După ani de haos, Boeing speră la o revenire
Autor: Oana Pavelescu
Data publicării:
Boeing descoperă o nouă problemă la avioanele 737 Max, dar spune că acestea pot continua să zboare
Boeing descoperă o nouă problemă la avioanele 737 Max, dar spune că acestea pot continua să zboare
De la accidentele cu modelul 737 MAX până la accidentele avioanelor sale de mare capacitate, Boeing se luptă să iasă din cea mai gravă criză din istoria sa. La Salonul aeronautic de la Farnborough, Marea Britanie, care începe luni, gigantul american vrea să revină pe drumul cel bun întorcând pagina pandemiei.

Se așteaptă ca Boeing să anunțe noi comenzi comerciale și va prezenta, de asemenea, mai multe avioane la evenimentul eronautic britanic, inclusiv MAX 10, cea mai recentă și cea mai mare versiune a modelului său emblematic.

Grupul intenționează să demonstreze că eșecurile avioanelor sale de cursă medie au rămas în urmă. Acesta din urmă a fost consemnat la sol pentru 20 de luni, din martie 2019 până în decembrie 2020, după două accidente mortale ale unei alte variante MAX.

De la revenirea MAX pe cer, Boeing a încercat să se împace cu autoritățile de reglementare din SUA, recunoscând parțial responsabilitatea pentru accidente și plătind câteva miliarde de dolari pentru a soluționa procesele.

"În ceea ce privește MAX, am depășit un hop", spune Michel Merluzeau de la AIR, care consideră că "mai sunt încă multe probleme de rezolvat pe partea furnizorilor", legate de problemele din lanțul global de aprovizionare, de lipsa de personal și de criza ucraineană.

Aceste perturbări ar putea afecta capacitatea Boeing de a crește ratele de producție.

"Vom fi constrânși de problemele de aprovizionare pentru o vreme", a recunoscut duminică Stan Deal, președintele diviziei comerciale a Boeing, în cadrul unei întâlniri cu jurnaliștii.

Soarta modelului MAX 10 se află, de asemenea, în mâinile Congresului american, care trebuie să decidă până la sfârșitul lunii decembrie dacă va acorda o derogare de la o lege care impune noi standarde pentru sistemul de alertă a echipajului.

Șeful Boeing, Dave Calhoun, a lăsat să se înțeleagă, într-un interviu, recent acordat publicației Aviation Week, că firma ar putea renunța la MAX 10 dacă modelul nu obține o derogare sau nu este certificat până la sfârșitul anului.

Lipsa certificării ar însemna o pregătire suplimentară pentru piloți, ceea ce ar face ca modelul să fie mai scump pentru companiile aeriene, care ar putea să se ferească de el.

Sănătate șubredă

Pe piața avioanelor mari, majoritatea livrărilor de 787 Dreamliner au fost înghețate de când au fost descoperite defecte de fabricație în vara anului 2020. În ceea ce privește viitoarea versiune a modelului 777, 777X, certificarea sa a fost amânată din nou, până în 2025, pentru a îndeplini cerințele de reglementare.

"Când nu produci, este greu să obții comenzi", a spus Stan Deal despre 787.

Cu 51 de aeronave livrate în iunie (inclusiv 43 MAX), Boeing a obținut totuși cea mai bună lună din martie 2019.

Nerecuperat încă de efectele pandemiei și de propriile chinuri, grupul are o sănătate șubredă. Compania a acumulat cheltuieli în primul trimestru (războiul din Ucraina, renegocierea contractului pentru avionul prezidențial Air Force One etc.), iar datoria sa se ridica la sfârșitul lunii martie la aproape 58 de miliarde de dolari.

"Din punct de vedere financiar, compania nu se află într-un risc existențial", spune liniștitor Merluzeau, care crede că anumite programe, în special în sectorul apărării, vor fi profitabile pe termen lung.

Potrivit expertului, acesta este cazul avionului cisternă militar KC-46 sau al MQ-25, viitoarea dronă cisternă a Marinei americane.

Boeing are, de asemenea, ambiții în domeniul cuceririi spațiului. Capsula sa Starliner, care urmează să transporte astronauții NASA către Stația Spațială Internațională, a trecut un test cheie la sfârșitul lunii mai, după o serie de eșecuri, dar acum se confruntă cu Starlink, compania lui Elon Musk.

Rămâne problema lansării unui nou model care să ocupe segmentul de piață dintre MAX și 787 și să concureze cu Airbus A321, în special cu versiunea sa cu rază foarte lungă de acțiune.

Calhoun a îngropat proiectul New Midsize Aircraft (NMA), care a fost evocat ani de zile, dar mulți observatori cred că Boeing ar putea să îl reînvie sau riscă să cedeze o cotă de piață prea mare rivalului său european.

"Ar fi o aeronavă puțin mai mare decât A321, în jur de 240-270 de pasageri, capabilă să transporte marfă regională", estimează  Merluzeau, care mizează pe un anunț încă de anul viitor pentru intrarea în serviciu până în 2030.

Citește și: O linie aeriană introduce paturile la clasa economy

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Finanțele au publicat ghidul e-Transport

Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de...

Cât cheltuie românii pentru masa de Paşte (Studiu)

În fiecare an, apropierea perioadei festive aduce cu...

AQUILA a preluat Parmafood

AQUILA finalizează a doua tranzacție din 2024, prin preluarea Parmafood.

Știrile dimineții. Cinci informații pentru începutul zilei

Programul magazinelor de Paște; Implementarea salariului...

TikTok renunță voluntar la plata recompenselor

TikTok a anunțat miercuri că va suspenda "voluntar"...

Producţia de cărbune a României continuă să scadă

Institutul Naţional de Statistică a publicat o analiză...

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?

pixel