Germania își ascute armele pentru a-și reduce dependența de China
Autor: Simona Haiduc
Data publicării:
România poate rămâne fără muncitori străini din cauza problemelor consulare din Asia
România poate rămâne fără muncitori străini din cauza problemelor consulare din Asia
Guvernul german își reduce garanțiile de stat în China și caută modalități de "diversificare" a relațiilor sale comerciale. Armatorul chinez Cosco ar putea fi primul care va plăti prețul noii orientări a Berlinului. 

La mijlocul lunii august, șampania era pusă deja la rece pentru a sărbători achiziționarea de către armatorul chinez Cosco a unei participații într-unul dintre cele patru terminale din Hamburg. O lună mai târziu, sticlele au revenit în dulap, până la noi ordine: "tind să nu autorizez" această investiție, a explicat  ministrul german al Economiei, Robert Habeck, pentru agenția Reuters.

Analiza demarată nu este însă "încă încheiată", a spus pentru Les Echos unul dintre purtătorii de cuvânt ai Executivului de la Berlin. Un suspans care, în opinia cotidianului francez, reflectă tensiunile dintre linia dură apărată de miniștrii verzi ai Economiei și Afacerilor Externe și îndoielile partenerilor lor SPD din guvern.

"Diversificarea și reziliența

Cuvintele lui Habeck au fost interpretate, totuși, ca un "semnal" de reprezentanții camerelor de comerț chineze și germane reuniți, la sfârșitul săptămânii trecute, la Berlin pentru a marca împlinirea a 50 de ani de relații diplomatice. Germania va ține "mai mult cont de riscurile politice" în viitor, a confirmat Andreas Nicolin, responsabil pentru Asia în cadrul Ministerului Economiei.

În China, criza de încredere a multinaționalelor

O viitoare "strategie de diversificare și reziliență" cu China, prevăzută să fie prezentată la începutul anului 2023, ar urma să stabilească instrumentele acestei noi linii. Scârbită de dependența sa de gazul rusesc, care a ieșit în evidență de la războiul din Ucraina, Germania nu mai intenționează să pună "toate ouăle într-un singur coș", avertiza cancelarul Olaf Scholz la sfârșitul lunii august. Tensiunea reînnoită din jurul Taiwanului pare să accelereze procesul de reflecție.

Frână pe garanțiile de stat

Condițiile de acordare a garanțiilor de stat pentru acoperirea riscurilor politice ale companiilor germane din China ar putea fi înăsprite. Gestionat în numele statului de PwC, portofoliul acestor garanții se ridică în prezent la 11,3 miliarde de euro dintr-un total de peste 19 miliarde de euro la nivel mondial.

Berlinul a decis deja în luna mai a anului trecut să nu reînnoiască garanțiile acordate companiilor care "operează în Xinjiang sau au relații de afaceri cu entități care operează acolo", a confirmat Ministerul Economiei. Patru companii sunt vizate, inclusiv Volkswagen, care deține acolo o fabrică în parteneriat cu compania de stat SAIC.

Banca publică de investiții, KfW, care finanțează metroul din Urumqi, își revizuiește, de asemenea, portofoliul. Guvernul începe în mod discret să înceteze să mai sprijine târgurile comerciale și formarea profesională în China.

”Decuplarea", de patru ori mai scumpă decât Brexit

Pe de altă parte, "noi nu folosim termenul de decuplare. Dificultățile din lanțurile de aprovizionare au arătat cât de interconectate sunt economiile noastre", spune Andreas Nicolin. "Nu există o dependență, ci mai degrabă o interdependență care aduce beneficii ambilor parteneri", este de acord Donglin Zheng, președintele Camerei de Comerț chineze, subliniind că cele două țări fac schimb de mărfuri în valoare de 273 de milioane de dolari "în fiecare zi".

O scindare a schimburilor comerciale între China și Europa ar costa de patru ori mai mult decât Brexitul în termeni de PIB, avertizează și o notă a Institutului de Economie din Munchen, IFO, realizată la cererea federației industriale germane.

Prin intermediul companiei chimice BASF sau al producătorilor Volkswagen și BMW, companiile germane reprezintă deja peste 43% din investițiile europene în China. Însă, departe de a pune frână, acestea au investit un număr record de 10 miliarde de euro în China între ianuarie și iunie 2022, potrivit Bundesbank. Companiile germane "se grăbesc cu toată viteza în direcția greșită", concluzionează un studiu al Institutului de Economie din Köln (IW), care stârnește rumoare în Germania.

Citește și Companiile europene se îndepărtează tot mai mult de China

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Stagnare a creditării companiilor din zona euro

Creditarea companiilor din zona euro stagnează, atrage...

Explozie la Petromidia. Plan Roşu de intervenţie

O explozie puternică s-a produs, vineri, la rafinăria...

Valabilitatea cardurilor de energie a fost prelungită

Veşti bune pentru beneficiarii cardurilor de energie. 

Cumpărături în weekend. Important este ce spune românul

Ce scandal, câteva discuții, dezbateri, câtă zarvă și...

Țările de Jos au deschis prima linie de testare Hyperloop

O nouă eră a călătoriilor începe în Europa odată cu...

Smart Band 8 Pro, un ceas conectat foarte lăudat

Smart Band 8 Pro este unul dintre cele mai competitive...


pixel