Haos în zona achiziţiilor publice. Călin Cristescu (Consitrans): Singura soluţie este rescrierea legislaţiei

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Caietele de sarcini despre care vorbeam sunt sursa principalelor întârzieri
Caietele de sarcini despre care vorbeam sunt sursa principalelor întârzieri
Călin Cristescu, directorul departamentului de marketing al Consitrans, pune degetul pe rană şi spune care sunt, în opinia sa, principalii vinovaţi pentru “haosul” din zona achiziţiilor publice, a licitaţiilor care se fac pentru proiectele de infrastructură din România.

“Vinovaţii principali pentru haosul din achiziții sunt, în ordine, ANAP (n.r. - Agenția Națională pentru Achiziții Publice), CNSC (n.r. - Consiliul Naţional de Soluţionare a Contestaţiilor) și autoritățile contractante (n.r. – vorbim aici fie de CNAIR în privinţa autostrăzilor şi drumurilor naţionale, fie de primăriile sau consiliile judeţene atunci când vine vorba despre drumuri judeţene sau locale)”, subliniază Călin Cristescu.

„Din 2016, după 7 ani de la noua legislaţie, soluţia cred că ar fi rescrierea ei. Aşa de rău a început şi aşa de rău a continuat prin toate modificările care au fost aduse, încât nu cred că mai poate fi corectată. Fondul problemei este că legislaţia spune că aplică directivele UE. În primul rând aceste directive sunt făcute, categoric, de nişte birocraţi care nu au legătură cu realitatea, cu lumea reală. În al doilea rând, cred că suntem singurii care nu am pus în aplicare directivele, ci le-am tradus şi am zi că sunt lege.

Nimeni nu a schimbat un cuvânt din directivele care, de fapt, sunt nişte sfaturi. Cineva care avea puțină legătură cu realitatea, ca să nu mai spun de specialiști care trebuiau să lucreze la asta, trebuiau să le pună în aplicare într-un mod coerent și pe înțelesul tuturor. Vinovaţii principali pentru haosul din achiziții sunt, în ordine, ANAP, CNSC și autoritățile contractante. Noi, operatorii economici, suntem singurii care suportăm consecinţele. Nimeni din cei trei mari vinovați nu suportă absolut nicio consecință pentru haosul din achiziții și pentru ce se întâmplă după achiziții. Adică răspunderea selectării unor operatori economici cu adevărat capabili să facă ceva. 

În primul rând, documentațiile sunt practic o maculatură din punct de vedere tehnic, iar din punct de vedere legal este un haos total.  Caietele de sarcini despre care vorbeam sunt sursa principalelor întârzieri, care înseamnă trei-patru sute de răspunsuri la clarificări, amânarea procedurilor de achiziție cu șase-șapte luni, contestații care țin cu anii. Nu are nicio vină operatorul economic. Contestația unor operatori economici care să face numai ca să întârzie procedurile, cum spun autoritățile contractante este un mit, pentru că contestația e pe bani mulți, care se recuperează, dar totuși trebuie să-i ai la momentul respectiv. Și nu există nicio justificare pentru cineva să facă așa ceva. Pentru că asta înseamnă timp, energie și bani, consumaţi. 

Citește mai departe AICI

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Haier
Bursă / Foto: Freepik
Eoliene și panouri solare / Foto: Freepik
La aproape șanse ani de la deschiderea procedurii de insolvență
Registrul Comertului
Bărbat furios cu un telefon în mână
Decizia tribunalului
Asigurare RCA
Banca Centrală Europeană
Dolari și ruble
Președintele SUA Joe Biden este furios pe saudiți / Foto: Casa Albă
Ministerul Finanțelor
Donald Trump / Foto: Arhiva Casei Albe / Flickr
Bursa de Valori de la București / FOTO: Facebook
Foto: Pexels.com
Bani / FOTO: Freepik
foto: pexels.com
Donad Trump în timpul unei vizite la zidul de la granița cu Mexic
Muncitor al ELCEN
Știrile dimineții

Știrile dimineții. Cinci informații pentru începutul zilei

Astăzi explorăm subiecte care aduc în prim-plan decizii...

Un tren trece prin fața unor blocuri / Foto: Arhivă

Ordonanța trenuleț lasă trenurile ”ca-n gară”

Începând din acest weekend, călătorii care utilizează...

TikTok / Foto: EPA/ERIK S. LESSER / Agerpres
Un tractor ară câmpul / Foto: Freepik

pixel