De ce Regulamentul UE nu ține seama de particularitățile industriei de gaze din România

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Sonde de petrol
Sonde de petrol
Regulamentul UE privind reducerea emisiilor de metan, care urmează a se aproba nu ține seama de particularitățile industriei de gaze Românești și aduce creșteri inutile de preț, spune Dumitru Chisăliță , președintele Asociației Energia Inteligentă (AEI).

În absența unei abordări realiste și adaptate specificului fiecărei țări, există un risc major ca prezentul regulament privind emisiile de metan să devină o povară suplimentară și inutilă, afectând în cele din urmă de o manieră negativă consumatorii finali prin creșeterile de preț pe care le aduce.

România are o situație unică în Europa prin faptul ca a început activitatea de exploatare petrolului în anul 1857 și a început în anul 1909 exploatarea gazelor naturale în Transilvania. De menționat că în Europa de Vest aceste activități încep după anii 60. Mai mult de a lungul timpului au existat numeroase modificări organizatorice, modificări tehnologice, lipsa unor monitorizări a acestor sonde și faptul că aceste terenuri aparțineau diverșilor proprietari care au dezvoltat activități agricole sau de construcții care au făcut să disparară propriu-zis urmele unor activități petroliere/gazeifere acolo. În aceste condiții Regulamentul UE privind emisiile de metan trebuie să țină seama de realitățile românești, care nu au fost luate în considerare la primele 5 revizii din ultimii 2 ani.

România are cea mai veche industrie a petrolului din lume, demarată în urmă cu 166 de ani și cea mai veche industrie a gazelor naturale din UE, demarată în urmă cu 114 ani pe teritoriul acttual al României. În tot acest timp în România s-au forat în zona oil&gas peste 70.000 de sonde. În momentul de față, în operare mai sunt cca. 12.000 de sonde, celelalte fiind abandonate. Această situație este unică în UE, neregăsindu-se nici sub aspectul numericului și nici sub aspectul vechimii zonei de up-stream oil&gas.

Timpul, natura și activitățile antropice (agticultură, construcții civile sau industriale etc.) au șters definitiv multe din zonele în care odinioara, au existat sonde de gaze. În acest context, unicat la nivelul UE, abordarea în legislația europeană a detectării continue a emisiilor de metan, în mod similar și la nivelul țărilor care au forat în toată istoria lor 100 sau 1.000 de sonde (și acestea fiind realizate în ultimii ani) și la nivelul celor care au forat 70.000 de sonde (unele forate în urmă cu 167 de ani) este incorectă.

În fapt este o inițiativă de a determina reducerea activității de creștere a producției interne de gaze și mutarea activității operaționale și financiare în activități de tip fantomă în a monitoriza zeci de mii de foste sonde, unele dintre aceste nu doar că nu mai există, dar se găsesc choiar sub unele construcții.

In acest context Asociația Energia Inteligentă a lansat campania ”Reducerea Emisiilor de Metan în mod responsabil” cu scopul de a trage un semnal de alarmă opiniei publice, autorităților, europarlamentarilor etc. asupra problemei grave cu care ne vom confrunta în viitor. Scopul campaniei este să abordăm o constrcuție corectă a legislației care să permită realizarea activităților fără a afecta nici o țară, mai ales dacă vorbim că această lege determină creșterea insecurității energetice și creșterea preturilor la consumatorul final. Toate aceste într-un moment în care UE încearcă să rezolve problema prețurilor mari din energiei și a securității aprovizionării cu gaze.

Propunerile AEI

Prevenirea unei astfel de situații impune rediscutarea cel puțin a următoarelor 4 subiecte tratate de Regulamentul Emisiilor de Metan:

1. Scoaterea sondelor abandonate din aria de aplicare a prevederilor Regulamentului.  
 

2. Creșterea limitelor de detectare impuse pentru depistarea scurgerilor de metan și pentru efectuarea reparațiilor, acestea fiind nesemnificative, incompatibile cu echipamentele care se comercializeaza pe scară largă, precum regândirea termenelor dintre două controale privind emisiile, care nu pot să fie realizate din considerente practice în România ținând seama de numărul mare de sonde existente (cel mai important argument este că nu există suficiente zile într-un an cu condiții climatice corespunzătoare pentru detectarea pierderilor așa cum o cer condițiile de funcționare a echipamentelor de detectare a metanului) 

In acelasi timp pragurile pentru emisiile de metan sunt prea ridicate, optim din punct de vedere al proprietăților aparatelor și șinând cont de condițiile cliamtice din Romania, dar și de numărul mae de sonde din România, ar trebui să fie luate în considerare următoarele praguri în Regulamentul aflat în discuție:

Obligația de ”remote survey” - aceleași praguri de detecție și de reparare ca în EPA - 10k ppm, frecvență 1/an - considerat un sondaj intermediar. 

Obligația de ”Contact source survey” – cu o frecvență de 1/an

Obligația de ”Remote survey” - 10 000 ppm limită de detecție și reparații,frecvență anuală,intermediară 

Obligația de ”Contact source level survey” - limită de detecție la 500 ppm,limită de reparații aceeași ca pentru "la distanță ..." și anume 10 000 ppm,frecvență anuală .

3. Extinderea termenelor impuse pentru măsuratori și verificări pentru a da posibilitatea unei țări cu zeci de mii de sonde să aibă capabilitatea fizică să fie și realizate aceste activități. Concret propunem extinderea termenelor de la 18 la 24 de luni pentru Report quantification   for all sources, de la 24 la 36 de luni pentru Report quantification for operated assets

4. Limitările pentru  operațiunile de ventilare și aerisiere ar trebui să țină cont de caracteristicile tehnice ale instalațiilor, unele dintre ele proiectate cu decenii bune în urmă, și nu de contextul arbitrar si nepractic, descris de actualul Regulament, ce face referire la parametri unor instalații de ultimă generație.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Banca Centrală a Ungariei

Forintul s-a prăbușit. Decizia băncii centrale a Ungariei

Ungaria este pregătită să mențină ratele dobânzilor...

Bună dimineața! Să aveți o zi minunată! / FOTO: Freepik
Sebastian Burduja
La birou / FOTO: Freepik

UE vs SUA: Ce nu au reușit europenii în ultimii 50 de ani

În raportul său despre competitivitatea europeană,...

Lingouri de aur / FOTO: Unsplash
Inginer / FOTO: Freepik
Casa Albă / Foto: Freepik

SUA pregătesc o nouă lovitură pentru China

Statele Unite urmează să implementeze noi reglementări...

La fermă / FOTO: Freepik

Vești bune de la APIA pentru mai mult de 400.000 de fermieri

Suma totală autorizată depășește 172,86 milioane de...

Se caută firmă / FOTO: Freepik
Petrol / sursa: Freepik.com
Bancnote / Foto: Oana Pavelescu
Tendințele noi în moda office
Recoltarea strugurilor dintr-o podgorie
Ceasuri / Foto: Emran Kassim / Flickr

Exporturile de ceasuri elvețiene s-au prăbușit în septembrie

Exporturile de ceasuri elvețiene înregistrează cea mai...

Tineri / Foto: Freepik
Platformă
Urmează unele modificări fiscale / Foto: Freepik
Bancă / Foto: Freepik
Știrile dimineții / Foto: Freepik
Gabriel Biriș / sursa: Facebook
Foto: pexels.com
Eximbank
Cosmin Marinescu
Instalație de gaze

pixel