Criză de carburanți fără precedent în Rusia. Prețurile cresc după prăbușirea ofertei bursiere

Autor: Oana Pavelescu
Data publicării:
Coadă la benzină / Foto: X.com
Coadă la benzină / Foto: X.com
Piața carburanților din Rusia dă semne vizibile de blocaj, după ce traderii independenți au redus de aproape trei ori volumele de benzină și motorină scoase la vânzare pe Bursa Internațională de Mărfuri de la Sankt Petersburg, într-un context de penurie și scumpiri accelerate la pompă.

Volumele de combustibili s-au prăbușit față de august

Potrivit agenției TASS, traderii independenți – companii care nu dețin rafinării proprii – au planificat pentru perioada 15–19 septembrie volume totale de aproximativ 180 de tone pe zi pentru sectorul angro (livrări de la cisternă), nivel de aproape trei ori mai mic decât cel din a doua jumătate a lunii august, când se vindeau zilnic între 455 și 555 tone.

Mai mult, în multe regiuni ale țării, precum Nijegorod, Zabaikalsk și Irkuțk, ofertele zilnice au coborât la doar 30–100 de tone, iar pe piață nu mai apar aproape deloc oferte de benzină AI-92 și AI-95, cele mai utilizate sortimente de combustibili pentru autoturisme.

În perioada 25–29 august, volumele zilnice de benzină scoase pe bursă erau în jur de 530 de tone, iar cele de motorină depășeau 500 de tone. În prezent, acestea s-au redus dramatic la 125–175 tone pe zi, marcând un colaps al lichidității pe piața bursieră de carburanți.

Criză de combustibili și explozie de prețuri

Prăbușirea ofertei vine pe fondul penuriei tot mai vizibile și al scumpirilor accelerate de la stațiile de alimentare din toată Rusia. Prețurile la benzină și motorină au urcat cu peste 30% în doar câteva săptămâni, iar mai multe regiuni raportează deja lipsuri în aprovizionare.

Citește și: Rusia se confruntă cu cheltuieli militare record, distorsiuni pe piața muncii și deficit bugetar

Situația este agravată de atacurile repetate cu drone ucrainene, care au scos temporar din funcțiune rafinării reprezentând circa 17% din capacitatea totală de rafinare a Rusiei, dar și de restricțiile impuse exporturilor, care au redus veniturile operatorilor independenți. În paralel, guvernul de la Moscova a impus companiilor petroliere mari să direcționeze prioritar livrările către piața internă, reducând astfel accesul traderilor independenți la stocuri.

Presiune pe guvernul de la Moscova

Reducerea masivă a ofertelor de combustibili de pe bursă pune presiune pe autoritățile ruse, care încearcă să tempereze efectele crizei. Surse citate de TASS afirmă că ministerele de profil au cerut companiilor petroliere să majoreze rapid volumele livrate pe piața internă, însă acestea invocă dificultăți logistice și lipsa de marje de profit în condițiile plafonării prețurilor.

În același timp, traderii independenți – care joacă un rol esențial în aprovizionarea regiunilor îndepărtate – sunt tot mai reticenți să participe la tranzacții bursiere, din cauza volatilității prețurilor și a incertitudinilor legate de reglementările impuse de guvern.

Citește și: Veniturile din petrol ale Rusiei s-au prăbuşit la cel mai scăzut nivel de la începutul războiului

Risc de blocaj în lanț

Economiștii ruși avertizează că, dacă tendința de scădere a ofertei continuă, Rusia s-ar putea confrunta cu o criză sistemică a carburanților, cu efecte în lanț asupra transporturilor, agriculturii și industriei prelucrătoare. Prețurile la pompă ar putea urca accelerat, iar costurile de transport ar alimenta și mai mult inflația, aflată deja la un nivel de aproape 10% anual.

Situația devine cu atât mai îngrijorătoare cu cât Rusia alocă aproape 41% din bugetul său pentru cheltuieli militare, lăsând tot mai puține resurse pentru stabilizarea pieței interne. Banca Centrală a fost nevoită să majoreze dobânda de referință pentru a tempera inflația, dar efectul secundar a fost încetinirea creditării și a activității economice.

Moscova promite intervenții

Oficialii ruși afirmă că monitorizează situația și că vor lua „măsuri extraordinare” dacă dezechilibrele de pe piața carburanților se adâncesc. Presa de stat a relatat că Executivul ar putea impune cote minime obligatorii de livrare pentru marile companii petroliere, pentru a asigura aprovizionarea pieței interne și pentru a evita apariția de penurii în lanț.

Deocamdată, însă, oferta de combustibili pe bursă a ajuns la cel mai scăzut nivel din acest an, iar prețurile continuă să urce, amplificând presiunea asupra gospodăriilor și companiilor ruse.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Taxa auto se restituie
Imaginea dezastrului / FOTO: Facebook DEER – Muntenia Nord
ANAF
SPV, e-Factura, e-Transport, e-TVA / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
Aur / FOTO: Unsplash
Ministerul Finanțelor
Rob Jetten
Casa de schimb valutar / Foto: Oana Pavelescu
Frunze de tutun puse la uscat / Foto: Freepik
Contor electric / Foto: Arhivă

România, din nou în topul scumpirilor la energie din Europa

Prețul energiei electrice pe piața spot a crescut joi cu...

Tarom
Portul Constanța
BVB
La birou / FOTO: Freepik
Delphi Economic Forum Bucharest
Taxe / FOTO: Freepik
Mașină veche, o rablă / FOTO: Facebook AFM
1 Cent. Foto: Freepik.com
Leonardo Badea
ANAF / Foto: DCBusiness
Casă de schimb valutar
Microbuzele românești, prezentate la Bruxelles
Contor gaze / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
Blocul din Rahova unde a avut loc explozia din cauza acumulării de gaze / Foto: Tudor Pană / Inquam Photos
Documente ANAF. Foto: Freepik.com

Obligații majore pentru firme până pe 31 octombrie

ANAF așteaptă declarațiile SAF-T și formularele de TVA...

Combină agricolă recoltează grâul / Foto / Freepik

pixel