Marea Britanie ar putea suferi cel mai puternic şoc stagflaţionist din lume

Autor: DCBusiness Team
Data actualizării:
Data publicării:
Foto: Pexels.com
Foto: Pexels.com
Marea Britanie a pus reducerea costurilor înaintea investiţiilor ani la rând, iar acum a venit vremea să plătească pentru acest lucru, scrie Bloomberg Businessweek.

Într-o lume suferind dramatic de pe urma inflaţiei astronomice şi creşterii slabe, Marea Britanie ocupă un loc special, fiind pe cale să devină capitala lumii avansate la capitolul stagflaţie. Preţurile sunt aşteptate să urce cu 13,1% în acest an şi următorul, cel mai puternic din rândul G7, iar Marea Britanie este aşteptată să coboare pe ultimul loc din punctul de vedere al creşterii în 2023, potrivit FMI. National Institute of Economic & Social Research consideră că ţara va fi în recesiune înainte de anul viitor.

Este o formă curioasă de excep­ţionalism, însă una care a devenit extrem de familiară. De câte ori o turbulenţă din economia mondială ajunge pe malurile ţării, aceasta tinde să se transforme într-o furtună.

Când apar probleme, Marea Britanie ajunge să sufere cel mai mult pentru că, mai mult decât alte ţări, economiei acesteia îi lipseşte rezistenţa. Este o lecţie privitoare la pericolele unei culturi concentrate mai mult pe reducerea costurilor decât pe investiţii pentru viitor. Niciodată acest lucru n-a fost mai clar ca acum.

Şocul inflaţiei va fi pentru Marea Britanie unul mai profund decât în SUA şi Europa, susţine Alfred Kammer, director FMI pe Europa, pentru că ţara combină „ce e mai rău din cele două lumi“: penuriile de forţă de muncă ale Americii cu criza energetică din Europa. Ambele au legătură cu deficite ale capacităţii structurale.

Aproape jumătate din gazele Marii Britanii sunt locale, obţinute din Marea Nordului, dar nu există capacităţi de stocare. Acest fapt, combinat cu o abordare laissez-faire cu privire la securitatea energetică a lăsat ţara vulnerabilă în faţa oscilaţiilor preţurilor spot de pe pieţele de energie. Preţurile ridicate ale carburanţilor amplifică criza costurilor de trai.

 

Nu este greu de văzut care ar fi fost alternativa

 

În ultimele săptă­mâni, Marea Britanie a importat atât de mult GNL, încât dispune de mai mult decât poate folosi. Preţul gazelor de acolo este acum cu o treime mai scăzut decât în Europa continentală. Dacă ţara nu ar fi închis Rough, ultima facilitate majoră de stocare, în 2017, şocul energetic ar fi fost mai puţin sever.

La fel stau lucrurile cu piaţa muncii. Oficiali britanici spun că este posibil ca Brexitul să fi accentuat creşterile salariale şi ale preţurilor prin reducerea ofertei de forţă de muncă şi diminuarea unor importuri.

Recesiunea Covid din 2020 a indicat de asemenea pericolul lipsei de perspectivă. Aceeaşi lipsă de rezilienţă caracterizează şi băncile britanice. Sectorul britanic de business în general întruchipează această abordare de reducere a costurilor în detrimentul investiţiilor în creştere.

Când condiţiile sunt perfecte, eficienţa economică a Marii Britanii este o virtute, generând creştere care tinde să fie superioară celei a ţărilor europene, însă în vremuri de dificultate extremă ca acestea, Marea Britanie plăteşte un preţ.

Google News icon  Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News

Ţi s-a părut interesant acest articol?

Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.

Reperele zilei

Ştiri Recomandate

CE oltenia
Foto: Freepik.com
Horațiu Potra / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos
O persoană completează un formular / Foto: Freepik
Plan cadastral / Foto: Freepik
Napolact
Bogdan Chiritoiu / Foto: Oana Pavelescu
Fusion for Energy (F4E) și centru de cercetare CERN au semnat un acord strategic
Alexandru Nazare
Despădurire / Foto: Freepik
Inflația golește buzunarele românilor / Ilustrație DCBusiness
Dealerii Dacia vor promova noul logo al mărcii de la începutul anului viitor, iar primele mașini care vor primi noua emblemă vor apărea pe străzi din a doua jumătate a anului 2022. 
Bursa de Valori București
Inflatie. Foto: Pexels.com
Documente. Freepik.com
Plata POS. Freepik.com
Unul dintre sediile băncii Unicredit / FOTO: Unsplash

UniCredit, blocată la Roma dar în plin avânt financiar

Grupul bancar UniCredit nu va mai încerca să încheie...

Raiffeisen / Foto: Salech Hcelas

Două bănci occidentale fac profituri record în Rusia

După declanșarea invaziei rusești în Ucraina, statele...

Nimic nu stimulează optimismul investitorilor
Internet. Freepik.com

Rusia anunţă că îşi face propriul Starlink, pe modelul lui Elon Musk

Rusia anunţă că va avea propria reţea de internet prin...

Dmitri Peskov, umbra președintelui rus
BMW electric
TikTok. Freepik.com
Robert Redford

Ce avere a lăsat în urmă Robert Redford după moartea sa

Robert Redford, actorul și regizorul american care a...

Benzinarie / Foto: Freepik
Ilie Bolojan / Foto: Octav Ganea / Inquam Photos

Bolojan, mesaj de ultimă oră despre tăieri și cheltuieli

Premierul Ilie Bolojan a exclus o nouă creștere a TVA și...

NUntă / Foto: Freepik

Șeful ANAF, precizări despre taxarea darului de nuntă

Șeful ANAF a venit cu precizări după ce în spațiul...


pixel