Franța și Spania se ceartă din cauza unor trenuri

Autor: Mara Ivan
Data publicării:
Trenuri de mare viteză
Trenuri de mare viteză
Guvernul spaniol a lansat marți noi critici la adresa autorităților franceze. 

Concret, Parisul este acuzat că împiedică accesul trenurilor de mare viteză ale operatorului național spaniol Renfe pe piața din capitala franceză. Într-un interviu acordat cotidianului El Pais, ministrul spaniol al Transporturilor, Oscar Puente, a subliniat lipsa de reciprocitate din partea Franței în procesul de liberalizare a pieței feroviare europene.

"Este evident că Franța folosește orice mijloc pentru a bloca o liberalizare autentică a pieței sale. Astfel, ajungem să jucăm după reguli diferite", a declarat ministrul spaniol. Puente s-a arătat sceptic că Renfe va putea oferi legături cu Parisul înainte de decembrie 2024, menționând că acestea ar putea fi întârziate chiar până în 2025.

Liberalizarea pieței feroviare

Liberalizarea pieței feroviare europene a creat oportunități pentru operatorii internaționali, iar Renfe a făcut deja un pas important în această direcție. În iulie 2023, compania spaniolă a lansat legături directe de mare viteză între Barcelona și Lyon, urmate de rute între Madrid și Marsilia. Renfe a devenit astfel al doilea operator străin care concurează pe piața feroviară franceză, după Trenitalia, care a intrat pe piață în 2021.

Renfe își propusese inițial să deschidă legături cu Parisul în vara anului 2024, în timp pentru Jocurile Olimpice, însă proiectul a fost amânat. Operatorul a achiziționat în jur de 30 de trenuri de mare viteză de la producătorul spaniol Talgo pentru a face față cererii, dar problemele legate de omologarea acestora și de adaptarea la sistemele de semnalizare franceze au întârziat planurile. În acest context, compania și-a revizuit obiectivul, având acum ca termen decembrie 2024.

Poziția SNCF și a altor operatori

De cealaltă parte, operatorul național francez, SNCF, și-a consolidat prezența pe piața spaniolă prin filiala sa Ouigo, care operează în Spania încă din 2021. Trenurile Ouigo deservesc principalele orașe spaniole precum Barcelona, Valencia, Alicante și Valladolid, iar noi legături către Andaluzia urmează să fie lansate în toamna acestui an.

Intrarea Ouigo pe piața spaniolă, alături de lansarea companiei Iryo la finalul lui 2022, a schimbat peisajul feroviar al Spaniei. Concurența acerbă a dus la scăderi semnificative ale prețurilor și la o creștere a numărului de pasageri. Însă, aceste schimbări au generat și nemulțumiri la Madrid, unde autoritățile consideră că Franța nu joacă după aceleași reguli, îngreunând accesul Renfe pe teritoriul său.

Justificările Franței

Autoritățile franceze resping aceste acuzații, explicând că întârzierile sunt cauzate de probleme tehnice și birocratice. Concret, ele invocă dificultăți legate de omologarea trenurilor spaniole și de adaptarea acestora la sistemele complexe de semnalizare ale rețelei feroviare din Franța. Aceste argumente sunt considerate insuficiente de autoritățile spaniole, care acuză o lipsă de reciprocitate în procesul de deschidere a piețelor.

"Aceasta este una dintre marile probleme ale liberalizării pieței feroviare europene: nu există reciprocitate reală", a subliniat ministrul Oscar Puente, reiterând că Spania oferă mai multe oportunități operatorilor străini decât primește în schimb.

Implicații pentru viitor

Disputa dintre Spania și Franța evidențiază dificultățile implementării unui proces de liberalizare echitabil la nivel european. În timp ce piața feroviară spaniolă a fost deschisă cu succes concurenței externe, întârzierea cu care operatorii spanioli pot pătrunde pe piața franceză ridică semne de întrebare cu privire la angajamentele asumate de Franța.

Pe fondul acestor tensiuni, viitorul legăturilor de mare viteză între Spania și Franța rămâne incert. Chiar dacă Renfe își va atinge obiectivul de a opera trenuri către Paris, modul în care vor evolua relațiile dintre cele două țări în acest domeniu va avea un impact semnificativ asupra pieței feroviare europene în ansamblu.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Ministrul Adrian Câciu / FOTO: Gov.ro
Banca Naţională a României
Centrala Iernut a Romgaz / Foto: Romgaz
Marcel Ciolacu

Guvernul prelungește plafonarea prețului la energie

Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...

Copil
Lucrător din industria petrolieră / FOTO: Freepik

Grupul MOL a semnat o înţelegere cu Kazmunaygas

Documentul a fost parafat la Budapesta de Zsolt Hernadi,...

Trenul nou a rămas în gară
Industrie. Foto: Pexels.com
Nvidia / FOTO: Freepik
LM 400 / FOTO: Flichr

Lockheed Martin lansează un nou vehicul spațial

Evenimentul va avea loc, cel mai probabil, în primele...

Marcel Boloș / Foto: Inquam Photos / George Călin
Dolari / sursa foto: Freepik.com
Dumitru Nancu
Dumitru Nancu
Tineri / Foto: Freepik

CCIR a organizat Forumul de Afaceri România – Polonia

Camera de Comerț și Industrie a României (CCIR) a...

foto: pexels
Tichete / Foto: DCBusiness

Tichetele scapă de impozitare și contribuții sociale

O nouă inițiativă legislativă promite să revoluționeze...

Dacia Bigster / sursa foto: Dacia.ro

Vânzările Dacia în Europa au scăzut

Scădere uşoară a vânzărilor de autoturisme Dacia în...

Exploatare minieră
Experții au analizat toate aspectele / FOTO: Freepik
Industrie / Sursa: Freepik.com
Daniel Apostol, Franck Neel și Raluca Covrig / Foto: DCBusiness

pixel