Europa s-ar putea trezi cu importuri supradimensionate de gaz natural lichefiat (GNL), în condițiile unei creșteri moderate a cererii de gaze, avertizează, în raportul său, think tank-ul IEEFA (Institutul pentru Economie Energetică și Analiză Financiară).
De la invadarea Ucrainei de către Rusia, Europa a pus în funcțiune un total de „36,5 miliarde de metri cubi de noi capacități”, iar până în 2030 sunt planificate importuri suplimentare de 106 miliarde de metri cubi, ceea va ridica volumul total de import de GNL în Europa la 406 miliarde de metri cubi, au calculat experții organizației menționate mai sus.
O creștere puternică dar care ar putea crea, în opinia IEEFA, o ”diferență semnificativă între cererea de GNL prevăzută în Europa și noile instalații de regazificare aflate deja în construcție și planificate să fie construite”. IEEFA anticipează că, în Europa, cererea de GNL „nu va depăși 150 de miliarde de metri cubi în 2030”, ceea ce înseamnă o diferență de „aproape 256 de miliarde de metri cubi de capacitate neutilizată”.
Scădere semnificativă a importurilor în septembrie
Pe baza consumului de gaze din Europa în 2023, IEEFA și-a redus prognoza privind cererea de GNL în comparație cu proiecțiile anterioare. Importurile de GNL efectuate de Europa (UE, Turcia și Regatul Unit) s-au ridicat la aproximativ 125 de miliarde de metri cubi între ianuarie și septembrie 2023, o creștere de 68% față de aceeași perioadă din 2021, dar cu doar aproximativ 4% mai mult față de aceeași perioadă din 2022”, indică raportul, care constată, așadar, o încetinire a creșterii cererii, după creșterea din lunile imediat următoare invaziei Rusiei, în februarie 2022.
În timp în Europa au fost date în exploatare, în 2023, capacități noi de aproximativ 19,5 miliarde de metri cubi (după alte 17 miliarde în 2022), importurile au crescut cu doar 4,8 miliarde față de anul precedent, spune IEEFA. Acest lucru indică faptul că tendința este chiar descendentă a nivelurilor de import din iulie 2023 față de 2022: „o scădere semnificativă a avut loc în septembrie 2023, când importurile de GNL au fost cu 18% mai mici decât volumele importate în septembrie 2022”, susține organizația în raportul său. „Între ianuarie și septembrie 2023, rata medie de utilizare a terminalelor de import de GNL din UE a fost de 58%”, precizează IEEFA.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Moneda euro a continuat să piardă teren în fața...
Bitcoin, cea mai mare...
Suedia este pregătită să...
Bentley Motors Ltd., unul dintre cei mai exclusiviști...
Performanța negativă a fost...
”Am construit acest proiect cu...
Ministrul Sebastian Burduja a...
Aceasta ar putea reprezenta...
Al doilea mare producător de oțel din lume are pretenții...
Agenția Națională de...
Precizări privind înscrierea...
Beko, Ford, Audi și Auchan sunt...
O strategie menită să asigure un echilibru între...
Companiile chineze își păstrează dolarii,...
Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...
Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...
Economia Germaniei a crescut...
Rubla rusească se depreciază...
La Palatul Victoria, a fost...
China anunţă că este dispusă să...