De ce sunt situații când se vând mai multe bilete decât locuri în avion?

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Pe aeroport / FOTO: https://drive.google.com/file/d/1k_zaqBQpvjS5BhbNLHXZ2JRILaGwGs5r/view
Pe aeroport / FOTO: https://drive.google.com/file/d/1k_zaqBQpvjS5BhbNLHXZ2JRILaGwGs5r/view
Overbooking-ul, o practică des întâlnită în industria aviației, este un subiect care stârnește adesea curiozitatea. Ai auzit de el, probabil, atunci când ai văzut știri despre pasageri nemulțumiți care nu au putut să se îmbarce pe zborurile pentru care aveau bilete. În acest articol, vom explora ce este overbooking-ul, de ce se întâmplă și cum poate afecta atât pasagerii, cât și companiile aeriene. 

Pasagerii nu se prezintă (no-show passengers) 

Nu este neobișnuit ca pasagerii să nu se prezinte la zboruri. De la schimbarea planurilor de călătorie la întârzieri sau probleme personale, există numeroase motive care pot sta la baza acestei decizii. Uneori, pasagerii cumpără bilete pentru mai multe zboruri ca o strategie de a se asigura că vor ajunge la destinație indiferent de posibilele situații. Îți poți imagina că toate acestea se pot întâmpla chiar și când te gândești la ce să faci în cazul unui overbooking.   

No-show-urile au un impact semnificativ asupra companiilor aeriene. Acestea pot provoca pierderi financiare substanțiale pentru companiile aeriene. Pentru a încerca să minimizeze riscul, companiile aeriene vând mai multe bilete decât numărul de locuri disponibile. Acest lucru este posibil deoarece, în medie, un anumit procent de pasageri nu se prezintă la zboruri.

Parțial, acest lucru este posibil datorită utilizării datelor statistice de către companiile aeriene. Acestea folosesc date statistice pentru a prezice câți pasageri nu se vor prezenta la un anumit zbor, bazându-se pe istoricul zborurilor similare. Deși această abordare poate părea înțeleaptă, trebuie să ții cont că estimările nu sunt întotdeauna precise. 

Optimizarea veniturilor 

Te-ai întrebat vreodată cum reușesc companiile aeriene să își optimizeze veniturile într-un mediu atât de dificil, cu costuri operaționale deosebit de mari? Ei bine, acesta este un joc de echilibru delicat, în care fiecare detaliu contează.

Un avion nu este doar un vehicul, este o investiție majoră. Costurile includ combustibilul, salariile echipajelor, întreținerea avionului și taxele aeroportuare. Toate acestea se însumează și reprezintă o sumă semnificativă. De aceea, pentru a menține profitabilitatea, companiile aeriene trebuie să vândă cât mai multe locuri pe fiecare zbor.

Și aici intervine rata de ocupare. Profitabilitatea unui zbor este direct legată de cât de plin este avionul. Dacă un avion zboară cu locuri libere, compania aeriana nu face decât să piardă bani. Așadar, companiile aeriene se asigură că fiecare zbor este la capacitate maximă prin folosirea strategiei de overbooking. 

Anulările și reprogramările 

Atunci când un zbor este anulat, efectul asupra pasagerilor poate fi unul major. Motivele anulării pot fi diverse, de la condiții meteo nefavorabile la probleme tehnice. Însă, în orice situație, pasagerii sunt transferați prin reprogramare pe următoarele zboruri disponibile. Acest lucru poate genera overbooking, adică mai mulți pasageri decât locuri disponibile pe zbor.

Reprogramarea zborurilor este un alt factor care contribuie la overbooking. Dacă zborul tău este amânat sau anulat, cel mai probabil vei fi reprogramat pe următorul zbor disponibil. Însă, această practică poate duce la o supra-aglomerare a zborului, deoarece numărul de pasageri poate depăși capacitatea inițială a avionului.

