COTAR: Cu cât a crescut preţul poliţei de asigurare obligatorie pentru vehiculele grele

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Trafic. Foto: Pexels.com
Trafic. Foto: Pexels.com
Preţul poliţei de asigurare obligatorie pentru vehiculele grele a crescut cu 19%, de la 9.000 de lei la 11.000 de lei pe an pentru un camion nou, clasa B0, după expirarea plafonării tarifului RCA, la 1 iulie 2025, iar tendinţa este de majorare continuă, atrage atenţia Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR).

Potrivit reprezentanţilor transportatorilor, în prezent, un asigurat cu bonus maxim (B8), fără accident de minimum 8 ani, devine "asigurat cu risc ridicat" şi plăteşte mai mult pentru asigurarea obligatorie a maşinii.

"Unde în lume, în afară de România, o poliţă RCA - care legal ar trebui să fie cu 50% mai ieftină la B8 - devine mai scumpă la reînnoire, după aşa-zisa aplicare a unei reduceri de 50%? Cum este posibil ca ASF să permită aceste aberaţii, în timp ce doar 4% din cele 8 milioane de poliţe RCA sunt implicate anual în accidente iar daunele nu se achită? De ce ASF sancţionează doar dar tolerează profiturile record, de milioane de euro anual, ale asigurătorilor străini, închizând ochii în faţa situaţiei care arată şi lipsa de despăgubiri pentru sute de mii de păgubiţi?", se întreabă Vasile Ştefănescu, preşedintele COTAR, într-un comunicat al organizaţiei, transmis marţi.

În context, COTAR susţine că majoritatea companiilor de asigurări îşi optimizează fiscal profiturile de 30 de ani, "râzând" de ANAF, de Guvern şi de Parlamentul României care nu fac decât să-i împovăreze pe români, în avantajul multinaţionalelor. "Asiguratorii îşi externalizează liniştiţi costuri şi îşi mută marjele în afara ţării, pentru a plăti cât mai puţin sau deloc în România. Practic, românii plătesc RCA mai scump decât în Germania, iar profiturile ajung în paradisuri fiscale sau firmele-mamă din afara ţării", subliniază comunicatul.

COTAR acuză faptul că, în România, asigurătorii au cele mai mari cheltuieli administrative din UE, şi, practic, din 100 de lei colectaţi din RCA de la şoferii români, 56 de lei reprezintă aceste cheltuieli, iar companiile de profil se declară în pierdere şi achită un impozit nejustificat de mic sau nu achită impozit deloc: "Comparaţia între state, realizată pe baza datelor publicate de EIOPA (European Insurance Overview, 2021), arată că în România a fost înregistrată cea mai mare valoare mediană a ratei cheltuielilor societăţilor de asigurare, de 56% (în anul 2020)", explică documentul citat.

Organizaţia susţine că, la polul opus, există ţări în UE unde rata cheltuielilor administrative ale societăţilor de asigurări este de patru ori mai mică, aşa cum este cazul Luxemburgului, cu o mediană a ratei cheltuielilor de doar 14%.

"Companiile de asigurări din România achită cel mai mic cost al despăgubirilor din Uniunea Europeană, raportat la valoarea primelor încasate din RCA, respectiv doar 37%. În acest procent intră orice formă de despăgubire, cum ar fi vatămări corporale, bunuri non-auto, daune externe, navale etc. Practic, din fiecare 100 de lei încasaţi din RCA-ul plătit de şoferul român, doar 37 de lei reprezintă cheltuielile cu plata despăgubirilor companiilor de asigurări", se mai arată în comunicat. Şi în acest caz documentul citează raportul European Insurance Overview - 2021, potrivit căruia România a înregistrat în anul 2020 cea mai mică valoare mediană a ratei daunei, calculată ca raportul dintre daunele plătite şi primele câştigate, aferentă activităţii de asigurări generale, comparativ cu celelalte state europene.

Mai mult, COTAR consideră că amenzile aplicate asigurătorilor sunt insignifiante, în raport cu sumele de bani colectate de aceştia din vânzarea de poliţe RCA.

Comunicatul prezintă şi un exemplu de autoturism care, în perioada analizată (2021-2025), a avut acelaşi proprietar, cu acelaşi domiciliu şi acelaşi istoric de daune (clasă de bonus maximă - B8). Dacă în 2021 pentru acesta RCA pe 12 luni era de 358 lei, tariful a crescut constant astfel că în 2025 a ajuns la 1.240 lei.

"Această creştere alarmantă de aproape 300% în cinci ani - cu o dublare în 2024 - s-a produs fără o justificare economică validă, în absenţa unor daune sau schimbări în profilul asigurătorului. De la începutul anului 2025, preţurile au crescut în continuare la poliţele RCA şi continuă să crească, absolut nejustificat. Guvernul nu poate închide ochii la nesfârşit în faţa complicităţii ASF la abuzurile asigurătorilor", precizează COTAR.

În aceste condiţii, transportatorii cer, din nou, destituirea de urgenţă a vicepreşedintelui ASF, Sorin Mititelu, iniţierea unor anchete ale autorităţilor (inclusiv DNA) privind majorările abuzive ale preţurilor RCA şi reorganizarea ASF şi trecerea sectorului de asigurări în subordinea Ministerului de Finanţe.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Bani
Trafic. Foto: Pexels.com
Florin Barbu / Foto: gov.ro
Nissan

Nissan face concedieri în Europa

Nissan Motor a început negocierile cu sindicatul care îi reprezintă pe...

Foto: Freepik.com
Freepik.com

Încă o veste proastă pentru români: Creşterea taxelor locale

Taxele locale din România vor creşte, semnificativ, de...

Petrobrazi / Foto: OMV Petrom
Freepik.com
freepik.com
Elon Musk / Foto: Casa Albă
Schimb valutar / Foto: Freepik
Studenți

Decizie privind cuantumul burselor pentru studenţi

Decizie privind bursele, publicată în Monitorul Oficial.

ANAF
Tezaur. Freepik.com
freepik.com
Donald Trump
Shein / Foto: Dick Thomas Johnson / Flickr

Retailerul Shein, amendă de 1 milion de euro în Italia

Shein, amendată în Italia pentru afirmații ecologice...

Panouri solare. Freepik.com
Freepik.com
Oficiu Poștal / Foto: Poșta Română
Factură energie electrică

Intervenţie de urgenţă pe lacul Bicaz, după inundaţii

Buzoianu: Am cerut Hidroelectrica şi Apele Române,...

Benzinărie / Foto: Freepik
Freepik.com

pixel