Explozia prețului la carburați. Mircea Coșea: ”Guvernul are o soluție simplă”
Autor: Oana Pavelescu | 09 iun 2022, 08:54
GUvernul are o soluție lsimplă și la îndemână pentru a controla prețul benzinei
GUvernul are o soluție lsimplă și la îndemână pentru a controla prețul benzinei
Profesorul Mircea Coșea a comentat pe tema scumpirii constante a combustibililor despre care a spus că este un fenomen care nu este controlat foarte bine de Guvern.

Analistul economic a explicat că: ”Piața mondială a petrolului este sub o presiune extraordinară nu doar din punct de vedere al extracției și al distribuției și al unor declarații politice. Declarațiile politice pe care Uniunea Europeană le-a făcut în a șasea rundă de sancțiuni și anume încercarea de a renunța total la exportul de petrol prin conducte a făcut ca prețul să crească. Pe de altă parte există niște mișcări foarte curioase la nivelul OPEC-ului. Producătorii de petrol încearcă să speculeze această situație. Deci, piața mondială a petrolului este impredictibilă dar cu tendință de creștere, ceea ce face ca și la pompă în fiecare țară prețurile să crească și bineînțeles și la noi”. 

Mircea Coșea a explicat ce ar trebui să facă Guvernul: ”La noi însă trebuie să existe niște măsuri pe care să le ia statul, pentru că în condițiile economiei României, care este o economie destul de energo-intensivă, consumă multă energie pentru lucrările industriale, agricole, transport și așa mai departe. Statul ar trebui să intervină pentru că lucrurile au început să fie atât de periculoase, încât ne putem aștepta la falimente foarte multe sau la o creștere importantă a prețului la toate produsele deoarece absolut toate produsele, chiar și o legătură de pătrunjel, sunt până la urmă determinat de prețul carburantului”.

Citește și: Vești extrem de proaste din partea OPEC

Profesorul de economie a atras atenția că: ”Guvernul a trebui să gândească rapid o reducere a accizei sau alte forme de reducere prin cele 60 de procente pe care Guvernul le ia din fiecare litru de carburant. Ar trebui să se gândească la o anumită prioritate. Ce faci? Alimentezi bugetul mai mult ca urmare a creșterii acestor prețuri, sau salvezi anumite sectoare ale economiei pentru că renunți la această creștere absolut artificială a veniturilor la buget, pentru a reduce prețul la carburanți și a ajuta anumite sectoare. În primul rând ar trebui ajutată agricultura pentru că aici se fac lucrări mari cu mari consum de carburant, în general cu diesel. A fost secetă! Sunt lucrări cu un consum mare de utilaje și de carburanți. Trebuie ajutată ramura transporturilor internaționali pentru că și ei au pierderi foarte mari. Și aici e o concurență fantastică din partea turcilor. Nu trebuie să pierdem acest statut pe care îl avem cu această ramură a economiei care aduce beneficii transportului internațional. Nu mai vorbesc de cei care au sere, au solarii, acolo unde se consumă energie și, la urma urmei, să ne gândim puțin și la cetățeanul de rând. În România automobilul nu mai este un lux. Traiul multora depinde de automobil cu care se deplasează la locul de muncă. Distanțele sunt din ce în ce mai mari, transportul public nu funcționează cum trebuie”.

În finalul intervenției la B1TV, Mircea Coșea a atras atenția că: ”Acest pericol care a apărut acum și anume escaladarea prețurilor la carburanți, nu trebuie să fie preluat ca pe o chestiune imposibil de reglat pentru că așa se întâmplă pe plan internațional. Sigur, așa s-a întâmplat, dar fiecare țară și-a măsurile ei de prevedere și cred că și în cazul nostru ar trebui ca la nivelul Ministerului de Finanțe să existe o simulare foarte atentă pentru încercarea de a mai reduce din acciză. Eu așa cred că ar trebui să facem în momentul de față, să încercăm să reducem prețul în România indiferent de prețul internațional pentru că economia nu mai suportă această creștere. Pe de altă parte numeroase. Pe de altă parte este clar că există anumite înțelegeri în România pe piața distribuitorilor de carburant. Încă o dată, atrag atenția asupra faptului că noi avem o instituție a statului care trebuie să regleze aceste lucruri. Această instituție se numește Consiliul Concurenței, care din păcate nu acționează cum trebuie. Este momentul în care această instituție a statului trebuie să intre serios în acest joc de depistarea înțelegerilor între producători și distribuitori pentru a putea să pună punct măcar să plafoneze prețul dacă nu să-l mai reducă”, a conchis profesorul Mircea Coșea.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ştiri Recomandate

S-a aflat ce funcție are la BNR de fapt astroloaga Minerva

În urmă cu câteva zile a ajuns în spațiul public...

Ucraina a intrat în incapacitate de plată

Două importante agenţii internaţionale de evaluare...

Romgaz are o nouă conducere pentru următoarele patru luni

Consiliul de Administrație al S.N.G.N. Romgaz S.A. s-a...

Seceta a lovit și un oraș din nordul Canadei

Oraşul Iqaluit din nordul Canadei a declarat vineri...

Rușii caută un nume pentru lanțul Starbuck. Ce a ieșit FOTO

Fiecare cu misiunea lui. Președintele Putin luptă...

Spania: O nouă grevă la Easyjet în acest weekend

Piloții companiei aeriene spaniole au anunțat o nouă...

Rompetrol Rafinare, profit de peste 58 milioane de dolari

Rompetrol Rafinare a înregistrat, în perioada ianuarie -...

Chinezii investesc peste 7 miliarde de euro în Ungaria

Grupul chinez CATL a anunţat vineri că va construi în...

Trase de urechi de BNR, băncile au scăzut ROBOR-ul sub 8%

Indicele ROBOR la 3 luni, în funcţie de care se...

UE ar putea apela la compania SpaceX a lui Elon Musk

Agenţia Spaţială Europeană (ESA) a demarat discuţiile...

Curs valutar. Leul se revigorează față de euro și dolar

Moneda naţională s-a apreciat, vineri, în raport cu...

Crossuri externe

Iti place noua modalitate de votare pe DCBusiness.ro?