Poate că te-ai gândit și la situația în care pierzi un zbor de legătură din cauza unei întârzieri sau a unei anulări. Ei bine, și în acest caz vei fi reprogramat pe un zbor ulterior. Această situație duce la o utilizare suplimentară a locurilor pe zborurile respective, ceea ce contribuie la fenomenul de overbooking.
 
Modele predictive și erori statistice 

Companiile aeriene se bazează pe algoritmi sofisticați care analizează datele istorice despre pasagerii care nu se prezintă la zboruri. Aceste modele predictive generează probabilități despre numărul de pasageri care este probabil să nu se prezinte, permițând astfel vânzarea de bilete suplimentare.

Cu toate acestea, trebuie să înțelegi că aceste modele predictive nu sunt perfecte și pot genera erori. De exemplu, pot subestima numărul de pasageri care se vor prezenta la zbor, ducând la situații de overbooking.

Erorile în predicțiile acestor modele pot duce la situații neplăcute, atât pentru tine, pasagerul, cât și pentru companiile aeriene. Tu ai putea fi nevoit să aștepți zboruri ulterioare, în timp ce companiile aeriene trebuie să te compenseze pentru acest inconvenient. 
  
Overbookingul este o problemă complexă care necesită o abordare multi-faced pentru a fi rezolvată. Este o provocare, dar și o oportunitate pentru companiile aeriene să inoveze, să își îmbunătățească serviciile și să își respecte angajamentele față de pasageri. Pentru tine, ca pasager, este important să fii informat și pregătit pentru a face față oricărei situații. Astfel, chiar dacă te confrunți cu overbooking, vei fi capabil să navighezi prin această situație cu încredere și calm.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Donald Trump
Tanczos Barna / FOTO: gov.ro
Blocul Dunărea s-a prăbușit la cutremurul din 1977
Ursula van der Leyen
Sobă pe lemne / Foto: Freepik

Când începe programul "Rabla pentru sobe"

Ministrul Mediului, Mircea Fechet, a semnat marţi ghidul...

Noi declarații fiscale / Foto: Freepik
Santorini / Foto: Freepik
Șantier metrou M6
Primul constructor auto care a trecut de 100 miliarde dolari
Factură energie electrică
Rainer Seele, OMV și Ahmed Al Jaber, CEO ADNOC
ANAF

Nouă declarații fiscale se depun pe 7 martie

Data de ta martie este una importantă pentru o serie de...

Foto: Mihai Ciobanu
Cipuri / sursa foto: Freepik.com
foto: Pexels.com
Thales / FOTO: https://www.facebook.com/thalesgroup/photos?locale=ro_RO

Creşterea cheltuielilor pentru apărare umflă profitul Thales

Thales depășește așteptările: Profituri în creștere,...

Bursa de la București / FOTO: Facebook

Bursa de la București începe săptămâna cu pierderi

Scăderi pe majoritatea indicilor în prima ședință a...

Sebastian Burduja / FOTO: gov.ro
Euro - dolar / FOTO: Freepik
Centrala Nucleară de la Cernavodă
Bună dimineața!

Știrile dimineții. Informații importante la început de zi

Grupaj de știri despre ANAF, evoluția euro,...

Este pentru prima dată când Prada angajează un șef din afară

Agitație în lumea luxului. Prada a pus ochii pe Versace

O tranzacție care ar putea ajunge la 1,5 miliarde de euro.

Casă de schimb valutar / Foto: Oana Pavelescu
Cipuri
Petrol, investiții / sursa: Freepik.com

OPEC+ a prăbușit prețul petrolului american

Cartelul petrolului a confirmat reluarea treptată a...

Exporturi globale
Avionul Rafale
Banca Națională a României

BNR: Cât aur şi valută are, acum, România

BNR informează că la 28 februarie 2025, rezervele...

Investiții / FOTO: Freepik

ABB investește 120 de milioane de dolari în Statele Unite

Extinderea capacităților de producție pentru a răspunde...

Atenție la formularele ANAF / Foto: Freepik

pixel