Tranzacții de 99,72 milioane euro: BVB închide săptămâna pe roșu
Performanța negativă a fost...
UE își propune să scape de hidrocarburile rusești până în 2027. Însă Moscova a întrerupt deja fluxurile de gaze către Bulgaria, Polonia, Finlanda, furnizorul danez Orsted, compania olandeză Gasterra și Shell pentru contractele sale din Germania, după ce toate au respins cererea Kremlinului de efectua plățile în ruble.
Uniunea Europeană, care în mod tradițional se bazează pe Rusia pentru 40% din necesarul său de gaze, și-a propus să umple stocurile de gaze până la 80% până în noiembrie, pentru a trece iarna, când gazele stocate acoperă de obicei un sfert din cerere. Dar acest lucru lasă încă un mare gol care trebuie umplut din alte surse, cum ar fi GNL, și va fi și mai mare dacă Rusia întrerupe fluxurile către mai mulți cumpărători europeni.
Cerere în creștere
"O oprire completă a livrărilor rusești ar fi, fără îndoială, cel mai pesimist scenariu pentru Europa în această iarnă, deoarece este puțin probabil ca Bătrânul continent va fi capabil să asigure suficiente livrări de la alți producători pentru a compensa o întrerupere atât de importantă a aprovizionării", a comentat Leon Izbicki, partener la Energy Aspects.
Chiar și înainte ca Rusia să invadeze Ucraina în februarie, agravând și mai mult criza energetică din Europa, cererea de gaze a crescut brusc în perioada de redresare post-pandemică. Piața GNL, care este dominată de contracte pe termen lung, era deja foarte mare.
UE și-a mărit achizițiile de GNL, importurile crescând cu aproximativ 58% în primele cinci luni din 2022, comparativ cu nivelurile din 2021, potrivit datelor Refinitiv, pe măsură ce mai multe capacități au intrat în funcțiune în SUA, iar prețurile ridicate din Europa au atras încărcături.
Întreruperi ale GNL
SUA, un producător major de GNL, au promis să ajute Europa cu mai multe transporturi. Dar Europa are o capacitate limitată de a primi GNL și, ceea ce sporește incertitudinea. Freeport LNG, operatorul uneia dintre cele mai mari uzine de export din SUA, a declarat că va dura cel puțin 90 de zile pentru a relua parțial operațiunile după o explozie produsă săptămâna trecută.
"Dacă Europa va intra în iarnă bazându-se doar pe aprovizionarea cu GNL, lucrurile ar putea deveni dificile", a declarat Evangeline Cookson, analist și meteorolog la Marex, broker de mărfuri. Spre deosebire de gazoducte, care pot fi puse în funcțiune rapid, transportul GNL poate dura săptămâni și poate fi perturbat de condițiile meteorologice.
Administrația Națională Oceanică și Atmosferică a SUA a declarat luna trecută că există 65% șanse ca sezonul uraganelor din Atlantic să fie peste normal, cu șase până la 10 uragane.
Dl Izbicki, de la Energy Aspects, a declarat că gazul stocat ar putea fi suficient, în Europa, până la sfârșitul anului chiar și fără livrările rusești, dar, în acest caz, țările UE ar rămâne fără combustibil, practic, în plină iarnă, astfel încât guvernele vor fi nevoite să păstreze planurile de raționalizare.
Raționalizarea, un preț uriaș
Germania, care s-a bazat în mod istoric pe Rusia pentru aproximativ jumătate din necesarul său de gaze, a lansat deja planuri pentru un sistem de licitație care să ajute la raționalizarea gazului pentru industriile mari consumatoare de energie în cazul în care livrările sunt întrerupte.
Franța a instituit măsuri de limitare a livrărilor de gaze către marii consumatori în caz de penurie.
Polonia, deja izolată de gazul rusesc, și-a mărit importurile de GNL, a deschis o legătură de gaze cu Lituania în luna mai și intenționează să deschidă o nouă conductă către Norvegia în acest an. Dar are încă planuri pentru a restricționa accesul la gaze pentru industria grea în cazul unei crize, astfel încât să poată continua să aprovizioneze locuințele și utilitățile.
Cu toate acestea, raționalizarea ar avea un preț economic ridicat. Holger Schmieding, economistul-șef al Berenberg, a estimat că producția economică a UE ar fi cu 2% mai mică la sfârșitul anului 2022 dacă livrările rusești ar fi întrerupte acum.
Gazele reprezintă peste 20% din consumul de energie al UE. Acesta este utilizat pentru încălzirea locuințelor, generarea de energie electrică și fabricarea unor produse vitale, cum ar fi îngrășămintele. Între timp, creșterea prețurilor la carburanți are deja un efect în lanț. "Chiar și în lipsa unui embargo, prețurile ridicate la benzină au un impact puternic asupra consumatorilor, care au mai puțini bani de cheltuit pe alte bunuri și servicii", a declarat Schmieding.
Citește și Gazprom reduce cu 40% fluxul de gaze prin Nord Stream. Explicațiile rușilor
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Performanța negativă a fost...
”Am construit acest proiect cu...
Ministrul Sebastian Burduja a...
Aceasta ar putea reprezenta...
Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...
Agenția Națională de...
Precizări privind înscrierea...
Beko, Ford, Audi și Auchan sunt...
O strategie menită să asigure un echilibru între...
Companiile chineze își păstrează dolarii,...
Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...
Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...
Economia Germaniei a crescut...
Rubla rusească se depreciază...
La Palatul Victoria, a fost...
China anunţă că este dispusă să...
Curs valutar BNR, 21 noiembrie...
Florian Lixandru, candidatul...
Mutările şi cotaţiile...
Grupaj de știri.
La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...
Activitatea RAR este blocată...
Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...
Șeful unuia dintre cele mai...