Investițiile chineze în Europa au căzut la cel mai scăzut nivel din ultimii 10 ani
Autor: Simona Haiduc
Data actualizării:
Data publicării:
Sectorul auto, printre puținele unde China mai face investiții în Europa
Sectorul auto, printre puținele unde China mai face investiții în Europa
Investițiile chineze sunt în cădere liberă în Europa. Anul 2022 a fost cel mai prost an începând din 2013, în special din cauza pandemiei, a restricțiilor impuse de asupra investițiilor străine dar și a măsurilor luate de eurepeni în privința investițiilor străine. Automobilele, dar mai ales bateriile au rămas printre rarele sectoare în care China încă are ambiții în Europa.

În 2022, investițiile chineze în Europa au scăzut cu 22% față de 2021, potrivit unui studiu realizat de Rhodium Group și think tank-ul german Merics. Această prăbușire este legată de „crizele globale declanșate de invadarea Ucrainei de către Rusia”, dar și de „factori specifici Chinei care au limitat investițiile străine”, analizează autorii studiului. Situația contrastează cu anii 2016-2019, când Europa devenise un adevărat teren de cucerire pentru investitorii chinezi.

„Cei trei mari” care sunt Marea Britanie (2,3 miliarde), Germania (1,9 miliarde) și Franța (1,3 miliarde) își reduc din pagube, dar rămân principalele țări care atrag investitorii chinezi.

În detrimentul energiei, infrastructurii, imobiliarelor și finanțelor, sectorul legat de vehiculele electrice s-a impus ca pilon de bază al investițiilor chineze. „Companiile chineze iau în considerare extinderea în continuare în Europa în segmentele din amonte și din aval ale lanțurilor valorice ale vehiculelor electrice, până la producția de vehicule”, arată studiul. 

Este în special cazul Ungariei, cu un posibil centru pentru producția de baterii destinate Europei, cu două proiecte lansate de CATL, liderul mondial în baterii, și EVE Energy, alt producător chinez de baterii care plănuiește să investească un miliard în Ungaria pentru o întreprindere la Debreţin. Dacă Ungaria vrea să se impună ca tărâm al bateriilor chinezești, în Franța anunțul înființării la Dunkerque a unei giga-fabricii a grupului taiwanez ProLogium demonstrează caracterul strategic al acestui sector.

Sectorul auto reprezintă astfel 53% din totalul investițiilor chineze în Europa, ceea ce constituie cea mai mare concentrare din ultimii 10 ani și arată „atât puterea Chinei pe lanțul de aprovizionare cu vehicule electrice, cât și nevoia tot mai mare de „a fi aproape de piață pentru obține un punct de sprijin în industria europeană de automobile”. O situație care contrastează cu alegerea americană care favorizează lanțurile de aprovizionare cu baterii „fără China”.

Iar viitorul nu pare mult mai luminos dacă ne uităm la partea chineză. Studiul vede „puține dovezi ale unei creșteri a cererilor de fuziuni și achiziții din partea investitorilor chinezi, speriați de riscul deteriorării în continuare a relațiilor cu Europa. 

În privința industriei auto, „progresul înregistrat de China pe linia tehnologiilor verzi vine în concordanță cu agenda ecologică europeană”. Rhodium se referă în special la producătorul chinez BYD care plănuiește să înființeze două fabrici în Europa: una de baterii și o fabrică de asamblare cu o capacitate de producție de 800.000 de vehicule pe an până în 2030!

Spania ar fi una dintre țările preferate, dar gigantul auto chinez ar avea și locuri pe care a pus ochii în Germania, Polonia, Ungaria și, de asemenea, în Franța. O mega-fabrică care singură ar putea exploda cantitatea de investiții chineze în Europa.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

DC Media Group Audience

Ştiri Recomandate

Marcel Ciolacu
Oameni pe strada

Haos pe căile ferate germane. Mii de călători, afectați

Serviciile feroviare din Germania au fost grav...

INS: Aproape 16% din gospodării nu au baie sau duș

Ponderea gospodăriilor dotate cu baie/duş a fost, anul...

Industria nu mai duduie ca altă dată / FOTO: Freepik
Principele Dimitrie Sturdza / Foto: Dorina MATIŞ / AGERPRES
Bani / Foto: Freepik

OnlyFans a plătit dividende record proprietarului platformei

Cea mai mare platformă porno online a acordat dividende...

Sediul central al Google
Casa de pensii / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos

Compensații pentru pensionari prevăzute într-o nouă OUG

După controversata recalculare a pensiilor, Guvernul a...

Aglomerație / Foto: Freepik
Foto: Pexels.com
Selena Gomez
Bună dimineața!
Investitori la bursă / FOTO: Freepik

Bursa de la București, fără suflu la sfârșit de săptămână

Săptămâna a fost marcată de scăderi generalizate pe...

Chirie sau rate? Ce este mai avantajos la această oră

În contextul prețurilor crescânde la locuințe și a...

Nu este loc pentru butoaiele OPEC, spun analiștii
Unt / FOTO: Freepik

Prețul mondial al untului a atins un record absolut

La nivel mondial, prețul la unt a sărit la un record...

Localitate în Spania / FOTO: Freepik

Polonezii dau năvală în Spania să cumpere active imobiliare

În timp ce Polonia se înarmează, încheind contracte după...

Un cuplu stă pe balcon / Foto: Freepik

Prețurile locuințelor din România continuă să crească

Florin Dragu, şef serviciu Direcţia Stabilitate...

La benzinărie / FOTO: Unsplash
S-au făcut calculele
Amazon Alexa / FOTO: Wikipedia
Vladimir Putin si Sadir Japarov, președintele Kârgâstanului
Curs valutar / Foto: DCBusiness
ANAF / Montaj foto: DCBusiness
Telefoane

Cele mai vândute telefoane mobile din lume în 2024

Apple rămâne compania care a vândut cele mai multe...

Oficiul Național al Registrului Comerțului
Ruta pe care a zburat în jurul lumii aeronava TAROM

Oferte speciale de la Tarom pentru trei destinații europene

Tarom lansează o ofertă specială pentru trei destinații...

Stație de transformare / Foto: Arhivă

pixel