Infrastructura de transport a României, un mare handicap. Eduard Hanganu (Consitrans): Am ajuns să facem acum proiectarea cu firme din Ucraina sau din Turcia

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Șantier
Șantier
În România anului 2023 infrastructura – fie ea rutieră sau feroviară – rămâne una dintre cele mai mari probleme. 

Suntem printre ţările codaşe ale Uniunii Europene în ceea ce priveşte reţeaua de autostrăzi, în timp ce trenurile de călători şi de marfă au viteze medii mai mici decât acum câteva decenii. Asta cu toate că ţara noastră a avut la dispoziţie, din momentul aderării la UE, zeci de miliarde de euro pentru a-şi dezvolta infrastructura.  

Într-un interviu acordat DC News, Eduard Hanganu, preşedintele Consitrans – companie de inginerie civilă specializată în soluții integrate și multidisciplinare în sectorul infrastructurii românești, a evidenţiat care sunt, în opinia sa, cauzele care au dus la situaţia actuală a României din punctul de vedere al infrastructurii rutiere: o reţea de drumuri naţionale care nu mai face faţă traficului, prea puţine autostrăzi şi proiecte care avansează în ritm de melc.

Interlocutorul nostru a evidenţiat problemele care reies din modul deficitar în care sunt întocmite caietele de sarcini pentru licitaţii şi deciziile instanţelor care, de multe ori, se bat cap în cap: pentru speţe identice se dau soluţii diametral opuse. Totodată, Eduard Hanganu acuză şi lipsa de profesionalism a celor care lucrează în forurile de decizie din domeniul transporturilor.

„Din punctul meu de vedere, situaţia de astăzi a infrastructurii din România este cauzată de incompetenţa celor care ar trebui să facă ceea ce trebuie: din nepregătire, din lipsă de interes, din salarii prea mari pentru treaba care se face, din frica de a lua orice decizie. De multe ori auzi răspunsul: ‚dom’ne, nu fac, pentru că vine Curtea de Conturi şi mă pedepseşte’. Ori acest lucru nu este normal. Sunt multe anomalii care se întâmplă din cauza fricii de Curtea de Conturi. Penalităţi aplicate printr-o anumită înţelegere a contractului, contracte făcute înrobitoare pentru prestator. Iar acest lucru i-a terminat pe rând. 

Am ajuns să facem acum proiectarea cu firme din Ucraina sau din Turcia, pe când, acum 20 de ani, veneau firme – dacă veneau – din Spania, din Franţa, din Italia, Germania, firme importante de proiectare de la care într-adevăr aveai ce învăţa. E un fel de maşină la mâna a doua acum, pentru că am reuşit să desfiinţăm societăţile. S-a împământenit că lucrurile nu merg din cauza contestaţiilor care ar fi făcute intenţionat ca să împiedice. Poate or fi 5-7% făcute cu răutate, dar marea majoritate a contestaţiilor sunt generate de documentaţia de licitaţie încâlcită şi făcută în coadă de peşte aşa cum se zice, încât fiecărui participant i se pare că el are dreptate. Nu sunt contestaţii făcute de dragul de a face contestaţii. La asta mă refer, în primul rând, atunci când spun că este vorba despre incapacitate profesională. Caiete de sarcini făcute – cu bună sau rea ştiinţă – astfel încât să pedepsească, să dea toată responsabilitatea prestatorului (n.r. – adică firmei care execută lucrarea de proiectare sau de realizare a unei lucrări). Iar atunci fiecăruia i se pare că el are dreptate”, a declarat Eduard Hanganu, preşedintele Consitrans.  Citește materialul mai departe pe AICI

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Bursa de la București / FOTO: Facebook
Bursa de la New York / Foto: Unsplash

Creșterea economică a SUA a încetinit

Creșterea economică a Statelor Unite a încetinit în...

Ministerul Finanțelor
Donald Trump
Sute de joburi pentru români / Foto: Freepik

Revin cardurile de energie. Anunţ după şedinţa de Guvern

Românii cu venituri reduse vor primi, din nou,...

Asteroidul Dimorphos / FOTO: Wikipedia
Avion / FOTO: Freepik
Grecia
Foto ilustrativ, pexels.com

Erupţia Vezuviului a transformat creierul unui om în sticlă

Creier transformat în sticlă: Descoperirea șocantă din...

Casa de schimb valutar / Foto: Oana Pavelescu
George-Sergiu Niculescu
Deficit bugetar
BNR
Oameni pe stradă / Foto: Arhiva DCBusiness
Rusal / FOTO: Site-ul oficial al companiei

Rușii intră puternic în cursa pentru metale rare

Este o mișcare strategică a Moscovei.

Benzinărie
Donald Trump / Foto: Casa Albă / Flickr
Austan Goolsbee / FOTO: Pagina oficială de Facebook a FED of Chicago

SUA: Fed nu judecă inițiativele politice, „se adaptează”

Banca centrală a Statelor Unite trebuie să își adapteze...

Grafic bursier / FOTO: Freepik
Rolls Royce / FOTO: Wikipedia

Rolls-Royce continuă să prindă altitudine

Creștere puternică a profitului.

Chimist / FOTO: Freepik
Depozit eMag
Argint / FOTO: Unsplash

Argintul va crește cu 118%: Previziunile unui om deștept

Robert Kiyosaki, celebrul autor al bestsellerului de...

Bogdan Stan / Foto: Agerpres / Silviu Matei
Regele Marocului / FOTO: Captură ecran

Regele Marocului, îndemn neobișnuit adresat populației

Așa ceva nu s-a mai întâmplat din 1996.


pixel