Guvernul Ciolacu a aprobat investiții record în infrastructura feroviară

Autor: Elena Cristian
Data actualizării:
Data publicării:
Tren / FOTO: Freepik
Tren / FOTO: Freepik
Primul tren electric nou intră în circulație.

Primul tren electric cumpărat de statul român în ultimii 20 de ani ar putea să intre oficial în circulație în această lună și va opera pe ruta București-Brașov. Această achiziție face parte din pachetul de investiții în infrastructura feroviară al Guvernului condus de Marcel Ciolacu, finanțări importante din bani europeni, dar și din împrumuturi de la BEI sau de la bugetul de stat.

După 20 de ani, România va avea un tren nou pus în circulație pe ruta București - Brașov. Noul tren electric este de la Alstom Coradia Stream și face parte dintr-un lot de 37 de garnituri care urmează să ajungă în România. 

Alte investiții sunt anunțate în perioada următoare, ca parte a planului PSD de dezvoltare a infrastructurii feroviare. Doar în luna octombrie, Guvernul Ciolacu a aprobat achiziția a 58 de trenuri electrice pentru suma de 3,3 miliarde de lei, finanțată din fonduri europene. Adițional, un alt proiect pentru 9 trenuri electrice noi și a 23 de locomotive, investiție cu o valoare de peste 1,2 miliarde de lei, a fost adoptat de Executiv la începutul lunii noiembrie.

Trenuri electrice noi, pe fonduri europene

Acest pachet de 58 de trenuri electrice face parte din cel mai mare pachet de investiții în infrastructura feroviară în ultimii 35 ani care prevede cumpărarea de 143 de trenuri noi. Cele 58 de noi garnituri vor interconecta 13 municipii reședință de județ. 

„Aprobăm, așadar, un proiect major de investiții ce conectează mari centre urbane prin transport feroviar modern. Cumpărăm 58 de trenuri electrice noi, o investiție de 3,3 miliarde de lei din bani europeni. 13 municipii reședință de județ vor fi interconectate, printre acestea fiind Brașov, Craiova, Brăila, Galați, Bacău, Focșani, Arad, Deva, Alba Iulia, Cluj-Napoca și Oradea”, spunea premierul Marcel Ciolacu, la începutul ședinței de guvern în care s-au aprobat proiectele. 

Investiții record și în infrastructura feroviară 

Trenurile urmează să fie livrate în următorii ani, iar finanțarea este din fonduri europene. Ministrul Fondurilor Europene, Adrian Câciu, a declarat că se caută încă și alte surse de finanțate prin fonduri europene pentru a continua achiziția de trenuri noi. 

În paralele însă se lucrează și la modernizarea căilor ferate. În prezent se lucrează la aproximativ 1.200 de km de cale ferată în toată țara. 

„Avem 587 de kilometri de cale ferată deja modernizată (…). În prezent sunt 1.200 de kilometri de cale ferată în lucru, în modernizare, încă 1.000 în pregătire”, este anunțul făcut de oficialii Ministerului Transporturilor.

Sute de kilometri de cale ferată modernizată

La finalul lunii octombrie, Guvernul Ciolacu a aprobat două memorandumuri care vizează negocierea cu Banca Europeană de Investiţii a două finanţări în valoare de câte 300 de milioane de euro pentru proiecte de infrastructură feroviară. Unul din proiecte vizează electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca - Oradea - Episcopia Bihor, cu o lungime totală de peste 160 de kilometri, implementarea proiectului a început în ianuarie 2023 şi se estimează că va fi finalizată la sfârşitul anului 2027.

"Guvernul a aprobat începerea negocierilor cu Banca Europeană de Investiţii pentru asigurarea finanţării sumei de 300 milioane de euro pentru electrificarea şi reabilitarea liniei de cale ferată Cluj-Napoca - Oradea - Episcopia Bihor. Consiliul de Administraţie al Băncii a aprobat această finanţare în cursul lunii februarie. Proiectul este estimat la 1,975 miliarde de euro (inclusiv TVA şi achiziţia de trenuri), alocarea aferentă din PNRR fiind în sumă de circa 1,1 miliarde de euro, iar diferenţa va fi acoperită de statul român", reiese dintr-un comunicat transmis de Guvern.

Un al doilea proiect face referire tot la modernizarea liniei ferate dintre Caransebeş, Timişoara și Arad. De asemenea, se estimează ca proiectul să fie finalizat la sfârşitul anului 2027.

PSD și Marcel Ciolacu au demonstrat că sunt cei care cresc veniturile românilor, salariul minim și pensiile. Calea sigură pentru România trebuie să conțină reindustrializarea economiei naționale și finalizarea autostrăzilor, oferind în același timp tuturor românilor, din țară și din diaspora, acces egal la sănătate și educație și un program național de protejare a tinerilor de droguri. 

Partidul Social Democrat - PSD, CMF 31240010

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Bursa de pe Wall Street / FOTO: Freepik
Declaratia 100
Foto:Freepik.com
Strângere de mână / FOTO: Freepik
Foto: Pexels.com
Notificare telefon

Eset, avertizare pentru cei care au cont pe Spotify

Conturile Spotify reprezintă active digitale valoroase...

Încărcare mașină electrică / sursa foto: Freepik.com
Papa Francisc

Papa Francisc a murit

A încetat din viaţă Papa Francisc.

Foto: Freepik.com
Kristalina Georgieva / Foto: FMI / Flickr

Scădere uşoară a numărului de firme dizolvate

Numărul firmelor dizolvate, în scădere cu 8,73% în...

Foto: Freepik.com
Sondă / FOTO: Freepik

Producţia de ţiţei a României scade, importurile cresc

Producţia de ţiţei a României a scăzut cu 7, 6% în...

Bursa de Valori de la București / FOTO: Facebook
Sol

Ucraina rămâne fără gaze. Rezervele sunt pe sfârşite

Ucraina ar putea avea nevoie să importe până la 6,3...

Razboiul comercial SUA-China / Foto: Freepik
Nissan / FOTO: Unsplash
Foto: Freepik.com
Boeing 737 Max / FOTO: Unsplash
Protest masiv în New York împotriva lui Donald Trump și Elon Musk
Vânzător stradal într-o localitate din California / Foto: Dave Parker / Flickr
Foto: Freepik.com
Foto: Freepik.com
Gândim alte planuri / FOTO: Freepik

Bancherii, obligați să-și pună mintea la contribuție

În noile condiții generate de războiul tarifelor,...

Bursa de la Tokyo / Foto: Dick Thomas Johnson / Flickr

Cine mai are încredere în dolar?

Indicele dolarului scade sub pragul de 100, în timp ce aliați tradiționali...

Mină de cupru

10 mega-mine care țin planeta în priză: cine dă cupru lumii?

Cererea globală de cupru explodează: investiții de peste...

Foto: Freepik.com

pixel