Majorarea indemnizației de hrană din cauza amânării aderării la Schengen

Autor: DCBusiness Team
Data actualizării:
Data publicării:
Șofer de TIR / Foto: Freepik
Șofer de TIR / Foto: Freepik
Senatorii au în vedere majorare indemnizațiilor de hrană pentru unii dintre lucrătorii români, cauza invocată fiind faptul că aderarea României la spațiul Schengen se tot amână.

Astfel, mai mulți parlamentari vor o lege care are ca scop instituirea unui set de măsuri compensatorii pentru a diminua impactul negativ al neapartenenței României la Spațiul Schengen asupra sectorului de transporturi.

Pierderile semnificative suferite de acest sector din cauza tergiversării aderării la Schengen au afectat grav competitivitatea companiilor românești și au condus la o serie de probleme, inclusiv un deficit de forță de muncă.

Contextul actual

România nu face parte din Spațiul Schengen, ceea ce generează pierderi semnificative pentru sectorul de transporturi.
Transportatorii români sunt discriminați prin neacordarea indemnizației de hrană și prin diurnele și indemnizațiile inferioare mediei europene.

Sectorul se confruntă cu o criză de forță de muncă, deficitul de șoferi profesioniști fiind estimat la 71.000 de posturi.

Măsuri propuse

Printre măsurile propuse de senatori se numără:

- instituirea indemnizației de hrană pentru lucrătorii mobili din transporturi, cu o valoare maximă de 40 euro/zi, deductibilă fiscal,

- majorarea plafonului neimpozabil pentru indemnizația de detașare de la 3 la 4 salarii de bază

- actualizarea nivelului minim al indemnizației zilnice (diurnă) pentru șoferi, care nu a mai fost modificat din 2002.

Motivele invocate

În document se spune că este necesară eliminarea discriminării și creșterea competitivității transportatorilor români. Totodată este importantă stimularea atragerii forței de muncă în sectorul transporturilor.

Un alt argument puternic pe care inițiatorii îl aduc este menținerea dinamicii PIB și a veniturilor bugetare dar și armonizarea legislației românești cu cea europeană.

Impactul negativ al neapartenenței la Schengen

România a înregistrat pierderi cumulate estimate de peste 16,55 miliarde de euro în perioada 2012-2022.
S-a înregistrat creșterea semnificativă a pierderilor înregistrate de operatorii economici din sector, s-a dublat ponderea pierderii în cifra de afaceri în ultimii 10 ani iar transportatorii români sunt pur și simplu discriminați prin lipsa indemnizației de hrană pentru lucrătorii români din sector dar și diurne și indemnizații care sunt sub media europeană ceea ce a condus la deficitul de forță de muncă pentru această ramură economică.

Se mai atrage atenția asupra faptului că nivelul diurnei pentru șoferi nu a mai fost actualizat din 2002.

Așadar, adoptarea propunerii legislative va contribui la menținerea competitivității sectorului de transporturi din România și va diminua impactul negativ al neapartenenței la Spațiul Schengen. Implementarea acestor măsuri va stimula atragerea forței de muncă, va reduce discriminarea și va contribui la creșterea veniturilor bugetare.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

inchirieri - FOTO: Freepik@mrkaka1102
Rubin / Foto: Gemfields
Ce este portofelul european de identitate digitală. Când intră în vigoare şi cum se foloseşte
firme - FOTO: Freepik@Flowo
Industria apărării este în plin boom economic / Foto: NATO
Decizia vine în sprijinul celor cu credite ipotecare
Freepik.com
intarzieri - FOTO: Freepik
Lingouri de argint
Tren deraiat / Foto: Replica Online

Tren plin cu benzină, deraiat în Teleorman

Tren plin cu benzină, deraiat în Teleorman 

Bursa de Valori București
Titluri Tezaur / Ilustrațe: Oana Pavelescu
București / Foto: Oana Pavelescu
Curs valutar / Foto: Arhivă
Cisco
FMI
Euro / FOTO: Freepik
ROBOR mai doboară un record
O măsură de stimulare a creșterii
Dacia a vândut mai puțin în Europa
Reactorul stellarator Wendelstein 7-X
Port comercial / Foto: Freepik
Tesla

pixel