Factura la curent CONTESTATĂ. Ce obligații de plată există. Explicații de la ANRE
Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Toate explicațiile necesare
Toate explicațiile necesare
Vicepreședintele Autorității Naționale de Reglementare în domeniul Energiei (ANRE), Zoltan Nagy Bege, a oferit explicații detaliate legate sistemul de plafonare a prețurilor la energie, dar și de facturile contestate.

Într-un interviu acordat jurnalistului Cosmin Prelipceanu, de la Digi24, oficialul ANRE a spus de ce este necesar să fie trimis indexul în fiecare lună. ”Un lucru este foarte clar. Încadrarea într-o tranșă de consum care beneficiază, sau nu beneficiază de schema de plafonare se face în funcție de istoricul de consum din 2021. Sunt practic 3 categorii de consumatori casnici. Sunt cei care în 2021 au avut un consum mediu sub 100 de kW/oră pe lună, cei care au fost între 100 și 300, și, respectiv, cei care au avut peste 300. Primele două categorii beneficiază de plafonare, de 68 de bani pe kW/oră cu TVA și toate tarifele incluse pentru prima categorie între 0 și 100, și 80 de bani pentru cei între 100 și 300.

Deci, practic, nu contează acum care este consumul lunar. Dacă anul trecut s-au încadrat într-una din categorii, pe toată perioada aplicării schemei, deci până la sfârșitul lunii august 2023, li se va aplica plafonul respectiv”, a spus interlocutorul postului de televiziune Digi24. 

Este o noutate care se aplică de la 1 septembrie

În ceea ce privește plafonul de 255 kW/oră pe lună, Zoltan Nagy Bege a subliniat că acesta ”este o noutate adusă de ordonanța 119 care se aplică de la 1 septembrie, în ideea de a-i stimula pe consumatori să economisească. ... În cazul în care se consumă mai mult de 255, indiferent din ce categorie suntem, primii 255 se vor factura conform plafonului care i se aplică respectivului client, și de la 256 în sus se va factura la prețul mediu de achiziție al furnizorului la care este acest client, plus prevederea ordonanței 27 – 7,3 bani pe kw/oră, care este marja și costul de furnizare al furnizorului”, a spus vicepreședintele ANRE. 

Pe de altă parte, el a menționat că ”obligația citirii contorului nu este a furnizorului. Contorul este citit de către distribuitorul de energie electrică, pentru că face parte din sistemul de distribuție. Și este sarcina distribuitorului de energie să citească contorul cel puțin o dată la 3 luni, conform legii, și să comunice furnizorului la care este clientul respectiv. În momentul în care furnizorul nu primește de la distribuitor în oricare dintre luni un index citit, sunt niște reguli care trebuie aplicate. Și sunt mai multe variante”, a explicat Zoltan Nagy Bege. 

Ce este cu indexul 

El a subliniat că, ”dacă furnizorul a primit indexul citit, pentru că indexul citit se comunică furnizorului, atunci aplică ce a primit de la client, valoarea comunicată de către client. Dacă nu are nici citire de la distribuitor, nici citirea clientului, următoarea măsură, următorul pas al furnizorului este să ia pentru luna respectivă cantitatea din convenția de consum. Orice consumator are dreptul să încheie o convenție de consum cu furnizorul. Convenția de consum arată – și este pur și simplu alegerea clientului -, dacă clientul declară că într-o lună va consuma 100 de kW/oră, sau atât trece în convenția de consum, și convenția de consum este pe 12 luni, practic sunt 12 căsuțe, pot fi aceleași cantități sau cantități variabile, dar furnizorul în momentul în care nu are nici citire de la distribuitor, nici autocitirea clientului, următoarea valoare trebuie să o ia din convenția de consum. Dacă nu are nici această convenție de consum, de abia atunci are dreptul să estimeze în funcție de istoricul de consum al clientului”, a precizat reprezentantul ANRE.

Obligația de plată se suspendă

În privința posibilităților de care dispune un consumator de a solicita lămuri, de a clarifica unele aspecte ce apar în factura primită și care ridică mari semne de întrebare, oficialul Auatorității Naționale a spus că orice client ajuns într-o astfel de situație ”ar trebui să facă o plângere sau măcar să întrebe furnizorul de ce a procedat cum a procedat. Și până când nu primește un răspuns, și termenul de răspuns de la furnizor este de 15 zile lucrătoare, până nu primește un răspuns la o factură contestată, obligația de plată se suspendă”, a precizat Zoltan Nagy Bege la Digi24.

Citește și Factura la energie. Cum trebuie procedat pentru a nu plăti sume uriașe nejustificate

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Bosch avertizează asupra unui posibil nou val de concedieri

Orice reduceri de personal vor fi efectuate "cu simţul...

Mai multe servicii BRD nu vor fi disponibile. Anunţul băncii

BRD anunţă noi lucrări de mentenanţă a sistemelor...

De ce România riscă să piardă banii din PNRR. Răspunsul MIPE

Comisarul european Celine Gauer, responsabil în cadrul...

Alți doi Arnault intră în board-ul grupului LVMH

În vârstă de 31 și 29 de ani, Alexandre și Frédéric...

Prețul petrolului s-a stabilizat după o scădere abruptă

Prețurile la cele două referințe de petrol au recuperat...

CEC Bank sărbătorește 160 de ani cu un logo aniversar

CEC Bank sărbătorește anul acesta 160 de ani de la...

Miliardarul care râvnește la Royal Mail, Poșta britanică

Este vorba de miliardarul ceh Daniel Kretinsky care a...


pixel