ROBOR face un pas înapoi. Ce înseamnă asta pentru ratele românilor
BNR anunță: Scădere ușoară a...
Potrivit reprezentanţilor transportatorilor, în prezent, un asigurat cu bonus maxim (B8), fără accident de minimum 8 ani, devine "asigurat cu risc ridicat" şi plăteşte mai mult pentru asigurarea obligatorie a maşinii.
"Unde în lume, în afară de România, o poliţă RCA - care legal ar trebui să fie cu 50% mai ieftină la B8 - devine mai scumpă la reînnoire, după aşa-zisa aplicare a unei reduceri de 50%? Cum este posibil ca ASF să permită aceste aberaţii, în timp ce doar 4% din cele 8 milioane de poliţe RCA sunt implicate anual în accidente iar daunele nu se achită? De ce ASF sancţionează doar dar tolerează profiturile record, de milioane de euro anual, ale asigurătorilor străini, închizând ochii în faţa situaţiei care arată şi lipsa de despăgubiri pentru sute de mii de păgubiţi?", se întreabă Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR, într-un comunicat al organizaţiei, transmis marţi.
În context, COTAR susţine că majoritatea companiilor de asigurări îşi optimizează fiscal profiturile de 30 de ani, "râzând" de ANAF, de Guvern şi de Parlamentul României care nu fac decât să-i împovăreze pe români, în avantajul multinaţionalelor. "Asiguratorii îşi externalizează liniştiţi costuri şi îşi mută marjele în afara ţării, pentru a plăti cât mai puţin sau deloc în România. Practic, românii plătesc RCA mai scump decât în Germania, iar profiturile ajung în paradisuri fiscale sau firmele-mamă din afara ţării", subliniază comunicatul.
COTAR acuză faptul că, în România, asigurătorii au cele mai mari cheltuieli administrative din UE, şi, practic, din 100 de lei colectaţi din RCA de la şoferii români, 56 de lei reprezintă aceste cheltuieli, iar companiile de profil se declară în pierdere şi achită un impozit nejustificat de mic sau nu achită impozit deloc: "Comparaţia între state, realizată pe baza datelor publicate de EIOPA (European Insurance Overview, 2021), arată că în România a fost înregistrată cea mai mare valoare mediană a ratei cheltuielilor societăţilor de asigurare, de 56% (în anul 2020)", explică documentul citat.
Organizaţia susţine că, la polul opus, există ţări în UE unde rata cheltuielilor administrative ale societăţilor de asigurări este de patru ori mai mică, aşa cum este cazul Luxemburgului, cu o mediană a ratei cheltuielilor de doar 14%.
"Companiile de asigurări din România achită cel mai mic cost al despăgubirilor din Uniunea Europeană, raportat la valoarea primelor încasate din RCA, respectiv doar 37%. În acest procent intră orice formă de despăgubire, cum ar fi vatămări corporale, bunuri non-auto, daune externe, navale etc. Practic, din fiecare 100 de lei încasaţi din RCA-ul plătit de şoferul român, doar 37 de lei reprezintă cheltuielile cu plata despăgubirilor companiilor de asigurări", se mai arată în comunicat. Şi în acest caz documentul citează raportul European Insurance Overview - 2021, potrivit căruia România a înregistrat în anul 2020 cea mai mică valoare mediană a ratei daunei, calculată ca raportul dintre daunele plătite şi primele câştigate, aferentă activităţii de asigurări generale, comparativ cu celelalte state europene.
Mai mult, COTAR consideră că amenzile aplicate asigurătorilor sunt insignifiante, în raport cu sumele de bani colectate de aceştia din vânzarea de poliţe RCA.
Comunicatul prezintă şi un exemplu de autoturism care, în perioada analizată (2021-2025), a avut acelaşi proprietar, cu acelaşi domiciliu şi acelaşi istoric de daune (clasă de bonus maximă - B8). Dacă în 2021 pentru acesta RCA pe 12 luni era de 358 lei, tariful a crescut constant astfel că în 2025 a ajuns la 1.240 lei.
"Această creştere alarmantă de aproape 300% în cinci ani - cu o dublare în 2024 - s-a produs fără o justificare economică validă, în absenţa unor daune sau schimbări în profilul asigurătorului. De la începutul anului 2025, preţurile au crescut în continuare la poliţele RCA şi continuă să crească, absolut nejustificat. Guvernul nu poate închide ochii la nesfârşit în faţa complicităţii ASF la abuzurile asigurătorilor", precizează COTAR.
În aceste condiţii, transportatorii cer, din nou, destituirea de urgenţă a vicepreşedintelui ASF, Sorin Mititelu, iniţierea unor anchete ale autorităţilor (inclusiv DNA) privind majorările abuzive ale preţurilor RCA şi reorganizarea ASF şi trecerea sectorului de asigurări în subordinea Ministerului de Finanţe.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
BNR anunță: Scădere ușoară a...
Preţurile imobiliarelor...
CNIR lansează o versiune...
Preţul poliţei de asigurare...
Nissan Motor a început negocierile cu sindicatul care îi reprezintă pe...
Taxele locale din România vor creşte, semnificativ, de...
Cronica unei creșteri anunțate:...
Tesla i-a acordat directorului...
Curs valutar BNR, 4 august.
Începând cu 1 iulie 2025,...
Au fost stabilite noile tarife...
Decizie privind bursele, publicată în Monitorul Oficial.
Shein, amendată în Italia pentru afirmații ecologice...
Bursele asiatice își revin, dar...
Antreprenorii români care vor...
Sprijin financiar în valoare de...
Buzoianu: Am cerut Hidroelectrica şi Apele Române,...