Coșmarul a început pentru industria auto. Cum se simte România

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Incă nu vom fi afectați
Incă nu vom fi afectați
Norme antipoluare întârite, războaiele comerciale cu Statele Unite, Brexit, sancțiunilor împotriva Iranului, scăderea piețelor auto și a valorilor bursiere: constructorii de vehicule au pălit în 2018 și se pregătesc pentru un an care, în opinia analiștilor, va marca începutul unui adevărat coșmar.

”Este sfârșitul unui ciclu și începutul altuia. O trecere care va fi dureroasă și cu consecințe în special de natură socială”, avertiza, recent, analistul Flavien Neuvy, directorul Observatorului Cetelem. ”Pentru prima dată după 10 ani, în 2019, nu va exista o creștere a vânzărilor, ci o stabilizare a pieței mondiale, la un nivel, e adevărat, destul de ridicat. După aceea însă, situația se va îngreuna simțitor, pentru că exigențele de reglementare sunt tot mai dure în materie de poluare, în special în Europa și în China. În ultimii ani, marii producători auto au reușit să strângă bani pentru investiții, dar următorii ani vor fi decisivi”, a schițat expertul un tablou al acestei industrii.

Investiții în viitor

General Motors a provocat o undă de șoc anunțând, la sfârșitul lunii noiembrie a anului trecut, închiderea a mai multor uzine și suprimarea a 15% din efective. Firma din Detroit vrea să economisească 6 miliarde de dolari până în 2020 pentru a investi în mașini electrice și autonome. În decembrie, concurentul german Volkswagen intenționează, la rândul lui, să strângă 3 miliarde de dolari, program de economise care presupune concedieri. Nu se știe câți angajați vor fi dați afară. Scopul este același - investiții în viitor.

Citește și Jaguar Land Rover concediază 10% din personal

Altă soluție pentru a a-și reconstrui afacerilor cu respectarea noilor reguli antipoluare nu există, se pare. Pentru moment, vânzările nu vor mai reprezenta o sursă sigură. China, ”locomotiva de creștere a sectorului auto mondial de peste 20 de ani” nu mai rezistă și, pentru prima dată din 1990, această piață este în declin. În plus, ”deprecierea acțiunilor constructorilor auto listați la bursă și succesiunea de avertismente privind rezultatele lor financiare crează o altă presiune asupra sectorului”, a adăugat Ferdinand Dudenhofferr, director al Center Automotive Researche.

Amenzi usturătoare

Pe de altă parte, ignorarea recomandărilor privind emisiile de CO2 va fi dur penalizată, mai ales în Europa. Potrivit estimărilor PA Consulting, opt grupuri auto din cele 13 prezente pe Bătrânul continent nu vor putea atinge obiectivele impuse. Iar unii, precum Volkswagen, Fiat-Chrysler sau PSA, riscă amenzi de peste 500 milioane de euro.

Citește și Ford, concedieri masive în Europa

Este evident că, în aceste condiții, marile întreprinderi se pregătesc să facă față cât mai bine taifunului care se conturează la orizont. În urmă cu cinci anul, valul masiv de restructură din insdustria auto mondială a afectat, în special, Renault, PSA, Fiat sau General Motors. Acum, Ford va recurge la o astfel de măsură, anunțată, de altfel, încă de anul trecut. Va fi afectată și România, unde, potrivit statisticilor europene, peste 175.000 de oameni lucrează în acest domeniu?

Pentru moment, nici un pericol

Se pare că nu, pentru moment. Dar este doar începutul și nu este exclus ca, pe viitor, transformările care se vor produce în industria auto a lumii să lovească și România. Din totalul angaților români în acest sector, circa 20.000 sunt la Dacia și la Ford. Restul, la cele peste 500 de companii care produc componente auto. Întreprinderi puternic implicate în programe de dezvoltare.

Faurecia, spre exemplu, a inaugurat recent a cincea fabrică în România, în județul Argeș, cu o investiție de opt milioane de euro. Compania mai deține unități la Tăcmaiu Tălmaciu (scaune auto), Craiova (sisteme de control al emisiilor), Mioveni (sisteme de interior), Râmnicu Vâlcea (scaune auto) şi Căteşti (sisteme de interior).

Grupul Continental, cel mai mare producător de componente auto din România, și-a propus pentru 2019 investiții noi, pe măsura extinderii diviziilor de cercetare și dezvoltare. Concernul german a ajuns deja la 19.700 de salariați în România. La Timișoara, Continental produce senzori și unități de control pentru BMW seria t, cea mai avansată din punct de vedere tehnologic, limuzină din lume, dar și pentru Porsche Panamera sau chiar celebrul SUV Bentley Bentayga.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

TikTok / sursa foto: Pexels.com / cottonbro studio

TikTok dispare din SUA. Google și Apple au șters aplicația

Serviciile TikTok au fost suspendate în Statele Unite,...

Ola Kalenius / Foto: Mercedes

Șeful Mercedes cere investiții reciproce între UE și China

Directorul Mercedes-Benz, Ola Källenius, sugerează o...

Știrile dimineții / Foto: Freepik

Știrile dimineții. Cinci informații pentru începutul zilei

Astăzi aducem în prim-plan cele mai importante subiecte...

Adrian Câciu
Contabil
Flacără la aragaz / Foto: Freepik
Baterii pentru stocarea energiei / Foto: Freepik
TVA
Fabrică de imbuteliere Pepsi

Pepsi, dată în judecată în SUA de protecția consumatorului

Comisia Federală pentru Comerț (FTC), instituția care...

Exploatare de litiu
Fermieri stau pe o combină agricolă / Foto: Freepik
Vaporul eCSOV

A început marea electrificare a transportului naval

Industria navală face pași importanți către un viitor...

ByteDance, compania mamă a TikTok
Stațiune de schi
FMI
Agenție BRD
Foto: Pexels.com
foto: pexels.com
Donad Trump în timpul unei vizite la zidul de la granița cu Mexic
Bursa / sursa foto: Freepik.com
Donald Trump
foto: pexels.com
Foto: pexels.com
Foto: Pexels.com

Bani pentru fermieri. APIA, veşti bune

Peste 90% dintre fermierii eligibili, autorizați pentru...

Adrian Negrescu / Ilustrație: Oana Pavelescu
Kremlin

pixel