Germania își ascute armele pentru a-și reduce dependența de China

Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
România poate rămâne fără muncitori străini din cauza problemelor consulare din Asia
România poate rămâne fără muncitori străini din cauza problemelor consulare din Asia
Guvernul german își reduce garanțiile de stat în China și caută modalități de "diversificare" a relațiilor sale comerciale. Armatorul chinez Cosco ar putea fi primul care va plăti prețul noii orientări a Berlinului. 

La mijlocul lunii august, șampania era pusă deja la rece pentru a sărbători achiziționarea de către armatorul chinez Cosco a unei participații într-unul dintre cele patru terminale din Hamburg. O lună mai târziu, sticlele au revenit în dulap, până la noi ordine: "tind să nu autorizez" această investiție, a explicat  ministrul german al Economiei, Robert Habeck, pentru agenția Reuters.

Analiza demarată nu este însă "încă încheiată", a spus pentru Les Echos unul dintre purtătorii de cuvânt ai Executivului de la Berlin. Un suspans care, în opinia cotidianului francez, reflectă tensiunile dintre linia dură apărată de miniștrii verzi ai Economiei și Afacerilor Externe și îndoielile partenerilor lor SPD din guvern.

"Diversificarea și reziliența

Cuvintele lui Habeck au fost interpretate, totuși, ca un "semnal" de reprezentanții camerelor de comerț chineze și germane reuniți, la sfârșitul săptămânii trecute, la Berlin pentru a marca împlinirea a 50 de ani de relații diplomatice. Germania va ține "mai mult cont de riscurile politice" în viitor, a confirmat Andreas Nicolin, responsabil pentru Asia în cadrul Ministerului Economiei.

În China, criza de încredere a multinaționalelor

O viitoare "strategie de diversificare și reziliență" cu China, prevăzută să fie prezentată la începutul anului 2023, ar urma să stabilească instrumentele acestei noi linii. Scârbită de dependența sa de gazul rusesc, care a ieșit în evidență de la războiul din Ucraina, Germania nu mai intenționează să pună "toate ouăle într-un singur coș", avertiza cancelarul Olaf Scholz la sfârșitul lunii august. Tensiunea reînnoită din jurul Taiwanului pare să accelereze procesul de reflecție.

Frână pe garanțiile de stat

Condițiile de acordare a garanțiilor de stat pentru acoperirea riscurilor politice ale companiilor germane din China ar putea fi înăsprite. Gestionat în numele statului de PwC, portofoliul acestor garanții se ridică în prezent la 11,3 miliarde de euro dintr-un total de peste 19 miliarde de euro la nivel mondial.

Berlinul a decis deja în luna mai a anului trecut să nu reînnoiască garanțiile acordate companiilor care "operează în Xinjiang sau au relații de afaceri cu entități care operează acolo", a confirmat Ministerul Economiei. Patru companii sunt vizate, inclusiv Volkswagen, care deține acolo o fabrică în parteneriat cu compania de stat SAIC.

Banca publică de investiții, KfW, care finanțează metroul din Urumqi, își revizuiește, de asemenea, portofoliul. Guvernul începe în mod discret să înceteze să mai sprijine târgurile comerciale și formarea profesională în China.

”Decuplarea", de patru ori mai scumpă decât Brexit

Pe de altă parte, "noi nu folosim termenul de decuplare. Dificultățile din lanțurile de aprovizionare au arătat cât de interconectate sunt economiile noastre", spune Andreas Nicolin. "Nu există o dependență, ci mai degrabă o interdependență care aduce beneficii ambilor parteneri", este de acord Donglin Zheng, președintele Camerei de Comerț chineze, subliniind că cele două țări fac schimb de mărfuri în valoare de 273 de milioane de dolari "în fiecare zi".

O scindare a schimburilor comerciale între China și Europa ar costa de patru ori mai mult decât Brexitul în termeni de PIB, avertizează și o notă a Institutului de Economie din Munchen, IFO, realizată la cererea federației industriale germane.

Prin intermediul companiei chimice BASF sau al producătorilor Volkswagen și BMW, companiile germane reprezintă deja peste 43% din investițiile europene în China. Însă, departe de a pune frână, acestea au investit un număr record de 10 miliarde de euro în China între ianuarie și iunie 2022, potrivit Bundesbank. Companiile germane "se grăbesc cu toată viteza în direcția greșită", concluzionează un studiu al Institutului de Economie din Köln (IW), care stârnește rumoare în Germania.

Citește și Companiile europene se îndepărtează tot mai mult de China

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Date ROBOR

A crescut ROBOR. Veste proastă pentru cei care au credite

Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...

Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik

AFM. Încep înscrierile în programul Rabla pentru Tractoare

Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...

Palatul CEC
Germania. Foto: Ingo Joseph - Pexels
Ruble
Ministrul Adrian Câciu / FOTO: Gov.ro
SUA-China / FOTO: Freepik
Banca Naţională a României
Wall Street
Bună dimineața!
Tehnologie avansată / FOTO: Freepik

Suedezii propun asistentul virtual cu ”mii de fețe”

La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...

Centrala Iernut a Romgaz / Foto: Romgaz
Marcel Ciolacu

Guvernul prelungește plafonarea prețului la energie

Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...

Cu mâna întinsă / FOTO: Wikipedia
Copil
Lucrător din industria petrolieră / FOTO: Freepik

Grupul MOL a semnat o înţelegere cu Kazmunaygas

Documentul a fost parafat la Budapesta de Zsolt Hernadi,...

Trenul nou a rămas în gară
Industrie. Foto: Pexels.com
Nvidia / FOTO: Freepik
LM 400 / FOTO: Flichr

Lockheed Martin lansează un nou vehicul spațial

Evenimentul va avea loc, cel mai probabil, în primele...

Marcel Boloș / Foto: Inquam Photos / George Călin
Dolari / sursa foto: Freepik.com
Dumitru Nancu
Dumitru Nancu
Tineri / Foto: Freepik

pixel