Infrastructura de transport a României, un mare handicap. Eduard Hanganu (Consitrans): Am ajuns să facem acum proiectarea cu firme din Ucraina sau din Turcia
Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Șantier
Șantier
În România anului 2023 infrastructura – fie ea rutieră sau feroviară – rămâne una dintre cele mai mari probleme. 

Suntem printre ţările codaşe ale Uniunii Europene în ceea ce priveşte reţeaua de autostrăzi, în timp ce trenurile de călători şi de marfă au viteze medii mai mici decât acum câteva decenii. Asta cu toate că ţara noastră a avut la dispoziţie, din momentul aderării la UE, zeci de miliarde de euro pentru a-şi dezvolta infrastructura.  

Într-un interviu acordat DC News, Eduard Hanganu, preşedintele Consitrans – companie de inginerie civilă specializată în soluții integrate și multidisciplinare în sectorul infrastructurii românești, a evidenţiat care sunt, în opinia sa, cauzele care au dus la situaţia actuală a României din punctul de vedere al infrastructurii rutiere: o reţea de drumuri naţionale care nu mai face faţă traficului, prea puţine autostrăzi şi proiecte care avansează în ritm de melc.

Interlocutorul nostru a evidenţiat problemele care reies din modul deficitar în care sunt întocmite caietele de sarcini pentru licitaţii şi deciziile instanţelor care, de multe ori, se bat cap în cap: pentru speţe identice se dau soluţii diametral opuse. Totodată, Eduard Hanganu acuză şi lipsa de profesionalism a celor care lucrează în forurile de decizie din domeniul transporturilor.

„Din punctul meu de vedere, situaţia de astăzi a infrastructurii din România este cauzată de incompetenţa celor care ar trebui să facă ceea ce trebuie: din nepregătire, din lipsă de interes, din salarii prea mari pentru treaba care se face, din frica de a lua orice decizie. De multe ori auzi răspunsul: ‚dom’ne, nu fac, pentru că vine Curtea de Conturi şi mă pedepseşte’. Ori acest lucru nu este normal. Sunt multe anomalii care se întâmplă din cauza fricii de Curtea de Conturi. Penalităţi aplicate printr-o anumită înţelegere a contractului, contracte făcute înrobitoare pentru prestator. Iar acest lucru i-a terminat pe rând. 

Am ajuns să facem acum proiectarea cu firme din Ucraina sau din Turcia, pe când, acum 20 de ani, veneau firme – dacă veneau – din Spania, din Franţa, din Italia, Germania, firme importante de proiectare de la care într-adevăr aveai ce învăţa. E un fel de maşină la mâna a doua acum, pentru că am reuşit să desfiinţăm societăţile. S-a împământenit că lucrurile nu merg din cauza contestaţiilor care ar fi făcute intenţionat ca să împiedice. Poate or fi 5-7% făcute cu răutate, dar marea majoritate a contestaţiilor sunt generate de documentaţia de licitaţie încâlcită şi făcută în coadă de peşte aşa cum se zice, încât fiecărui participant i se pare că el are dreptate. Nu sunt contestaţii făcute de dragul de a face contestaţii. La asta mă refer, în primul rând, atunci când spun că este vorba despre incapacitate profesională. Caiete de sarcini făcute – cu bună sau rea ştiinţă – astfel încât să pedepsească, să dea toată responsabilitatea prestatorului (n.r. – adică firmei care execută lucrarea de proiectare sau de realizare a unei lucrări). Iar atunci fiecăruia i se pare că el are dreptate”, a declarat Eduard Hanganu, preşedintele Consitrans.  Citește materialul mai departe pe AICI

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Marcel Ciolacu
Oameni pe strada

Haos pe căile ferate germane. Mii de călători, afectați

Serviciile feroviare din Germania au fost grav...

INS: Aproape 16% din gospodării nu au baie sau duș

Ponderea gospodăriilor dotate cu baie/duş a fost, anul...

Industria nu mai duduie ca altă dată / FOTO: Freepik
Principele Dimitrie Sturdza / Foto: Dorina MATIŞ / AGERPRES
Bani / Foto: Freepik

OnlyFans a plătit dividende record proprietarului platformei

Cea mai mare platformă porno online a acordat dividende...

Sediul central al Google
Casa de pensii / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos

Compensații pentru pensionari prevăzute într-o nouă OUG

După controversata recalculare a pensiilor, Guvernul a...

Aglomerație / Foto: Freepik
Foto: Pexels.com
Selena Gomez
Bună dimineața!
Investitori la bursă / FOTO: Freepik

Bursa de la București, fără suflu la sfârșit de săptămână

Săptămâna a fost marcată de scăderi generalizate pe...

Chirie sau rate? Ce este mai avantajos la această oră

În contextul prețurilor crescânde la locuințe și a...

Nu este loc pentru butoaiele OPEC, spun analiștii
Unt / FOTO: Freepik

Prețul mondial al untului a atins un record absolut

La nivel mondial, prețul la unt a sărit la un record...

Localitate în Spania / FOTO: Freepik

Polonezii dau năvală în Spania să cumpere active imobiliare

În timp ce Polonia se înarmează, încheind contracte după...

Un cuplu stă pe balcon / Foto: Freepik

Prețurile locuințelor din România continuă să crească

Florin Dragu, şef serviciu Direcţia Stabilitate...

La benzinărie / FOTO: Unsplash
S-au făcut calculele
Amazon Alexa / FOTO: Wikipedia
Vladimir Putin si Sadir Japarov, președintele Kârgâstanului
Curs valutar / Foto: DCBusiness
ANAF / Montaj foto: DCBusiness
Telefoane

Cele mai vândute telefoane mobile din lume în 2024

Apple rămâne compania care a vândut cele mai multe...

Oficiul Național al Registrului Comerțului
Ruta pe care a zburat în jurul lumii aeronava TAROM

Oferte speciale de la Tarom pentru trei destinații europene

Tarom lansează o ofertă specială pentru trei destinații...

Stație de transformare / Foto: Arhivă

pixel