Infrastructura de transport a României, un mare handicap. Eduard Hanganu (Consitrans): Am ajuns să facem acum proiectarea cu firme din Ucraina sau din Turcia

Autor: DCBusiness Team
Data publicării:
Șantier
Șantier
În România anului 2023 infrastructura – fie ea rutieră sau feroviară – rămâne una dintre cele mai mari probleme. 

Suntem printre ţările codaşe ale Uniunii Europene în ceea ce priveşte reţeaua de autostrăzi, în timp ce trenurile de călători şi de marfă au viteze medii mai mici decât acum câteva decenii. Asta cu toate că ţara noastră a avut la dispoziţie, din momentul aderării la UE, zeci de miliarde de euro pentru a-şi dezvolta infrastructura.  

Într-un interviu acordat DC News, Eduard Hanganu, preşedintele Consitrans – companie de inginerie civilă specializată în soluții integrate și multidisciplinare în sectorul infrastructurii românești, a evidenţiat care sunt, în opinia sa, cauzele care au dus la situaţia actuală a României din punctul de vedere al infrastructurii rutiere: o reţea de drumuri naţionale care nu mai face faţă traficului, prea puţine autostrăzi şi proiecte care avansează în ritm de melc.

Interlocutorul nostru a evidenţiat problemele care reies din modul deficitar în care sunt întocmite caietele de sarcini pentru licitaţii şi deciziile instanţelor care, de multe ori, se bat cap în cap: pentru speţe identice se dau soluţii diametral opuse. Totodată, Eduard Hanganu acuză şi lipsa de profesionalism a celor care lucrează în forurile de decizie din domeniul transporturilor.

„Din punctul meu de vedere, situaţia de astăzi a infrastructurii din România este cauzată de incompetenţa celor care ar trebui să facă ceea ce trebuie: din nepregătire, din lipsă de interes, din salarii prea mari pentru treaba care se face, din frica de a lua orice decizie. De multe ori auzi răspunsul: ‚dom’ne, nu fac, pentru că vine Curtea de Conturi şi mă pedepseşte’. Ori acest lucru nu este normal. Sunt multe anomalii care se întâmplă din cauza fricii de Curtea de Conturi. Penalităţi aplicate printr-o anumită înţelegere a contractului, contracte făcute înrobitoare pentru prestator. Iar acest lucru i-a terminat pe rând. 

Am ajuns să facem acum proiectarea cu firme din Ucraina sau din Turcia, pe când, acum 20 de ani, veneau firme – dacă veneau – din Spania, din Franţa, din Italia, Germania, firme importante de proiectare de la care într-adevăr aveai ce învăţa. E un fel de maşină la mâna a doua acum, pentru că am reuşit să desfiinţăm societăţile. S-a împământenit că lucrurile nu merg din cauza contestaţiilor care ar fi făcute intenţionat ca să împiedice. Poate or fi 5-7% făcute cu răutate, dar marea majoritate a contestaţiilor sunt generate de documentaţia de licitaţie încâlcită şi făcută în coadă de peşte aşa cum se zice, încât fiecărui participant i se pare că el are dreptate. Nu sunt contestaţii făcute de dragul de a face contestaţii. La asta mă refer, în primul rând, atunci când spun că este vorba despre incapacitate profesională. Caiete de sarcini făcute – cu bună sau rea ştiinţă – astfel încât să pedepsească, să dea toată responsabilitatea prestatorului (n.r. – adică firmei care execută lucrarea de proiectare sau de realizare a unei lucrări). Iar atunci fiecăruia i se pare că el are dreptate”, a declarat Eduard Hanganu, preşedintele Consitrans.  Citește materialul mai departe pe AICI

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

Se elimină unele taxe

Schimbare majoră în Codul fiscal: Dispar o serie de obligații 

Se taie contribuții! Guvernul elimină o parte din taxele...

Marco Rubio și Wang Yi, la Kuala Lumpur
Reprezentanți ai Confederaţiei Patronale Concordia
Tiktok
Wall Street. Foto: Freepik.com
Ilie Bolojan
UE vrea mai mulți bani la buget
Port petrolier pe insula Karg
Taxele vamale ar putea fi amânate
Curs valutar. Foto: Mihai Ciobanu
Ford

Ford anunţă un program de concedieri voluntare

Ford anunţă un program de concedieri voluntare la uzina...

Steagul Bulgariei
Freepik.com
Freepik.com
Salariu / Foto: pexels.com

Scădere a salariului mediu net. Cifre oficiale de la INS

Câştigul salarial mediu brut în România a scăzut cu...

Grevă / sursa foto: Freepik.com / EyeEm

Protest în faţa Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor

Sindicaliştii din ANAR protestează, vineri, în faţa...

Foto: Freepik.com
Bitcoin / FOTO: Freepik
Foto: Facebook Alexandru Nazare
Freepik.com
Ministerul Finanțelor
Foto ilustrativ / Foto: Freepik
Blue Air

Blue Air a intrat în faliment

Infinexa a deschis procedura de faliment pentru compania Blue Air Aviation,...

Curs valutar
Consiliul Concurenței / Foto: DCBusiness
Avion / FOTO: Freepik
O nouă zi cu pierderi
Evaziune fiscală / Foto: Freepik

pixel