Firmele pot obține rapid certificate de situație de urgență prin proceduri excepționale

Autor: Matei Ion
Data publicării:
Societăţile afectate de starea de urgenţă pot obţine certificat de situaţie de urgenţă în cadrul unei proceduri excepţionale
Societăţile afectate de starea de urgenţă pot obţine certificat de situaţie de urgenţă în cadrul unei proceduri excepţionale
Societăţile a căror activitate economică a fost puternic afectată de starea de urgenţă declarată în contextul pandemiei COVID-19 vor putea obţine un certificat de situaţie de urgenţă, care să ateste acest fapt, în cadrul unei proceduri excepţionale, scutite de taxele obişnuite, susţin avocaţii.

Astfel, certificatele se acordă în aceste condiţii speciale doar în perioada în care starea de urgenţă este încă activă în România şi vor fi valabile pe toată durata anului în care au fost emise.

"După această perioadă, operatorii economici interesaţi vor putea apela la certificatele constatatoare ale cazurilor de forţă majoră, emise de Camera de Comerţ şi Industrie a României, respectiv de camerele judeţene, în urma unei cereri scrise conform unei proceduri standard", spune Cristina Samboli, senior associate, la firma de avocatură Noerr.

Această din urmă procedură rămâne deschisă pe termen nedeterminat oricărui operator economic care întâmpină dificultăţi direct corelate cu o cauză de forţă majoră, indiferent de aria sa de activitate, cu condiţia respectării documentaţiei impuse şi a achitării unei taxe în valoare de 500 euro plus TVA, plătibilă în lei la cursul BNR din ziua emiterii facturii.

Potrivit reprezentanţilor Noerr, certificatul poate fi solicitat doar de operatorii economici care îşi desfăşoară activitatea principală într-unul dintre următoarele sectoare: transport, turism, horeca, organizări de evenimente, publicitate, învăţământ privat şi activităţi adiacente, industria confecţiilor, încălţămintei şi pielăriei, servicii destinate populaţiei.

"Certificatele de situaţie de urgenţă pot fi obţinute de societăţile care au avut încasări cu minim 40% mai mici faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, dovedite cu o balanţă contabilă justificativă. Totodată, aceste certificate pot fi obţinute şi de societăţile care se află în dificultate, însă încasările au avut o scădere mai mică de 40% faţă de aceeaşi perioadă a anului precedent, caz în care aceasta va furniza suplimentar şi alte documente justificative în acest sens", menţionează avocaţii.

Ludovic Orban anunță măsurile luate pentru sprijinirea IMM-urilor

Potrivit firmei de avocatură Noerr, certificatul de situaţie de urgenţă se eliberează de către Comisiile de Analiză a cererilor de eliberare, aflate în subordinea Ministerului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, iar termenul de emitere a certificatului în format electronic, după întinderea prejudiciului, va fi de 5 zile lucrătoare dacă s-a înregistrat o scădere cu cel puţin 40% a încasărilor, respectiv 20 zile lucrătoare dacă scăderea a fost sub pragul de 40%.

Totodată, certificatul de situaţie de urgenţă va fi util operatorilor economici pentru a putea beneficia de facilităţile de natură fiscală oferite de instituţiile administraţiei publice în acest context excepţional şi, totodată, va facilita renegocierea unor contracte aflate în curs de executare (ex. credite bancare, leasing, contracte de furnizare) sau va justifica alte eventuale beneficii oferite din partea Guvernului (cum ar fi creditele garantate de stat cu dobândă subvenţionată).

"Având în vedere că cele prezentate mai sus au fost cuprinse într-un proiect de Ordin al Ministrului Economiei, Energiei şi Mediului de Afaceri, în măsura în care vor surveni modificări faţă de această propunere proiect de ordin şi versiunea care se va publica în Monitorul Oficial, ne rezervăm dreptul de a reveni asupra acestui subiect cu orice precizări suplimentare", mai spun avocaţii. 

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Se modifică modul de acordare a alocațiilor pentru copii
Angajați
TVA / Foto: Freepik.com
masini de lux - FOTO: Freepik@maxmamchurov
Transportul aerian de mărfuri în România, în creștere cu aproape 10% în primele 9 luni din 2025 - FOTO: Freepik@eaktopapps

Recordul absolut pentru piața românească de artă sacră

O icoană pictată de Nicolae Grigorescu în tinerețe a...

Bursa de la București

Bursa de la București urcă

Bursa de Valori Bucureşti a înregistrat săptămâna aceasta creșteri importante

Covrigi. Foto: Freepik.com

Topul patiseriilor din România. Ce arată cifrele

Luca, Petru și Matei își împart piața patiseriilor.

București
Mai mulți angajați lucrează într-un birou / Foto: Freepik

ANAF. Reguli fiscale dure pentru multinaționale în 2026

Reguli noi, controale extinse și deduceri limitate:...

Tancuri rusești
Bani. Foto: Freepik.com

O primărie a fost amendată cu 70.000 de lei

Autoritățile au confiscat primul utilaj folosit ilegal...

Toți români vor avea un cont bancar
Ministerul Finanțelor
Vouchere de vacanță
Sediul Oracle din Austin, Texas
RCA

Ce noi reguli RCA se aplică de la 13 decembrie 2025

O parte dintre modificările aduse Legii RCA prin actul...

Scoaterea banilor din firmă se complică

Adio împrumuturi între firmă și asociat: ANAF schimbă tot

Împrumuturile între firme și asociați intră sub reguli...

Mima Lonea din Petrila
Pană de curent / Foto: Freepik
Dolari și aur / Foto: Freepik
trenuri / Foto: Freepik
Lukoil
Femei la cumpărături cu ocazia sărbătorilor de iarnă / Foto: Freepik
Stradă aglomerată / Foto: John Mitchell / Flickr
Netflix și Warner Bros.

pixel