Mașinile electrice au început să devină tot mai populare în ultimii ani, drept urmare, în România, au fost înmatriculate, în primele șapte luni din an, nu mai puțin de 12.175 de autoturisme electrice, respectiv 7.604 mașini full hibrid, conform unei analize a Asociației Producătorilor si Importatorilor de Automobile din România. Un real progres pentru această industrie, dacă ne uităm la cifrele de anul trecut, unde vedem că numărul înmatriculărilor acestor modele este cu jumătate mai mic comparativ cu cel din aceeași perioadă a anului în curs.
Să fie oare impulsul acestor vânzări dat de apetența cumpărătorilor pentru neutralitatea climatică sau mai degrabă, un interes personal, de ordin financiar, al cumpărătorilor?
Este deja cunoscut faptul că una dintre principalele surse de poluare la nivel global este dată de mașinile cu motoare termice. În acest sens, Uniunea Europeană a pus în practică o suită de măsuri și a oferit multe tipuri de facilități cumpărătorilor, toate cu scopul de a decarboniza sectorul auto și a se încadra în strategia de neutralitate climatică din 2050, lucru care pare că oamenilor le convine în principiu datorită economiilor personale.
Pentru a vedea mai îndeaproape care sunt cele mai convenabile opțiuni, când vine vorba despre achiziția sau închirierea unei astfel de mașini, am stat de vorbă cu reprezentantul de vânzări al unui dealer auto din București dar am cerut și opinia unei persoane care mai nou optează pentru aplicațiile de car sharing care de curând au introdus și mașini electrice.
Răzvan Clinciu, reprezentant de vânzări la Plus Auto Marketplace, recunoaște că aceste mașini, cel puțin deocamdată, ”sunt o soluție minunată pentru transportul urban, pentru navetă sau distanțe scurte dar nu sunt o soluție atât de bună pentru distanțe lungi.” Lucru confirmat de realitatea de pe teren, având în vedere că la nivel de țară, la începutul primăverii din acest an, aveam 1.350 de astfel de stații, din care mai puțin de jumătate erau pentru încărcare rapidă, oricum puține pentru funcționarea optimă a transportului interurban.
Deținător, la rândul său, de automobil electric, din experiență personală, Răzvan ne spune că ”dacă o încarc acasă mă costă 0,72 lei per kWh dar dacă o încarc la o stație de înaltă putere costă 2,5 lei per kWh, diferența de cost e foarte mare”. Inconvenientul, afirmă el este că în cazul în care te aventurezi la distanțe mari rentabilitatea scade iar costurile le vor egala pe cele al mașinilor diesel.
”Eu mi-am luat acea mașină electrică pentru a putea parca gratuit în oraș și pentru a merge ieftin, de fapt, ăsta a fost principalul motiv. Mașinile second hand electrice sunt în multe cazuri mai scumpe decât mașinile electrice noi, aceasta din pricina ajutoarelor de la stat care se evaporă în primele 10 minute. Dealerii nu știu cum să își facă stocuri, prețurile la mâna a doua sunt complet nebunești, pentru că în multe cazuri nu ai acces la programul Rabla, nu ai o piață bazată pe clasica cerere și ofertă”, mărturisește reprezentantul de vânzări al Plus Auto Marketplace din București.
Așteptăm, așadar, noile evoluții din această piață, pe măsură ce oamenii se adaptează la acest mod de transport ca la o extensie și nu ca la o alternativă a vehiculelor care folosesc carburant fosil.
În același timp, pare că transportul urban are succes prin prisma mașinilor electrice dacă scoatem din schemă utilitatea transportului în comun. Bogdan Tudose, inginer IT, a renunțat la mașina personală, cu motor termic în urmă cu un an. Motivul: costurile nejustificate.
”Știm faptul că o mașină consumă bani stând pe loc. Uzura materială și deprecierea valorii reprezintă unul dintre motivele principale pentru care deținerea unui autoturism nu îmi mai părea atât de atractivă. Simpla idee că în majoritatea timpului, mașina era mai mult neocupată, m-a făcut să reconsider utilitatea acesteia”, a recunoscut Bogdan care ulterior a găsit o alternativă viabilă, în afara transportului în comun.
Așadar, el este de părere că ”aplicațiile de car-sharing sunt un excelent punct de plecare în revoluția transportului urban, mai ales în orașe precum București unde numărul mașinilor aproape că egalează numărul locuitorilor. Simplul avantaj de a nu avea griji precum revizii, consumabile, întreținere sau rate, în cazul achiziției unei mașini prin credit bancar, ajută mult persoanele care doresc confort sau rapiditate”, a conchis tânărul IT-ist.
Am putea găsi hibe tuturor acestor variante însă aplicațiile de car-sharing, cel puțin dacă vorbim despre mașinile electrice, au o șansă în plus în ceea ce privește utilitatea. Cel mai adesea, companiile care aduc aceste servicii clienților le pun la dispoziție propriile flote de mașini, însă recent, în România, au început să intre pe piață și aplicații care permit utilizatorilor, pe de o parte, să dea spre închiriere propria mașină în timpul în care acesta nu o folosește dar poate folosi aplicația și pentru a o închiria de la deținători.
Fiți la curent cu ultimele noutăți. Urmăriți DCBusiness și pe Google News
Ţi s-a părut interesant acest articol?
Urmărește pagina de Facebook DCBusiness pentru a fi la curent cu cele mai importante ştiri despre evoluţia economiei, modificările fiscale, deciziile privind salariile şi pensiile, precum şi alte analize şi informaţii atât de pe plan intern cât şi extern.
Precizări privind înscrierea...
Indicele ROBOR la trei luni a crescut la 5,75% pe an,...
Înscrierea dealerilor în Programul Rabla pentru...
Greenpeace România a câștigat...
Economia Germaniei a crescut...
Rubla rusească se depreciază...
La Palatul Victoria, a fost...
China anunţă că este dispusă să...
Curs valutar BNR, 21 noiembrie...
Florian Lixandru, candidatul...
Mutările şi cotaţiile...
Grupaj de știri.
La show-ul de tehnologie Gitex 2024 desfășurat recent în...
Activitatea RAR este blocată...
Premierul Marcel Ciolacu a făcut un anunț important...
Șeful unuia dintre cele mai...
Decizia adoptată în ședința de...
Documentul a fost parafat la Budapesta de Zsolt Hernadi,...
Trenul nou a fost anulat joi...
În şedinţa de joi a...
Legile gravitației par să se...
Evenimentul va avea loc, cel mai probabil, în primele...