Economia Chinei, la un pas de o nouă criză? Ce se întâmplă

Autor: Delia Gheață
Data actualizării:
Data publicării:
Ingineri / FOTO: Freepik
Ingineri / FOTO: Freepik
Este vorba de pierderi uriașe înregistrate într-un sector care până acum părea că duduie.

Dealerii auto din China se confruntă cu pierderi uriașe de aproape 20 de miliarde de dolari, pe fondul scăderii cererii pentru automobile și al stocurilor în creștere. În timp ce consumatorii ezită să facă achiziții mari, parcările reprezentanțelor se umplu de vehicule nevândute, adâncind criza din industrie. Potrivit unui raport Bloomberg, această situație dramatică este alimentată de „probleme grave de lichiditate” cu care se confruntă vânzătorii de automobile.

Pierderi în creștere
Conform Asociației dealerilor auto din China, în primele opt luni ale acestui an, pierderile acumulate de acești comercianți au ajuns la 138 miliarde de yuani (19,6 miliarde dolari). Organizația a făcut publice aceste cifre îngrijorătoare într-un comunicat emis luni, în care se atrage atenția asupra amplorii problemelor financiare din acest sector. Dealerii auto sunt nevoiți să facă față unui consum redus și unei competiții acerbe care îi împinge să ofere reduceri de prețuri, afectându-le direct marjele de profit.

În contextul unui mediu economic tot mai dificil, cererea scăzută pentru automobile, în special cele tradiționale pe benzină și diesel, duce la creșterea stocurilor nevândute. Dealerii auto se văd astfel obligați să aplice reduceri de preț pentru a putea lichida stocurile, agravându-și astfel situația financiară.

Apel la sprijin guvernamental

În fața acestor provocări, Asociația dealerilor auto a cerut guvernului de la Beijing să intervină. Aceștia solicită o monitorizare mai atentă a riscurilor financiare din sector și sprijin financiar sporit. Deși China a adoptat politici favorabile pentru stimularea vânzărilor de vehicule electrice, criza de lichiditate în rândul dealerilor sugerează că măsurile existente nu sunt suficiente pentru a susține întreaga industrie auto.

Industria auto din China este extrem de importantă pentru economia țării, generând un volum semnificativ de locuri de muncă și contribuind la PIB. De aceea, Asociația dealerilor auto consideră că o intervenție guvernamentală decisivă este esențială pentru a preveni colapsul financiar al multor afaceri din domeniu.

Vehicule electrice: o rază de speranță

În ciuda problemelor cu care se confruntă dealerii auto, un segment al pieței continuă să reziste: vehiculele electrice. Vânzările de mașini electrice rămân la un nivel relativ solid în China, susținute de subvențiile guvernamentale. Aceste stimulente încurajează șoferii să își înlocuiască mașinile vechi cu modele electrice, contribuind astfel la o creștere moderată a acestui segment de piață.

Totuși, în ciuda acestei performanțe, analiștii prognozează un avans total al vânzărilor de autoturisme de doar 4% în luna septembrie. Aceasta reflectă o performanță modestă comparativ cu așteptările pieței și cu anii anteriori. Prin urmare, deși vehiculele electrice oferă o oarecare speranță, impactul lor pozitiv nu este suficient pentru a compensa pierderile generate de scăderea cererii pentru autoturismele tradiționale.

Războiul prețurilor afectează piața

Un alt factor care agravează situația dealerilor auto este războiul prețurilor din industrie, declanșat în 2023. Cele mai recente reduceri de prețuri vin din partea BYD Co., cea mai populară marcă de automobile din China. Acest producător a lansat un nou val de discounturi la începutul anului, cu scopul de a atrage consumatorii în fața unei piețe tot mai competitive.

Aceste reduceri, deși atractive pentru cumpărători, pun o presiune uriașă asupra dealerilor, care sunt nevoiți să își ajusteze prețurile pentru a rămâne competitivi. Astfel, profitabilitatea lor este erodată și mai mult, iar stocurile mari de vehicule nevândute contribuie la deteriorarea lichidităților.

Cauzele pierderilor masive

Potrivit Asociației dealerilor auto din China, principala cauză a pierderilor este consumul redus, reflectat în amânarea achizițiilor mari de către populație. În plus, nivelul ridicat al stocurilor de mașini nevândute îi forțează pe dealerii auto să vândă la prețuri reduse, afectându-le grav veniturile.

Pe termen lung, această tendință ar putea avea consecințe devastatoare pentru industria auto din China, mai ales dacă nu vor fi implementate măsuri pentru stimularea cererii și reducerea presiunii financiare asupra dealerilor. În lipsa unor intervenții rapide și eficiente, mulți dintre aceștia s-ar putea confrunta cu falimentul.

În concluzie, se poate spune că industria auto din China trece printr-o perioadă dificilă, în care pierderile financiare masive, stocurile nevândute și cererea scăzută pun presiune pe dealerii auto. Deși vânzările de vehicule electrice aduc o rază de speranță, războiul prețurilor și problemele de lichiditate continuă să amenințe viitorul multor afaceri din acest sector. Asociația dealerilor auto solicită guvernului să intervină rapid pentru a preveni colapsul financiar și pentru a susține redresarea industriei.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Ministrul Adrian Câciu / FOTO: Gov.ro
Banca Naţională a României
Centrala Iernut a Romgaz / Foto: Romgaz
Marcel Ciolacu

Guvernul prelungește plafonarea prețului la energie

Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...

Copil
Lucrător din industria petrolieră / FOTO: Freepik

Grupul MOL a semnat o înţelegere cu Kazmunaygas

Documentul a fost parafat la Budapesta de Zsolt Hernadi,...

Trenul nou a rămas în gară
Industrie. Foto: Pexels.com
Nvidia / FOTO: Freepik
LM 400 / FOTO: Flichr

Lockheed Martin lansează un nou vehicul spațial

Evenimentul va avea loc, cel mai probabil, în primele...

Marcel Boloș / Foto: Inquam Photos / George Călin
Dolari / sursa foto: Freepik.com
Dumitru Nancu
Dumitru Nancu
Tineri / Foto: Freepik

CCIR a organizat Forumul de Afaceri România – Polonia

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a...

foto: pexels
Tichete / Foto: DCBusiness

Tichetele scapă de impozitare și contribuții sociale

O nouă inițiativă legislativă promite să revoluționeze...

Dacia Bigster / sursa foto: Dacia.ro

Vânzările Dacia în Europa au scăzut

Scădere uşoară a vânzărilor de autoturisme Dacia în...

Exploatare minieră
Experții au analizat toate aspectele / FOTO: Freepik
Industrie / Sursa: Freepik.com
Daniel Apostol, Franck Neel și Raluca Covrig / Foto: DCBusiness

pixel