea condiţiilor stabilite în autorizaţie în zona drumului public prevăzute de articolul 341 din Codul penal.

''În temeiul articolului 20 din Codul de procedură penală, CNADNR SA se constituie şi parte civilă cu prejudiciul ce urmează a fi stabilit, având în vedere că valoarea contractului a fost de 604.791.600,00 lei fără TVA, din care 85% Fonduri de Coeziune de la UE şi 15% fonduri de la Bugetul de Stat. (...) Având în vedere plângerea penală formulată de către CNADNR SA împotriva antreprenorului Salini - Impregilo SpA pentru săvârşirea mai multor infracţiuni, compania a aprobat măsuri suplimentare de monitorizare şi verificare a celorlalte loturi de autostrăzi aflate în prezent în execuţie'', se mai spune în comunicat.

Potrivit CNADNR, urmau să fie efectuate verificări suplimentare de către Cestrin, subunitate a CNADNR SA, şi dacă aceasta va identifica deficienţe, neconformităţi sau erori de execuţie, vom solicita expertize tehnice independente. Toate aceste măsuri vor fi puse în aplicare pentru a preîntâmpina un eventual caz similar cu cel aferent Lotului 3 al Autostrăzii Sibiu-Orăştie.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Bursa de Valori București
Ministrul Marcel Boloș / FOTO: Facebook
Stație de transformare / Foto: Freepik
ArcelorMittal

ArcelorMittal amână investițiile verzi planificate în UE

Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...

Cu ochii pe mesaje / FOTO: Freepik
foto: pexels.com
Concedieri / sursa foto: Freepik.com / Drazen Zigic
Aragaz / FOTO: Unsplash

Ungaria caută noi surse de aprovizionare cu gaz natural

O strategie menită să asigure un echilibru între...

Om de afaceri / FOTO: Freepik

Companiile chineze se agață de dolarul american

Companiile chineze își păstrează dolarii,...

Date ROBOR

A crescut ROBOR. Veste proastă pentru cei care au credite

Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...

Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik

AFM. Încep înscrierile în programul Rabla pentru Tractoare

Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...

Palatul CEC
Germania. Foto: Ingo Joseph - Pexels
Ruble
Ministrul Adrian Câciu / FOTO: Gov.ro
SUA-China / FOTO: Freepik
Banca Naţională a României
Wall Street
Bună dimineața!
Tehnologie avansată / FOTO: Freepik

Suedezii propun asistentul virtual cu ”mii de fețe”

La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...

Centrala Iernut a Romgaz / Foto: Romgaz
Marcel Ciolacu

Guvernul prelungește plafonarea prețului la energie

Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...

Cu mâna întinsă / FOTO: Wikipedia

pixel