Primele două terminale plutitoare de GNL vin să salveze economia Europei
Autor: Oana Pavelescu
Data publicării:
Gazul lichefiat este esențial pentru ca Olanda și UE să devină rapid mai puțin dependente de Rusia. Împreună cu prim-ministrul ceh mi s-a permis să inaugurez terminalul plutitor de GNL din Eemshaven, spune ministrul olandez al Mediului Rob Jetten
Gazul lichefiat este esențial pentru ca Olanda și UE să devină rapid mai puțin dependente de Rusia. Împreună cu prim-ministrul ceh mi s-a permis să inaugurez terminalul plutitor de GNL din Eemshaven, spune ministrul olandez al Mediului Rob Jetten
Două terminale plutitoare de gaz natural lichefiat se instalează într-un port olandez, primele dintr-o serie de astfel de instalații specializate pe care Europa se bazează pentru a atenua cea mai gravă criză energetică din ultimele decenii.

Golar Igloo și Eemshaven LNG sunt acostate împreună în portul maritim nordic Eemshaven. Ambele sunt unități plutitoare de stocare și regazificare, sau UPSR, concepute pentru a transforma combustibilul super-refrigerat transportat pe nave maritime în gaz care poate fi pompat în rețelele terestre. Terminalul a fost inaugurat oficial joi, odată cu sosirea primului transport din SUA. 

Sosirea navelor înainte de venirea iernii va fi crucială pentru a ajuta Europa să treacă peste o criză tot mai gravă a combustibilului, după ce Rusia a redus livrările de gaz ca represalii la sancțiunile impuse ca urmare a invaziei sale în Ucraina. Creșterea prețurilor la energie a împins economiile în pragul recesiunii, forțând guvernele să accelereze utilizarea terminalelor de gaz plutitoare, a căror instalare durează o fracțiune din timpul necesar pentru a fi instalate față de versiunile lor terestre.

Noile instalații pe punctul de a deveni ceva uzual

Germania, care obișnuia să obțină mai mult de jumătate din gazele sale prin conducte din Rusia, închiriază în prezent cinci UPSR-uri prin intermediul guvernului și alte două care vor fi închiriate în mod privat. Trei dintre nave urmează să înceapă să funcționeze în această iarnă. De asemenea, Italia, Franța și țările baltice plănuiesc sau analizeze această soluție pentru a importa GNL. 

În Eemshaven, un port de mare adâncime situat în extremitatea nord-estică a Țărilor de Jos, a sosit o așa-numită încărcătură de GNL de punere în funcțiune pentru a pregăti instalația pentru primul său transport comercial la mijlocul lunii septembrie. Ambele UPSR-uri sunt închiriate pentru cinci ani și, împreună, se numesc EemsEnergyTerminal, și ar trebui să primească, să descarce și să expedieze aproximativ 18 încărcături de GNL până la 31 decembrie. 

Încărcături din Cehia 

Nava-tanc de GNL Murex, încărcată la Sabine Pass al Cheniere Energy Inc. de pe Coasta Golfului SUA, a sosit joi la noul terminal, arată datele de urmărire a navelor, notează Bloomberg. Statele Unite au canalizat anul acesta volume record de GNL - prezentat drept "gazul libertății" de către administrația de la Washington - către continent. 

Primul gaz va fi introdus în rețea până săptămâna viitoare, a declarat Han Fennema, director executiv la Nederlandse Gasunie NV, la ceremonia de deschidere a terminalului plutitor. Gasunie este operatorul instalației. 

Pe lângă Țările de Jos, noul terminal va deservi țări care nu au acces la combustibilul super-refrigerat, cum ar fi Republica Cehă, țară fără ieșire la mare, al cărei prim-ministru a participat la ceremonia de deschidere. 

UPSR-urile sunt de obicei ancorate permanent în apropierea țărmului. Un transportator transferă apoi GNL către unitate, care stochează și transformă încărcătura în gaz de înaltă presiune. Navele tind să fie mai rapide, mai ieftine și mai ecologice în comparație cu o soluție la țărm, deși capacitatea lor este mult mai mică.

Capacitatea de 8 miliarde de metri cubi a EeemsEnergyTeerminal a fost deja vândută către Engie SA, Shell Plc și compania cehă de utilități CEZ AS. Cantitatea este echivalentă cu consumul anual de gaz al tuturor gospodăriilor din Țările de Jos, potrivit lui Ulco Vermeulen, membru al consiliului executiv al Gasunie. 

Pe măsură ce mai multe fabrici de producție de GNL vor intra în funcțiune până la mijlocul deceniului, sunt așteptate mai multe instalații pentru transformarea încărcăturilor în gaz, 20 de noi terminale fiind propuse pentru Europa continentală, potrivit lui Helge Haugane, un vicepreședinte senior pentru gaze și energie la Equinor ASA. Acest lucru va permite Europei să aibă o perspectivă "mai luminoasă" chiar și fără gazul rusesc, a declarat acesta într-un interviu acordat la conferința industrială Gastech de la Milano, la începutul acestei săptămâni.

"Acest lucru marchează un moment important în eforturile noastre de a pune capăt utilizării gazului rusesc și de a-l înlocui cu gaze din alte părți ale lumii", a declarat ministrul olandez al Energiei, Rob Jetten, la ceremonia de inaugurare a noii instalații. "Să sperăm că în curând se vor deschide mai multe FSRU în Europa, iar acest lucru va avea un impact asupra prețului gazului”.

Citește și: Pentru cine produce Gazprom GNL la Portovaia

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

FMI încearcă să calmeze "optimismul exagerat" al pieţelor

Fondul Monetar Internaţional a transmis un avertisment...

Bulgari a dezvăluit cel mai subțire ceas din lume VIDEO

Poate una dintre trăsăturile specifice sau ciudățeniile...

Ceasurile elvețiene iau cu asalt India

Producătorii de ceasuri elvețieni lansează un atac...

PANZANI dorește să intre la Bursa de Valori din Amsterdam

Fondul de investiții CVC a anunțat că vrea să se alăture...

Băncile europene cer să fie declarate sectoare strategice

Băncile europene fac un apel către Uniunea Europeană...

Cum pot fi lansate noi cazinouri în România?

În jocurile de noroc, concurența este un element...

Șeful Stellantis își apără salariul de 36,5 milioane de euro

”Ca un jucător de fotbal, există un contract”, a...


pixel