Infrastructura de transport a României, un mare handicap. Eduard Hanganu (Consitrans): Am ajuns să facem acum proiectarea cu firme din Ucraina sau din Turcia

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Șantier
Șantier
În România anului 2023 infrastructura – fie ea rutieră sau feroviară – rămâne una dintre cele mai mari probleme. 

Suntem printre ţările codaşe ale Uniunii Europene în ceea ce priveşte reţeaua de autostrăzi, în timp ce trenurile de călători şi de marfă au viteze medii mai mici decât acum câteva decenii. Asta cu toate că ţara noastră a avut la dispoziţie, din momentul aderării la UE, zeci de miliarde de euro pentru a-şi dezvolta infrastructura.  

Într-un interviu acordat DC News, Eduard Hanganu, preşedintele Consitrans – companie de inginerie civilă specializată în soluții integrate și multidisciplinare în sectorul infrastructurii românești, a evidenţiat care sunt, în opinia sa, cauzele care au dus la situaţia actuală a României din punctul de vedere al infrastructurii rutiere: o reţea de drumuri naţionale care nu mai face faţă traficului, prea puţine autostrăzi şi proiecte care avansează în ritm de melc.

Interlocutorul nostru a evidenţiat problemele care reies din modul deficitar în care sunt întocmite caietele de sarcini pentru licitaţii şi deciziile instanţelor care, de multe ori, se bat cap în cap: pentru speţe identice se dau soluţii diametral opuse. Totodată, Eduard Hanganu acuză şi lipsa de profesionalism a celor care lucrează în forurile de decizie din domeniul transporturilor.

„Din punctul meu de vedere, situaţia de astăzi a infrastructurii din România este cauzată de incompetenţa celor care ar trebui să facă ceea ce trebuie: din nepregătire, din lipsă de interes, din salarii prea mari pentru treaba care se face, din frica de a lua orice decizie. De multe ori auzi răspunsul: ‚dom’ne, nu fac, pentru că vine Curtea de Conturi şi mă pedepseşte’. Ori acest lucru nu este normal. Sunt multe anomalii care se întâmplă din cauza fricii de Curtea de Conturi. Penalităţi aplicate printr-o anumită înţelegere a contractului, contracte făcute înrobitoare pentru prestator. Iar acest lucru i-a terminat pe rând. 

Am ajuns să facem acum proiectarea cu firme din Ucraina sau din Turcia, pe când, acum 20 de ani, veneau firme – dacă veneau – din Spania, din Franţa, din Italia, Germania, firme importante de proiectare de la care într-adevăr aveai ce învăţa. E un fel de maşină la mâna a doua acum, pentru că am reuşit să desfiinţăm societăţile. S-a împământenit că lucrurile nu merg din cauza contestaţiilor care ar fi făcute intenţionat ca să împiedice. Poate or fi 5-7% făcute cu răutate, dar marea majoritate a contestaţiilor sunt generate de documentaţia de licitaţie încâlcită şi făcută în coadă de peşte aşa cum se zice, încât fiecărui participant i se pare că el are dreptate. Nu sunt contestaţii făcute de dragul de a face contestaţii. La asta mă refer, în primul rând, atunci când spun că este vorba despre incapacitate profesională. Caiete de sarcini făcute – cu bună sau rea ştiinţă – astfel încât să pedepsească, să dea toată responsabilitatea prestatorului (n.r. – adică firmei care execută lucrarea de proiectare sau de realizare a unei lucrări). Iar atunci fiecăruia i se pare că el are dreptate”, a declarat Eduard Hanganu, preşedintele Consitrans.  Citește materialul mai departe pe AICI

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

sateliti - FOTO: Freepik@tawatchai07
gaz - FOTO: Freepik
carbune - FOTO: Freepik
Insolvența persoanelor fizice
Foto: Freepik.com
De Beers, Londra
Xi Jinping spune că armele nucleare sunt o linie roșie
titluri de stat - FOTO: Freepik@sac70
tiktok - FOTO: Freepik@luadesign4
Aurul prinde aripi
sebastian burduja - FOTO: Captură Video Facebook@Sebastian Burduja

Primul român recompensat de Harvard pentru leadership global

Cine este primul român recompensat de Harvard pentru...

OpenAI / sursa foto: Wikimedia Commons / Jernej Furman
Kremlin
Vladimir Putin
Foto: Freepik.com
Foto: Freepik.com
Știrile dimineții
sua - FOTO: Freepik@jcomp
Grafică: Oana Pavelescu
Metale rare
Un cuplu vizitează șantierul blocului unde au cumpărat un apartament / Foto: Freepik
Malware
Mihai Daraban și Jae Rak Kim, vicepreședinte Hyundai Heavy Industries

Dialog la nivel înalt CCIR - Hyundai Heavy Industries

Președintele Camerei de Comerț și Industrie a României...

Casă de schimb valutar
Groapă de gunoi
Carte electronica de identitate
Serviciul 112
Mină de suprafață / Foto: Freepik
Ministerul Mediului lansează un nou program de stimurale

pixel