Europa investește prea mult în noile terminale de GNL?

Autor: Andreea Craciun
Data actualizării:
Data publicării:
Terminal GNL / FOTO: Wikipedia
Terminal GNL / FOTO: Wikipedia
Un raport al grupului de reflecție IEEFA etimează că cererea europeană de GNL „nu va depăși 150 de miliarde de metri cubi în 2030”, ceea ce duce la un potențial decalaj de „aproape 256 de miliarde de metri cubi capacitate neutilizată”.

Europa s-ar putea trezi cu importuri supradimensionate de gaz natural lichefiat (GNL), în condițiile unei creșteri moderate a cererii de gaze, avertizează, în raportul său, think tank-ul IEEFA (Institutul pentru Economie Energetică și Analiză Financiară).

De la invadarea Ucrainei de către Rusia, Europa a pus în funcțiune un total de „36,5 miliarde de metri cubi de noi capacități”, iar până în 2030 sunt planificate importuri suplimentare de 106 miliarde de metri cubi, ceea va ridica volumul total de import de GNL în Europa la 406 miliarde de metri cubi, au calculat experții organizației menționate mai sus.

O creștere puternică dar care ar putea crea, în opinia IEEFA, o ”diferență semnificativă între cererea de GNL prevăzută în Europa și noile instalații de regazificare aflate deja în construcție și planificate să fie construite”. IEEFA anticipează că, în Europa, cererea de GNL „nu va depăși 150 de miliarde de metri cubi în 2030”, ceea ce înseamnă o diferență de „aproape 256 de miliarde de metri cubi de capacitate neutilizată”.

Scădere semnificativă a importurilor în septembrie

Pe baza consumului de gaze din Europa în 2023, IEEFA și-a redus prognoza privind cererea de GNL în comparație cu proiecțiile anterioare. Importurile de GNL efectuate de Europa (UE, Turcia și Regatul Unit) s-au ridicat la aproximativ 125 de miliarde de metri cubi între ianuarie și septembrie 2023, o creștere de 68% față de aceeași perioadă din 2021, dar cu doar aproximativ 4% mai mult față de aceeași perioadă din 2022”, indică raportul, care constată, așadar, o încetinire a creșterii cererii, după creșterea din lunile imediat următoare invaziei Rusiei, în februarie 2022.

În timp în Europa au fost date în exploatare, în 2023, capacități noi de aproximativ 19,5 miliarde de metri cubi (după alte 17 miliarde în 2022), importurile au crescut cu doar 4,8 miliarde față de anul precedent, spune IEEFA. Acest lucru indică faptul că tendința este chiar descendentă a nivelurilor de import din iulie 2023 față de 2022: „o scădere semnificativă a avut loc în septembrie 2023, când importurile de GNL au fost cu 18% mai mici decât volumele importate în septembrie 2022”, susține organizația în raportul său. „Între ianuarie și septembrie 2023, rata medie de utilizare a terminalelor de import de GNL din UE a fost de 58%”, precizează IEEFA.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Inflație / Grafică: DCBusiness
Freepik.com
Alexandru Petrescu, șeful ASF
Consiliul Concurenței / Foto: DCBusiness
Muncitor în fabrică / FOTO: Freepik
O precizare extrem de importantă pentru toți pensionarii
Avion / FOTO: Freepik
Chatgpt. Freepik.com
Freepik.com
Uniunea Europeana
Bursa de la București / FOTO: Facebook
freepik.com
Donald Trump la summitul G7 din 2028
Freepik.com
Foto: Freepik
Foto: Pexels.com

Importurile europene țin pe linia de plutire gigantul Maersk

Maersk ridică prognoza de profit pe fondul rezilienței...

Freepik.com
Freepik.com
Vladimir Putin și Donald Trump / Foto: kremlin.ru
Plată online / Foto: Freepik

pixel