Europa face plinul de gaze naturale, dar nu va scăpa de RAȚIONALIZARE la iarnă
Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
Este concluzia analiștilor
Este concluzia analiștilor
Chiar dacă Europa reușește să își umple rezervoarele de gaz, se va confrunta cu o iarnă periculoasă, iar guvernele vor trebui să aibă la îndemână planuri de raționalizare, în timp ce se vor întrece să obțină mai mult gaz natural lichefiat (GNL) pentru a ține pasul cu renunțarea rapidă la combustibilul rusesc.

UE își propune să scape de hidrocarburile rusești până în 2027. Însă Moscova a întrerupt deja fluxurile de gaze către Bulgaria, Polonia, Finlanda, furnizorul danez Orsted, compania olandeză Gasterra și Shell pentru contractele sale din Germania, după ce toate au respins cererea Kremlinului de efectua plățile în ruble. 

Uniunea Europeană, care în mod tradițional se bazează pe Rusia pentru 40% din necesarul său de gaze, și-a propus să umple stocurile de gaze până la 80% până în noiembrie, pentru a trece iarna, când gazele stocate acoperă de obicei un sfert din cerere. Dar acest lucru lasă încă un mare gol care trebuie umplut din alte surse, cum ar fi GNL, și va fi și mai mare dacă Rusia întrerupe fluxurile către mai mulți cumpărători europeni.

Cerere în creștere 

"O oprire completă a livrărilor rusești ar fi, fără îndoială, cel mai pesimist scenariu pentru Europa în această iarnă, deoarece este puțin probabil ca Bătrânul continent va fi capabil să asigure suficiente livrări de la alți producători pentru a compensa o întrerupere atât de importantă a aprovizionării", a comentat Leon Izbicki, partener la Energy Aspects.

Chiar și înainte ca Rusia să invadeze Ucraina în februarie, agravând și mai mult criza energetică din Europa, cererea de gaze a crescut brusc în perioada de redresare post-pandemică. Piața GNL, care este dominată de contracte pe termen lung, era deja foarte mare.

UE și-a mărit achizițiile de GNL, importurile crescând cu aproximativ 58% în primele cinci luni din 2022, comparativ cu nivelurile din 2021, potrivit datelor Refinitiv, pe măsură ce mai multe capacități au intrat în funcțiune în SUA, iar prețurile ridicate din Europa au atras încărcături.

Întreruperi ale GNL

SUA, un producător major de GNL, au promis să ajute Europa cu mai multe transporturi. Dar Europa are o capacitate limitată de a primi GNL și, ceea ce sporește incertitudinea. Freeport LNG, operatorul uneia dintre cele mai mari uzine de export din SUA, a declarat că va dura cel puțin 90 de zile pentru a relua parțial operațiunile după o explozie produsă săptămâna trecută.

"Dacă Europa va intra în iarnă bazându-se doar pe aprovizionarea cu GNL, lucrurile ar putea deveni dificile", a declarat Evangeline Cookson, analist și meteorolog la Marex, broker de mărfuri. Spre deosebire de gazoducte, care pot fi puse în funcțiune rapid, transportul GNL poate dura săptămâni și poate fi perturbat de condițiile meteorologice.

Administrația Națională Oceanică și Atmosferică a SUA a declarat luna trecută că există 65% șanse ca sezonul uraganelor din Atlantic să fie peste normal, cu șase până la 10 uragane.

Dl Izbicki, de la Energy Aspects, a declarat că gazul stocat ar putea fi suficient, în Europa, până la sfârșitul anului chiar și fără livrările rusești, dar, în acest caz, țările UE ar rămâne fără combustibil, practic, în plină iarnă, astfel încât guvernele vor fi nevoite să păstreze planurile de raționalizare.

Raționalizarea, un preț uriaș

Germania, care s-a bazat în mod istoric pe Rusia pentru aproximativ jumătate din necesarul său de gaze, a lansat deja planuri pentru un sistem de licitație care să ajute la raționalizarea gazului pentru industriile mari consumatoare de energie în cazul în care livrările sunt întrerupte.

Franța a instituit măsuri de limitare a livrărilor de gaze către marii consumatori în caz de penurie.

Polonia, deja izolată de gazul rusesc, și-a mărit importurile de GNL, a deschis o legătură de gaze cu Lituania în luna mai și intenționează să deschidă o nouă conductă către Norvegia în acest an. Dar are încă planuri pentru a restricționa accesul la gaze pentru industria grea în cazul unei crize, astfel încât să poată continua să aprovizioneze locuințele și utilitățile.

Cu toate acestea, raționalizarea ar avea un preț economic ridicat. Holger Schmieding, economistul-șef al Berenberg, a estimat că producția economică a UE ar fi cu 2% mai mică la sfârșitul anului 2022 dacă livrările rusești ar fi întrerupte acum.

Gazele reprezintă peste 20% din consumul de energie al UE. Acesta este utilizat pentru încălzirea locuințelor, generarea de energie electrică și fabricarea unor produse vitale, cum ar fi îngrășămintele. Între timp, creșterea prețurilor la carburanți are deja un efect în lanț. "Chiar și în lipsa unui embargo, prețurile ridicate la benzină au un impact puternic asupra consumatorilor, care au mai puțini bani de cheltuit pe alte bunuri și servicii", a declarat Schmieding.

Citește și Gazprom reduce cu 40% fluxul de gaze prin Nord Stream. Explicațiile rușilor

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Cumpărături în weekend. Important este ce spune românul

Ce scandal, câteva discuții, dezbateri, câtă zarvă și...

Valoarea Bitcoin revine la pragul de peste 70.000 dolari

Această veste vine după ce, la începutul acestei luni,...

Modificări privind plata suplimentelor pentru energie

Un nou proiect de lege înregistrat recent la Senat aduce...

S-a aprobat prelungirea plafonării tarifelor RCA

Guvernul a aprobat actul normativ prin care se...

Creştere a ratei şomajului la nivel naţional

Rata şomajului înregistrată în evidenţele ANOFM în luna...

Bugetele C.E. Oltenia, Romarm şi IOR, aprobate de Guvern

Decizii importante ale Guvernului României, în şedinţa...

Zara, sursă de inspiraţie pentru cei de la H&M

Noua conducere a H&M se inspiră din strategia...

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?

pixel